ביום רביעי שעבר, כשלושה שבועות לאחר שפונו באופן בהול מדירותיהם בשל הודעת אגף ההנדסה העירוני כי בניין המגורים שלהם נמצא בסכנת קריסה, הורשו 16 המשפחות המאכלסות את הבניין ברחוב העצמאות 32 שבמרכז בת ים לחזור לדירות שבבעלותן. בהודעה שהפיצה העירייה באמצעי התקשורת השונים הבהירו אנשי אגף ההנדסה כי בעקבות חוות דעת שהגיש לעירייה 'קונסטרוקטור' שבדק את המבנה לאחר שבוצעו בו פעולות חיזוק, הוחלט על הסרת המסוכנות לבניין ועל חזרתם של התושבים לבניין, דבר שקיבל את אישורם של מהנדס העיר שוקי פתאל ולשכת ראש העירייה, צביקה ברוט.
אולם מספר ימים לאחר חזרת הדיירים, מתברר שלפחות מבחינתם אין להם יותר מדי סיבות להיות שקטים.
2 צפייה בגלריה
הבניין ברחוב העצמאות בבת ים
הבניין ברחוב העצמאות בבת ים
הבניין ברחוב העצמאות בבת ים
(צילום: קובי קואנקס)
"לא נראה גמור"
כזכור, ב־14 בינואר השנה הוציא אגף ההנדסה צו מיידי לפינוי הבניין מכל דייריו. זאת לאחר שבדיקה שבוצעה בשטח העלתה כי ייתכן מאוד ועבודות תשתית להקמת בניין מגורים במגרש הסמוך, ברחוב העצמאות 30, גרמו נזק לחלק מיסודות הבניין הקיים, בניין מגורים בן עשרות שנים ובו ארבע קומות.
בעירייה הטילו את האחריות על הקבלן בשטח, ויקטור בובליל, שהגיע לאתר, נפגש עם הדיירים הזועמים וטען כי לחברה שבבעלותו או לעבודות שביצעו אנשי מקצוע מטעמו אין כל קשר למצבו של הבניין ברחוב העצמאות 32 ואף טען כי כבר לפני שלוש שנים, עוד בטרם בוצעו כל עבודות בשטח, הוכרז הבניין כמבנה מסוכן.
כך או כך, כדי למנוע כל אפשרות של פגיעה בדיירי הבניין ובתושבי האיזור, החליטה העירייה לבצע מטעמה ועל חשבונה עבודות חיזוק בשטח המבנה שעל פי הכרזת אגף ההנדסה נמצא בסכנת התמוטטות - ורק לאחר מכן לתבוע את ההוצאות מחברת הבנייה של בובליל.
ברביעי שעבר, כאמור, בעקבות עבודות שהתנהלו בשטח בשבועות האחרונים, חתם איש מקצוע מתחום הבנייה על כך שהמסוכנות במקום אינה קיימת וכי בעלי הנכסים יכולים לחזור לבניין, אולם הצהרה זו לא מרגיעה את כל הדיירים.
בשיחות שקיימנו השבוע עם כמה מהם, אלה שאינם חוששים לדבר או לשתף פעולה, עולה תמונה מטרידה של חשש גדול מהמשך המגורים בבניין, וזאת על אף האישור הרשמי שפרסמה העירייה. לדברי חנה אלוש, המתגוררת בבניין עם בעלה ושתי בנותיה, נציגי אגף ההנדסה העירוני לא הגיעו לבניין ועדכנו את דייריו בפרטי העבודות שבוצעו.
"עברנו כאן מדי יום בשבועות האחרונים וראינו שפעם בכמה ימים עבדו, אבל האמת שזה לא נראה משהו רציני", טוענת אלוש. "ביום חמישי שעבר (לפני כשבוע), כשחזרנו עם הציוד ועלינו לדירות, ראינו שעשו קצת חיזוקים לחלק של הבניין שפונה למגרש שבונים בו והוסיפו קצת בטון לכמה עמודים אבל זה עדיין לא נראה גמור, בעיניים של מישהו כמוני שלא ממש מבינה בבנייה".
טענתם של אלוש ודיירים נוספים בבניין היא שלמרות שהעירייה הודיעה כי מהנדס העיר חתם על אישור החזרה לבניין הם טרם ראו את האישור שהעביר לעירייה הקונסטרוקטור שניהל את הבדיקה בשטח ופיקח על עבודות החיזוק.
"לא קיבלנו שום מסמך וגם אף אחד לא ממש הזכיר מסמך שכזה", טוענת אלוש, "וזה מוזר כי אנחנו הראשונים שהיו צריכים להציג להם מסמך או דוח שפורסם לגבי מצבו ההנדסי של הבניין".
2 צפייה בגלריה
הבניין ברחוב העצמאות בבת ים
הבניין ברחוב העצמאות בבת ים
הבניין ברחוב העצמאות בבת ים
(צילום: קובי קואנקס)
אנדריי, דייר נוסף המתגורר בבניין בשנים האחרונות, מספר כי את ההודעה על כך שהוא יכול לחזור לדירה קיבל בשיחת טלפון קצרה מאוד. "אני אפילו לא זוכר את שם הבנאדם שדיבר איתי ורק אמרו לי שאני יכול לחזור לבניין לגור שם", הוא אומר, "ואני חייב להודות שלא ממש חשבתי לשאול מה עשו כי אני סומך עליהם והאמת שגם אין לי יותר מדי ברירה".

בלי הסברים

בביקור שקיימנו במקום השבוע, ניתן לראות כי אכן בוצעו מספר עבודות חיזוק מתחת לקומה הראשונה של הבניין, בצד הפונה לכיוון מערב וגובל בשטח אתר העבודות להקמת הבניין ברחוב העצמאות 30. כמה עשרות עמודי מתכת, הדומים לאלה המשמשים להצבת פיגומים, הונחו על הקרקע כשעל חלקם העליון הונחו קורות עץ ארוכות שהן, כך על פי מה שנראה, אמורות, לפחות באופן זמני, לייצב את החלק הזה של הבניין.
אחד מדיירי הבניין, שכמו אחרים חושש להזדהות, טוען כי הוא מרגיש אי־נוחות בשל אופי העבודה שבוצעה עד עתה בשטח. "אני לא איש מקצוע מתחום הבנייה אבל נראה לי שכדי לחזק באופן זמני בניין צריך להניח הרבה ברזלים ולצקת בטון ואת זה לא עשו כאן כמו שאני מבין", הוא אומר ומוסיף: "יכול להיות שעשו משהו מתחת לאדמה אבל אם זה היה קורה היינו רואים ובכל מקרה אני חושב שהיינו צריכים לקבל הסבר על מה שעשו פה".
נכון לעכשיו, ובמידה רבה בלית ברירה, חזרו כל דיירי הבניין לדירותיהם, אולם הם בהחלט חוששים מהעתיד לבוא. "אנחנו מקווים שהעירייה תמשיך בעבודות או לפחות תכוון אותנו במה שצריך לעשות כדי שהמצב לא ימשיך להידרדר", אומרים הדיירים. "נשמח אם יעשו לנו פגישה ויסבירו לנו מה קורה מעכשיו ומה החלק שלנו כי יש פה אנשים שמאוד דואגים שאם לא יעשו מה שצריך כדי לתקן את המצב יש סיכוי שיפנו אותנו מפה שוב".

"מרגישים תקועים"

בעקבות חשש זה שוקלות חלק מהמשפחות בבניין לעבור מהמקום, אולם ברור להם כי ייתקלו בבעיה להשכיר או למכור את הנכס שבבעלותם. "לעירייה מגיעות הרבה מילים טובות כי הם עזרו לנו למצוא דירות חלופיות ועבדו פה בשביל שנוכל לחזור כמה שיותר מהר, אבל אנחנו מרגישים עכשיו ממש תקועים", אומרת אלוש.
תושב אחר אומר: "אין דבר יותר מטריד מזה שהבית שלך נמצא בסכנה ואנחנו מקווים שבעירייה ימשיכו לדאוג לנו כי אנחנו תושבים של העיר, משלמים מיסים ולעירייה יש אחריות מסוימת על נכסים בעיר".
ועד שיקבלו תשובות, מספרים חלק מהדיירים כי הם משתדלים לשמור על רמת עירנות גבוהה במיוחד. "כל רעש קטן בדירה מקפיץ אותנו וכל בור קטן שמתגלה בגלל הגשם מכניס אותנו ללחץ, ואחרי כל מה שקרה פה קצת קשה להאשים אותנו".
מהעירייה נמסר בתגובה: "העירייה עמדה בקשר רציף וישיר ובשקיפות מלאה מול הדיירים לאורך כל תקופת ביצוע העבודות. נציג חטיבת השירות העביר לנציגות הדיירים את הדו"ח של הקונסטרוקטור המפרט את הפעולות שבוצעו על מנת להסיר את המסוכנות המיידית, בטרם אושר לדיירים לשוב לבתיהם. עבודות החיזוק כללו, בין היתר, ביצוע חיזוק עמודי על ידי עמודי תמיכה טלסקופיים בין הרצפה לתקרה בקומת העמודים בכמחצית המבנה, ביצוע חיזוק לעמוד קיים על ידי יציקת עמוד צמוד לעמוד בניין המגורים, חיזוק פלטת היסוד, חיזוק סביבת הקלונס ופעולות הנדסיות נוספות הכוללות יציקת בטון במקומות שונים. הדו"ח הועבר לנציגות הדיירים ובכל מקרה של שאלות מצד הדיירים הם מוזמנים לפנות לאיש הקשר בעירייה או לנציגות הדיירים בבניין".