הימים הגשומים שפקדו את ישראל לא דילגו על חולון ובת ים, וכתוצאה מכך השתבשה שגרתם יומם של תושבים רבים שנאלצו להתמודד עם תשתיות ישנות וחוסר היערכות של הגורמים העירוניים.
3 צפייה בגלריה
הצפה בחולון
הצפה בחולון
הצפה בחולון
(צילום באדיבות העירייה)
קראו גם:
בבית הספר היסודי גורדון בחולון, התקשה הצוות להמשיך לקיים יום לימודים סדיר עקב זרימת מים בקווי החשמל, בעיה שחוזרת על עצמה מדי שנה ומסכנת מאות תלמידים.
בחניון ברחוב יוספטל בבת ים שוב הוצפו כלי הרכב בביוב שעלה על גדותיו עקב כשל במערכת הביוב העירונית. גם הפעם ביקשו התושבים סיוע ונשלחה ביובית, אך עד מתי ייפתרו בעיות של הצפה בדיעבד ולא מלכתחילה, הם תוהים.

בלי חשמל ב"גורדון"

לימור שוורץ, אם לשלושה ילדים הלומדים בבית הספר היסודי "גורדון" בחולון וחברה בוועד ההורים של בית הספר, סיפרה השבוע על ההתמודדות עם הכשלים בתשתיות החשמל של המוסד החינוכי: "יש לי שלושה ילדים בבית הספר בכיתות א', ג' ו־ה', ובכל פעם שהגשם מתחיל אני יודעת שיהיו להם בעיות בלימודים. בית הספר מתמודד עם בעיות חשמל כבר תקופה ארוכה עקב חדירה של מים בסמוך לקווי חשמל. זה אומר שדווקא בימים הכי קרים אין לילדים חימום, אין אור ואין מחשבים. בימים בהם ממילא הילדים ממעטים להגיע לבית הספר ורבים מהם בבידוד, כל יום למידה הוא חשוב, אבל אצלנו הם לא יכולים ללמוד רק בגלל הגשם. אז המורים נותנים להם כדור ומשחקים בכיתה ולשמחתנו יש לנו צוות מדהים שעושה כמיטב יכולתו, אבל זה לא מספיק. בבית ספר גורדון ידוע שכשיש גשם אין ממש טעם לשלוח את הילדים לבית הספר, וכך נוהגות משפחות רבות. לשמחתי, ילדיי מאוד אוהבים את בית הספר. הם שמחים על כל הזדמנות לפגוש חברים וללמוד, לכן הם מתעקשים ללכת גם בימים הגשומים, אבל אני לוקחת בחשבון שבמשך כמה שעות טובות הם לא באמת ילמדו. זה מכעיס, כי זה הפך לעניין קבוע. הייתי מצפה שבימי הקורונה כשמנסים להרוויח כמה שיותר ימי לימוד, יטפלו בבעיית חשמל שמשביתה בית ספר שלם ומונעת מ־600 ילדים ללמוד.
3 צפייה בגלריה
מים ליד מערכת החשמל. בית ספר גורדון
מים ליד מערכת החשמל. בית ספר גורדון
מים ליד מערכת החשמל. בית ספר גורדון
(צילום: קובי קואנקס)
"חשוב לציין שזה גם עניין בטיחותי. לעתים בא נציג זה או אחר ואומר למנהלת שלנו להרים את המתג, אך כל עוד יש זרימה של מים ליד קווי החשמל היא מסרבת. אסור לקחת סיכון על חשבון בטיחות ילדינו. נכון שבית ספר גורדון נמצא במבנה ישן, אך זאת המציאות וחייבים להתאים את מוסדות החינוך למזג האוויר, זו לא הפתעה והגשם לא מגיע בלי הודעה מראש, על הרשות להיערך בהתאם".

הכל מוצף בביוב

דודי דבוש, דייר בבניין ברחוב יוספטל 48 בבת ים, שהחניון שלו הוצף שוב במי ביוב, מיואש: "מהיום שהעבודות על הרכבת הקלה הגיעו לרחוב שלנו, אנחנו סובלים מהצפות חוזרות ונשנות בחניון הבניין. כל השכנים יודעים שכמה טיפות של גשם מספיקות כדי שהביוב כולו יעלה על גדותיו, ולמרות שמדובר בתרחיש קבוע, אף אחד לא טורח לתקן את הבעיה ולסדר את מעברי המים. לא מדובר רק בעוגמת נפש, כי הרי אלה לא סתם מים אלא ביוב של בניינים סמוכים, מדובר גם בנזק של ממש ‑ כלי רכב מוצפים מדי חורף, נזקים גדולים נגרמים ובבוקר אנחנו עומדים חסרי אונים מול כלי הרכב שלנו. אגב, לא רק בגשמים כבדים אלא גם בימי גשם קלים, ולפעמים גם כשסתם הביוב נסתם מפסולת חיצונית.
"במדינה מתוקנת ועיר שמתנהלת כראוי אין שום סיבה שכמה טיפות של גשם יגרמו לכזה הרס.
"בכל פעם שאנחנו פונים לרשות הם שולחים ביובית, אך ברור לכולנו שזה פתרון בדיעבד. אי־אפשר ולא צריך לחיות ככה. מישהו מעובדי הרשות מדמיין את עצמו פותח כל בוקר בחניון מלא סירחון ולכלוך? נכנס לרכב מוצף ומנסה לפלס את דרכו החוצה? המים חודרים למערכת החשמל, מסכנים את חיינו, אבל כולם ממשיכים כרגיל.
3 צפייה בגלריה
חניון מוצף בבת ים
חניון מוצף בבת ים
חניון מוצף בבת ים
(צילום פרטי)
"לצערי, זה מסוג המקרים שאף אחד לא לוקח ברצינות עד שקורה אסון והרי כולנו יודעים שכבר קרו אסונות בחניונים בארץ שהוצפו. הרכבת הקלה כאן כדי להישאר, אבל האם כתוצאה מכך בכל פעם שיגיע החורף אנחנו נטבע בביוב? אי־אפשר לשלוף בכל פעם מחדש את התירוץ הקבוע שהמערכת לא ערוכה לגשמים כבדים, הגיע הזמן שימצאו פתרון קבע".
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "מפגעי מזג האוויר בשל החורף מטופלים על ידי הצוותים של עיריית בת ים הפועלים בשטח לטיפול וניקוי של כל מפגע. התושבים מוזמנים לצלצל למוקד העירוני 24/7 ולמנהל הרובע לבחינת הבעיה".
מעיריית חולון נמסר: "עיריית חולון משפצת ומתחזקת את מבני מוסדות החינוך בעיר באופן שוטף תוך הקצאת משאבים רבים לטובת הנושא. בית ספר גורדון הוא אמנם בית ספר ותיק, אך מתוחזק. כך, לדוגמה, רק לפני כחודשיים נצבע כל המבנה ובוצעו באולם הספורט עבודות איטום, תיקונים ותחזוקה, ולפני כשנה שופץ הפטיו ובוצעו עבודות הנגשה כולל התקנת מעלית. בימי גשם סוער, יש לעיתים חדירה של מים למבנים של מוסדות חינוך והנושא מטופל נקודתית בתוך זמן קצר. בגורדון גוף תאורה קיצר השבוע את החשמל ולאחר שהגוף נותק ותוקן בתוך זמן קצר, החשמל חזר. בהמשך היום לא התגלו בעיות נוספות".