השבוע הודיע ראש מינהל החינוך בבת ים, אהרון קצב, על סיום תפקידו לאחר שבע שנים בראש מערך החינוך בעיר. ועדיין, הוא סמוך ובטוח כי עיריית בת ים תגיע אל פתיחת שנת הלימודים כשהיא ערוכה ומוכנה בצורה המיטבית מול האתגרים הצפויים.
קראו גם:
3 צפייה בגלריה
חוזרים לכיתה בצל הקורונה
חוזרים לכיתה בצל הקורונה
חוזרים לכיתה בצל הקורונה
(המחשה: שאטרסטוק)
"הדבר בא לידי ביטוי בכל הרמות", אומר השבוע קצב. "מינוי מנהלים, שיבוץ ורישום הילדים, טיפול בערעורים וכד'. וכמובן השנה אנו שמים דגש גם על הנושאים הספציפיים שנגיף הקורונה הציב בפנינו. אם זה בליווי מנהלי בית הספר, גיוס מורים חדשים ומוכנות המבנים", מפרט קצב.
מהו בעצם העיסוק העיקרי בימים אלה?
"גיוס מאסיבי של מאות מורים לתגבר את המערכת, בעיקר בכיתות ג'-ו' ו־ז'-ט', שעומדות להתחלק לקפסולות. הדבר השני הוא מעקב אחרי כל נושא המיכשור לתגבור הלמידה מרחוק, והשלישי הוא דיוק כל הצרכים בנושאי היגיינה וניקיון".
הורים חוששים שדווקא הגיוס המאסיבי יפגע באיכות המורים.
"כרגע לשמחתנו גני הילדים וכיתות א'-ב' יפעלו כסדרם, ולא נדרשות לקפסולות. כוח האדם התוספתי יוקדש לכיתות ג'-ד', שאמורות ללמוד חמישה ימים בשבוע בחלוקה לקפסולות. המתווה של משרד החינוך קובע שאפשר לקלוט רק את מי שיש לו הכשרה בחינוך, כך שכבר ההורים יכולים להיות רגועים. אלה יהיו סטודנטים להוראה, מורים בשנת ניסיון העובדים במשרות של מילוי מקום, סטאז'רים להוראה וגם חברות כוח אדם שכבר פועלות בתוך בית הספר כמו לדוגמה מדריכי 'קרן קרב', מורים של תוכנית חות"ם שעשו הסבה ממקצוע אחר ואפשר יהיה להרחיב את המשרות שלהם ולקלוט אותם בכיתות, כמורים מן המניין. כמובן שכולם יעברו ראיונות בבתי הספר, וכוח אדם שאינו מיומן או עומד בסטנדרט - לא ייקלט".
ואיפה תאכלסו את הילדים שמחולקים לקפסולות?
3 צפייה בגלריה
קצב
קצב
קצב
(צילום: קובי קואנקס)
"אנו דואגים להשמיש חדרי מתנ"סים ומרכזי תרבות הנמצאים בסמוך לבתי הספר כמו כן, על פי בקשת ראש העיר, כיתות ה'-ו' בבת ים ילמדו יותר זמן מהיומיים שמאפשר משרד החינוך. ערכנו מיפוי בעיר וכעת אנחנו שואפים להכשיר כיתות נוספות מלבד כיתות הלימוד הרגילות שלהם".
על פי קצב, תמונת המצב עדיין איננה סופית. "זהו תהליך שלוקח זמן, ולכן עד שבתי הספר ישלימו את גיוס צוותי ההוראה התוספתיים - איננו יכולים עדיין להודיע דבר להורים".
גם נושא הלמידה מרחוק דורש מכם היערכות נוספת.
"ראש העירייה ומנכ"לית העירייה הנחו אותנו כבר לפני כשלושה חודשים להיערך לנושא הלמידה מרחוק. בתוך כך, נעשים מאמצים כבירים של מנהלות ויועצות בית הספר למיפוי הילדים שאין להם מחשב בבית בגלל מצב סוציו־אקונומי, ואנו פועלים לרכוש מחשבים באמצעים עירוניים בשת"פ עם מפעל הפיס על מנת לספק אחד לכל ילד שיש לו קושי".
האם תוכנית הלימודים תשתנה בעקבות צמצום שעות הלימוד?
"אמנם עדיין אין מתווה מסודר של משרד החינוך, ואנו מחכים לו בכיליון עניין, אבל כבר אנו יודעים שבשנת הלימודים הזו, לא יהיו מבדקים חיצוניים כמו מיצ"ב ופיז"ה. לגבי הבגרויות נחיה ונראה - זוהי החלטה ממשלתית".
ומה לגבי הגנים ותלמידי כיתות א' אשר יש להם גם תהליך הסתגלות לעבור? מה עושים עם האיסור בהכנסת הורים למסגרת החינוכית?
"נפעל שקליטת הילדים תיעשה בצורה מיטבית, מכובדת וראויה, ואגב לא רק ביום הראשון של בית הספר, אלא בשבועות הראשונים ולכן, אנו רוצים לייצר מוטיב עירוני משותף, של קליטה שונה, אולי לא של כיתות שלמות, אולי מפגש טרום פתיחת שנת הלימודים. אנו עוד לא סגורים על זה אבל בוחנים את החלופות בימים אלה".
3 צפייה בגלריה
יריב
יריב
יריב
(צילום: קובי קואנקס)
ואם בכל זאת יהיה מקרה הדבקה של קורונה בגן או כיתה, מה אתם עושים כדי למנוע עד כמה שאפשר שיתוק של מערכות ושליחת הורים וילדים לבידוד?
"בבת ים יש לנו כבר מערכת משומנת היטב ברמה העירונית של נוהל קורונה בין מנהלי בתי הספר ומינהל החינוך וכל מקרה של חשיפה לחולה מאומת ייבחן לגופו של עניין. אבל החלוקה לקפסולות אמורה לאפשר גם בידוד של קבוצות קטנות".

בזכות האוטונומיה

ממלא מקום ראש העירייה ומחזיק תיק החינוך בבת ים, אלי יריב, אמר השבוע: "מערכת החינוך חוזרת ב־1 לספטמבר לאחר שנת לימודים שבוזבזה. אסור לנו לבזבז גם את שנת הלימודים הקרובה, כי משמעותה פגיעה ישירה בתלמידים, שאת התוצאות יחושו בשנים שלאחר מכן".
איך מונעים זאת?
"הנחת היסוד הראשונה שלנו היא שצריכה להיות אוטונומיה למנהלים ולמורים הנמצאים בשטח ומתמודדים עם המציאות המשתנה, המנהלים צריכים להתאים את הלימודים לצרכים שעולים והם צריכים לדעת שיש גמישות במערכת. בנוסף, אנחנו, המורים, הגננות, הסייעות, המנהלות - כולם עושים הכל, אבל הכל, כדי לשמור על ביטחון ובריאות הילדים וחייבים לסמוך עלינו".
בכל זאת, מדובר בתקופה שמאופיינת באי־יציבות ובהחלטות שמתקבלות ברמת מערכת החינוך הארצית.
"תראי, בתקופת הגל הראשון של מגפת הקורונה המערכת העירונית התעסקה בכל מקרה ובמקרה מול ועדי הורים, מול מנהלים, מורים ותלמידים לקראת שנת הלימודים החדשה. אנחנו רוצים השנה לפשט את העניין, ולכן אנו נערכים לכל תרחיש לקראת פתיחת שנת הלימודים - מתי סוגרים בית ספר, מתי סוגרים גן, מתי סוגרים שכבה ועוד. אני רוצה שההורים, המורים והמנהלות ידעו מראש כיצד להתנהג בכל מצב. הקריטריונים נבנים בימים אלה והנהלים יפורסמו לציבור".