השבוע הנגישה עיריית בת ים 3 חופים: חוף הריביירה, החוף הנפרד וחוף תאיו, באמצעות גליל המיועד למעבר עבור אנשים בעלי מוגבלויות. למרות הכוונות הטובות, תושבים שמתמודדים עם נכות טוענים כי השביל החדש כלל לא מסייע להם.
1 צפייה בגלריה
"לא חשבו על זה". שביל הגישה החסר
"לא חשבו על זה". שביל הגישה החסר
"לא חשבו על זה". שביל הגישה החסר
(צילומים: מרים לוינסון בוטניק)
קראו גם:
"כל השביל הזה הוא רק למראית עין, הוא בכלל לא מתאים לאנשים נכים", טוען הפעיל החברתי מאיר בכר. "יש לי בן נכה צה"ל, השתתפתי בכל מחאות הנכים, אני יודע מה זה נגישות. על פי בית המשפט העליון העירייה מחויבת להנגיש את החופים לנכים, אבל זה לא באמת קורה. ראשית, הם לא יצקו בטון אלא פרסו מעין שטיח שכל גומה בחול או רכב ממונע כמו קולנועית או כלי ניקוי, מיד 'קוברים' אותו תחת האדמה. עברו רק כמה ימים והשביל כבר מלא בחול ולא יציב.
"בנוסף, השביל בכלל לא מגיע עד המים. כל הרעיון של נגישות הוא לאפשר לנכה להיות עצמאי, אבל ברגע שהשביל לא מגיע למים, שוב צריך לבקש עזרה. לצערי גם אין איך לעשות את זה כי סוכת המציל לא מחוברת לשביל, אז הם מצפים מאדם נכה לבקש מעוברי אורח עזרה או לצעוק למציל, זה מאוד מבייש ומאכזב".
בין המאוכזבים גם תושבת העיר, מרים לוינסון בוטניק, שנעזרת בקולנועית על מנת להתנייד. "7 שני אני מתבוננת בים מהמזח, רואה אנשים שוחים ונהנים וחולמת לטבול את הרגליים שלי במים. אני רואה אותם ומדמיינת שזאת אני שנהנית מהים. כבר התרגלתי לשבת ליד הדייגים ולבכות, לצפות במים ולקוות שיום אחד יגיע תורי. לצערי עד שהם עשו שביל גיליתי שהוא בכלל לא מתאים לי. ראשית, הוא לא מגיע למים ושנית, הוא צר מידי. אני אולי יכולה להגיע עד לקצה השביל, אבל אין לי שום דרך להסתובב בחזרה. שוחחתי עם אדם שעבד על השביל והוא הודה שהם כנראה לא לקחו את זה בחשבון".
בכר שפעיל במאבק הנכים הארצי כבר זמן רב דורש להתקין מעלית עבור נגישות בחוף הסלע. כעת הוא מתקשה להאמין שעד שנעשה מהלך כה מבורך, הוא לא נעשה בהתאם לצורכי הנכים. "אני שנים נאבק עבור נגישות לחופי הים. למעלית בחוף הסלע כנראה אמתין זמן רב, אבל לפחות את השביל אנחנו דורשים שיפרקו ויבנו מחדש".
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "עיריית בת ים פועל רבות להנגשת חופיה, והנגישה כמות חופים מעבר לנדרש בחוק, ורכשה מספר כיסאות גלגלים לרחצה בים שניתן לקחת מהמצילים ללא עלות. השביל בפנייתכם הנו שביל זמני, המיוצר ע"י חברה צרפתית בעלת ניסיון בינלאומי בהנגשת חופים, והמקום אושר ע"י יועצי נגישות מוסמכים, ונמצא במספר רב של ערי חוף בארץ ובעולם, ובנוסף נעשה בשימוש ע״י עמותת נכים כגון כנפיים של קרמבו, אתגרים, בית הגלגלים ועוד.
במקביל בימים אלה עיריית בת ים עובדת על פתרון נוסף קבוע של שילוב שביל נוסף באזור הרחוק מהים.
ע"פ התקן השביל אינו אמור להגיע לסוכת המציל, אלא לסככת נגישה שתהייה קרובה למים, והעירייה תציב שילוט ליצירת קשר עם אנשי החוף, וגם כיום צוות החוף מסייע לבאים.
רוחב השביל הנו בהתאם לתקנות ומאפשר נסיעה של שני כיסאות במקביל הלוך וחזור ומאפשר סיבוב של כיסא גלגלים במקום. השבילים הנוכחים נבחרו לאחר סיורים בערים אחרות ובחינת חלופות, ובערים אלו השביל קיבל ציונים מעולים על תפקודו.
בנוגע למעלית בחוף הסלע, הפרויקט מקודם במרץ ונמצא בשלבי אפיון סופיים. 
עצם העובדה שעמותות של אנשים עם מוגבלויות בוחרות להשתמש בשבילים בעצמם, מלמדת שהוא נותן מענה טוב ומקצועי. אנו נמשיך לפעול להנגיש את המרחב הציבורי בכלל וחוף הים בפרט על מנת שכלל התושבים יזכו ליהנות מחופי העיר".
כל העדכונים - חדשות בת ים