מתחם הבניינים משנות ה־60 ברחוב יוספטל בבת ים נהרס השבוע לטובת שישה מגדלי יוקרה, ובהם למעלה מ־1,000 דירות חדשות. בעירייה מהללים ומכנים זאת "פרויקט פינוי־בינוי מהגדולים ומהמשמעותיים בישראל". עבור הדיירים הוותיקים מדובר ברגע מיוחד: "העברנו כאן חיים שלמים ואחרי 40 שנה קשה להיפרד, אבל זה חלום שהתגשם".
2 צפייה בגלריה
הפרויקט החדש. מיקום אסטרטגי בכניסה המרכזית לעיר
הפרויקט החדש. מיקום אסטרטגי בכניסה המרכזית לעיר
הפרויקט החדש. מיקום אסטרטגי בכניסה המרכזית לעיר
(הדמיה: אדר יואב השמשוני)
קראו גם:
במסגרת הפרויקט, שמכונה "רובע איילון", נהרסו חמישה בנייני רכבת בני ארבע קומות, ובהם 240 דירות שנבנו לפני עשרות שנים. המגדלים שיקומו תחתם יהיו בני כ־40 קומות ויכללו 1,078 דירות חדשות, שטחי מסחר, תעסוקה ושטחי ציבור, לרבות מוסדות חינוך בשטח של כ־25 אלף מ"ר.
שלב א' כולל את החלק המערבי של הפרויקט, ובמסגרתו ייהרסו שני מבנים וייבנו שלושה מגדלים חדשים הכוללים כ־600 יחידות דיור. תמהיל הדירות בפרויקט כולל כ־30 דירות בנות 2 חדרים ו־169 דירות בנות 3 חדרים. בנוסף, יבנו דירות 4 ו־5 חדרים, מיני פנטהאוזים ופנטהאוזים.
הפרויקט נמצא במיקום אסטרטגי בלב רחוב יוספטל, בכניסה המרכזית לעיר: בין הכניסה מנתיבי איילון ותחנת רכבת ישראל לבין חוף הים, בסמיכות לתחנת הרכבת הקלה ומול קניון בת ים הקיים.

"אושר גדול"

בין הדיירים הנרגשים נמצאת מרים ערמי (65), מוותיקי המתחם וממובילי הפרויקט מטעם התושבים. "בעלי עוזיאל ואני הגענו לכאן לפני כמעט 40 שנה", היא נזכרת. "היינו זוג צעיר עם ילדה בת שלוש ותאומים בני חצי שנה. בבית הזה נולדו לנו עוד ארבעה ילדים ולימים גם נכדים".
את זוכרת איך המקום נראה בעבר?
"הכל היה כאן חול, בלי קניון ובלי הרבה בניינים, הכל ריק. העברנו כאן את רוב חיינו. היו לנו חיים מדהימים בבית הזה, שכנים נפלאים, כולם הכירו את כולם. במשך שנים רבות ניסינו לקדם את הפרויקט, בינתיים רוב השכנים עזבו כי לא באמת האמינו שזה יקרה. גם הילדים שלי כל הזמן ניסו לשכנע אותי לעזוב. הם אמרו שאני כבר מבוגרת מדי לקומה רביעית ושמוטב שאמצא בית אחר כי זה לא מתקדם.
"אבל לא ויתרנו, התרוצצנו בין משרדים ואישורים, ועשינו הכל כדי שזה יקרה. אני שמחה שנשארתי, לצערי לא יכולתי להיות נוכחת ביום ההריסה עקב חופשה שנקבעה מראש, אבל הילדים שלי צילמו בשבילי. היום אני גרה בדירה ברמת הנשיא, אבל יש לי כוונה לחזור לכאן לדירה החדשה. אני ממתינה לזה בכיליון עיניים, אחרי כל כך הרבה שנים מגיע לנו לראות את זה קורה".
2 צפייה בגלריה
ההריסה בעיצומה
ההריסה בעיצומה
ההריסה בעיצומה
(צילום: ערן גמליאל)
איך נפרדים מבית כזה?
"וואו זה היה מדהים, היה לנו חשוב להיפרד כמו שצריך. עשינו מסיבת פרידה מהבניין עם הילדים והנכדים, עם אוכל והרבה שמחה. כתבנו על קירות הבית כל מיני דברים, והנכדים ציירו כאילו מדובר ביצירת אמנות. אמרתי להם שאמנם המקום מיועד להריסה, אבל עלינו לכבד אותו, את הקירות ששימשו אותנו שנים רבות, שספגו כל כך הרבה חוויות וסיפור חיים. זה אושר גדול לראות את זה קורה, אבל גם קצת עצוב לומר שלום לבית כזה. הזכרונות יישארו בלב, וכולנו מצפים לחוויות החדשות שעוד יגיעו".
לשירז לוי (32) לא היתה הזדמנות להיפרד מהבית. סבתה עזבה אותו שנים ספורות לפני שהפרויקט יצא לפועל. עם זאת, אין בליבה חרטות. "עברו הרבה שנים מאז, כך שזה פחות רלוונטי", היא אומרת. "אולי יש קצת תחושת החמצה כי יכולנו לרכוש את הדירה. כילדה אני זוכרת שהיינו משחקים הרבה למטה, השטח מתחת לבניין היה כמו ממלכה שלנו. כל הילדים היו נפגשים שם בשישי בערב או בשבת בבוקר. אלו היו ימים אחרים".
בקרוב יקומו שם בנייני יוקרה. את חושבת שהם ישתלבו באיזור?
"בטח. בת ים זאת עיר עם נשמה. הבניינים אולי ישנים, אבל לכל שכונה שיש בה דיירים יש חיבור, ולכן לדיירים אכפת אחד מהשני ומהסביבה שלהם. אין שום סיבה שזה לא יהיה סיפור הצלחה".

"תנופת פיתוח"

על מלאכת ההקמה מופקדות החברות מצלאווי ונצבא, שמבצעות אותו בפועל וקידמו את הפרויקט בשיתוף אגף ההנדסה של העירייה. "את הפרויקט הזה התחלנו לקדם לפני כ־14 שנה", מספר יו"ר חברת מצלאווי, סמי מצלאווי. "כבר אז היתה הבנה של הפוטנציאל שטמון במרכז העיר הוותיק של בת ים. העיר נמצאת היום בתנופת פיתוח ואנחנו גאים להיות חלק מפרויקט גדול ביותר כזה.
"הרכבת הקלה, שתחל לפעול עוד לפני השלמת הפרויקט ואחריה פרויקט המטרו, יאיצו את הליך החיבור של בת ים לתל אביב. לאור החשיבות הקריטית של נושא הנגישות התחבורתית בגוש דן, אנו רואים במערכות ההסעה ההמונית הממוקמות בצמוד לפרויקט, הזדמנות למי שרוצה לגור בלב גוש דן מבלי להזדקק לרכב פרטי".
ראש העירייה, צביקה ברוט, הוסיף: "בשנים האחרונות הופכת בת ים להיות בירת ההתחדשות העירונית, כשעשרות תכניות מאושרות ועשרות נוספות בהליכי קידום. מדיניות הנהלת העיר בשנתיים האחרונות מתמקדת בפיתוח מוקדי תעסוקה, מסחר, תייירות ומלונאות, וזאת לצד מיזמי ההתחדשות העירונית".
כל העדכונים - חדשות בת ים