כוכבת הילדים הבת ימית עינת מדני, המוכרת כ"נתי הגעתי הופעתי", נתבעת בימים אלה בגלל שימוש במשפט שכל הורה בישראל כבר הספיק להשתמש בו. במהלך הופעותיה נוהגת מדני לומר: "סבלנות לא קונים בשום חנות".
2 צפייה בגלריה
נתי הגעתי הופעתי
נתי הגעתי הופעתי
נתי הגעתי הופעתי
(צילום: בני לפיד)
קראו גם:
למרות שמדובר במשפט מוכר, סופרת הילדים ליאור עידן־אבורמן, שכתבה את הספר "מפתחות הקסם של דידי", בו נכתב המשפט, הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לצו מניעה האוסר על מדני להמשיך להשתמש בטקסט שמופיע בספרה של הסופרת.
הספר פורסם לפני שלושה עשורים ואף נכנס לתוכנית הלימוד של משרד החינוך במסגרת תוכנית "תקשורת לא אלימה - שפת הג'ירף", שבין היתר נלמדת גם בגני העירייה בבת ים.
עם השנים הפך המשפט למטבע לשון מוכר, ועל כן מדני לא ממש מבינה על מה כל המהומה. "אני כתבתי והלחנתי את השיר, וכיוצרת מאוד חשוב לי להקפיד על תוכן מקורי וכמובן שאני מכבדת כל יצירה באשר היא ומנסה לשמור על זכויות יוצרים. עם זאת, מדובר במשפט שכולנו מכירים ואמנים נוספים השתמשו בו במהלך השנים. כתבתי את השיר לפני שבע שנים וכל העניין לא ברור לי, על כן אני משאירה את הנושא לעורכי הדין".
2 צפייה בגלריה
ליאור עידן־אבורמן
ליאור עידן־אבורמן
ליאור עידן־אבורמן
(צילום: סיון פארג')
אלו תגובות קיבלת על התביעה?
"קיבלתי בעיקר המון פידבקים אוהבים ומפרגנים. הפייסבוק שלי מלא בהודעות מעודדות. הורים שבאמת לא מבינים מה קורה כאן ואפילו גננות שהתלוצצו שגם הן עלולות לקבל תביעה כי הן נוהגות להשתמש במשפט הזה הרבה פעמים. מבחינתי מדובר בביטוי ידוע, כמו 'בוקר טוב אליהו'. כשכתבתי את השיר התלבטתי בין המשפט 'סבלנות לא קונים בשום חנות' לבין 'מה שיוצא אני מרוצה' ‑ משפטים שכולנו מכירים ואוהבים. אני באמת מקווה שהעניין יסתיים בקרוב וילדי ישראל יוכלו להמשיך ליהנות מההופעות והשירים שלי".
עו"ד דויד רבי, המייצג את עידן־אבורמן, מסר: "הוגשה תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים ביצירה ספרותית של מרשתי. יצירותיה של מרשתי, ויצירותיהם של אמנים בכלל, מהווים קניין רוחני בלעדי המוגן בזכויות יוצרים. מי שמפר זכויות יוצרים ועושה בהן שימוש שלא כדין, עשוי לשאת בהשלכות הנגזרות מכך. העובדה כי יצירה ספרותית או ביטוי ממנה הפכו להיות שגורים, אינה מתירה עשיית דין עצמי ובפרט לא שימושים שאינם עולים בקנה אחד עם חוק זכויות יוצרים".