במשך מספר שעות, בשבוע שעבר, הפך רחוב בלפור בבת ים למוקד ההתרחשות המרתק ביותר בישראל. על אף ניסיון חיסול שהתרחש לא הרחק משם, היה זה דווקא הכלב "סטאר" שריתק מאות אלפי צופים מודאגים ברשתות החברתיות. כל זאת לאחר שעבר התעללות קשה בידי בעליו, אלן רוס מוריסון (35), שמעצרו הוארך ולבקשת הסנגורית שלו, עו"ד קרן בלס, נשלח להסתכלות נפשית.
4 צפייה בגלריה
מתנדבי "בת ים אוהבת חיות"
מתנדבי "בת ים אוהבת חיות"
מתנדבי "בת ים אוהבת חיות"
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
ביום שאחרי, כשהשיח הציבורי חזר להתמקד בשגרת הקורונה והסגר, טוענים מתנדבים למען בעלי חיים בבת ים כי אוזלת היד של מחלקת הווטרינריה העירונית היא זו שמובילה להישנות מקרים כאלה, שרובם לא זוכים בחשיפה תקשורתית כל כך גדולה ולחיבוק נוצץ מצד כוכבי רשת פופולריים.

אדישות המערכת

"לצערי, אם תתקשרו למוקד 106 של עיריית בת ים כדי לבקש עזרה לחיות רחוב, סביר להניח שתועברו לעמותה שלנו 'בת ים אוהבת חיות', כיוון שברוב הפעמים זה רק אנחנו, המתנדבים, מול החיות", אומרת העומדת בראש העמותה, יאנה יעקבי, שרק לפני מספר חודשים חילצה כלב בשם בוץ' מאירוע דומה.
יעקובי: "גם במקרה של בוץ' ובמקרים נוספים, אני תמיד מדגישה שמדובר במקרה לא רגיל, ונאמר לי שעלי לפתוח פנייה וזה יטופל בבוקר, למרות שנציגי הווטרינר העירוני צריכים להיות כוננים בערבים ובסופי שבוע. הסברתי שלכלב אין זמן עד הבוקר ובמקרים כאלה הבעלים יכולים להעלים את הכלב. אבל הדאגה שלי מגיעה לאוזניים ערלות".
4 צפייה בגלריה
הכלב סטאר
הכלב סטאר
הכלב סטאר
(צילום מתוך הרשתות החברתיות)
מתנדבים נוספים מספרים כי נתקלו לא פעם באדישות מצד המערכת. "תושבי בת ים ההולכים על ארבע הם אוכלוסייה שקופה בעיר שלנו, ולכן אנחנו מבקשים עבורם שינוי מיידי", הם אומרים, "הכלבים זקוקים למתן שירות ומענה במשך 24 שעות ביממה. אם זה עיקורים או סירוסים למניעת צער בעלי חיים, ריבוי המלטות, פינות אוכל מסודרות ועוד. הגיע הזמן שהעירייה תיקח אחריות ותוריד טיפה מהעומס שיש על כתפי הפעילים".
רעיה דוקטורנקו פעילה למען בעלי חיים בבת ים מוסיפה: "המחלקה הווטרינרית בעיר פשוט לא מתפקדת. אחרת אין הסבר לזה שאם את מתקשרת אליהם לגבי חתול פצוע הם אומרים שהם לא מטפלים בעניין כי אין להם מרפאה. אוקיי זה נכון, אבל גם כאשר אני אמרתי להם שאני אקח את החתול למרפאה, רק שיעזרו לי ללכוד אותו, הפנו אותי לעמותת 'בת ים אוהבת חיות'. איזו מין רשות עירונית מעבירה סמכויות לעמותה שמטפלת גם בשירותי הצלה וגם בשירותי עיקור וסירוס? העמותה כבר קורסת מרוב עבודה.
"ישנו גם בזבוז כסף אדיר של משלם המיסים עבור מתקני האכלה לחתולים שכלל אינם מנוצלים וגם למתקני שקיות לאיסוף צואה. המתקנים ריקים משקיות והמדרכות מלאות בצואה, הדרך היחידה למנוע את זה הוא הסברה וקנסות".
4 צפייה בגלריה
אלן מוריסון
אלן מוריסון
אלן מוריסון
(צילום מתוך הרשתות החברתיות)

נשארנו מאחור

גם חברת מועצת העיר קטי פיאסצקי־מורג, לשעבר מחזיקת תיק זכויות בעלי החיים בעיר, התבטאה נגד חוסר שיתוף הפעולה מצד הנהלת העיר: "במשך השנתיים שבהן החזקתי את התיק הלנתי לעתים תכופות על תפקודה, או למעשה על אי־תפקודה של המחלקה הווטרינרית בעיר. יש הרבה עדויות בנושא, אני עצמי גם חוויתי סיטואציות הזויות".
התנהלות המחלקה הווטרינרית הובילה את פיאסצקי־מורג, כבר לפני כחודשיים, לשלוח מכתב בנושא למנכ"לית העירייה יודפת אפק־ארזי ולראש העירייה צביקה ברוט. "העיר בת ים תקועה מאחור בכל הקשור לטיפול בבעלי החיים אשר חיים בתחומה", מבהירה פיאסצקי־מורג.
אילו דברים חסרים בעיר מבחינת הטיפול בבעלי חיים?
"קודם כל צריך להגדיל את משרת הווטרינר העירוני, נכון לעכשיו הוא עובד במסגרת של 70% משרה, לעומת ערים אחרות קטנות מהעיר בת ים, ששם התקן הוא של משרה מלאה, ולעתים יש תקן לווטרינר נוסף. גם העליתי את סוגיית עיקור וסירוס חתולי הרחוב אינספור פעמים. דבר נוסף שחסר בעיר זו מרפאה וטרינרית שתעבוד 24 שעות ביממה ותיתן מענה לחיות הנטושות בעיר ולשירותי חירום וטרינריים.
"בנוסף, חסרה בעיר כלבייה שבה אפשר יהיה לשכן חיות לפני אימוץ וגם כתחנת מעבר. כיום עיריית בת ים משלמת לתחנת ההסגר בפתח תקוה, כאשר אפשר להקים מענה אצלנו בעיר".
4 צפייה בגלריה
פיאסצקי מורג
פיאסצקי מורג
פיאסצקי מורג
(צילום: קובי קואנקס)
סוגיות נוספות שלוקות בחסר על פי חברת המועצה הן שיפוץ גינות הכלבים בעיר, תחום ההסברה ("יש כאלה שמאמצים לראשונה חתול או כלב ואין להם יותר מדי מושג בנושא גידול חיות") ובעיקר הקמת מרפאה וטרינרית בעיר: "אני קוראת לראש העירייה - עוד לא מאוחר מדי לתקן, יש להכין תוכנית רצינית בנושא. צריך רק רצון ולכן הגשתי השבוע גם הצעה לסדר מועצת העיר, להקמת המרפאה".
עוד מתכוונת פיאסצקי־מורג להגיש בקרוב הצעה לשינוי חוק העזר העירוני הנוגע לבעלי החיים בעיר, "ובכך לחדד את הסמכויות של הפקחים ולהגדיל את הכוח שלנו להטיל סנקציות על מתעללים בבעלי חיים וכאלו שהזניחו אותם".
מעיריית בת ים נמסר: "מדובר בטענות לא מבוססות וללא שום פרטים שניתן לבדוק ברצינות. כל פנייה למחלקה הווטרינרית נבדקת במהירות האפשרית ובמסירות וקיים גם מענה וטרינר תורן בשעות הלילה. לגבי הכלב בוץ׳ - מדובר בכלב מבוגר שלא היה בסכנת חיים, הווטרינר הגיע למקום אך המשטרה אישרה פריצה לבית טרם הגעתו ואנשי העמותה במקום טיפלו בנושא. נערך מעקב צמוד אחר המקרה".