עם פרסום החלטת משרד הפנים על ביטול האיחוד בין בת ים לתל אביב, היה ברור שראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, נושם לרווחה. הוא אמנם ידע שההכרזה עומדת להגיע, אך התהליך שהוביל לכך היה ארוך ומפרך. "מהרגע הראשון היה ברור לי שאנחנו עומדים לעשות מהפכה כלכלית בעיר וזה בדיוק מה שעשינו, צמצמנו גירעון של 30 שנה", הוא אומר. "במשרד האוצר אמרו שמעולם לא ראו כזה שינוי כל כך דרמטי בשלטון המקומי. עשינו את זה בשקיפות, בניקיון כפיים, ומבלי לפטר עובדים".
1 צפייה בגלריה
צביקה ברוט ראש עיריית בת ים
צביקה ברוט ראש עיריית בת ים
צביקה ברוט ראש עיריית בת ים
(צילום: יאיר שגיא)
ברוט מחמיא לאנשי המקצוע שליוו את התהליך ובראשם למנכ"לית העירייה, יודפת אפק־ארזי, שלדבריו "יודעת איך לעבוד עם מספרים כאלו ואני רואה בה הרמטכ"לית של כל המהלך הזה". לדברי ברוט התהליך גרם לכך שנמצאו לפתע "עשרות מיליוני שקלים שפשוט היו זרוקים על הרצפה, כמו תקציבים שבת ים קיבלה ממשרדי ממשלה במשך שנים אך לא משכה אותם ותשלומים על שימושי קרקע ששנים לא נגבו.
קראו גם:
"בנוסף, יצרנו מנועי צמיחה שיעזרו לבת ים לעמוד על הרגליים עוד שנים רבות קדימה, כמו מרכזי תעסוקה ומסחר על חשבון דירות ומגורים, כי העיר ממילא צפופה. המקומות האלו יהיו הארנק של בת ים. מענקים ממשלתיים אמנם עוזרים, אך המטרה שלנו היא לייצר הכנסה משלנו וכשנגיע לאיזון מלא לפני שנת 2023, נוכל להתחיל להשקיע את הכסף הזה בתושבים".
תל אביב יכולה להשקיע הרבה כסף בבת ים, מדוע לא להיעזר בה באמצעות איחוד?
"קודם כל, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי אמר בעצמו שאין להם שום כוונה להשקיע בבת ים יותר ממה שמושקע היום, אז אף אחד לא היה מקבל משהו שהוא לא מקבל כבר עכשיו. שנית, רוב תושבי בת ים התנגדו למהלך משלוש סיבות מרכזיות: החשש שבת ים תהפוך לחצר האחורית של תל אביב כפי שקרה ליפו, השוני המהותי שיש בין שתי הערים והעובדה שמדינת ישראל הוכיחה שהיא לא יודעת לאחד רשויות, אי־אפשר לעשות ממבו ג'מבו ואי־אפשר לוותר על הצביון הייחודי של בת ים, עיר עם היסטוריה מפוארת שבקרוב תחגוג מאה שנים להיווסדה".
נשמעו טענות על כך שתזמון ההודעה על הביטול הוא בעצם מהלך פוליטי?
"להיפך, ההחלטה המקורית היתה פוליטית ונגועה באינטרסים ודי לחכימא ברמיזא. דווקא ההחלטה לבטל את האיחוד היא נטו של הדרגים המקצועיים, הרי אם היו משקיעים טיפת מחשבה היו חושבים לאחד את בת ים עם חולון או ראשון לציון. הבחירה בתל אביב מעידה עד כמה הנושא לא נבדק לעומק. ההחלטה לבטל נפלה למעשה כבר לפני הבחירות האחרונות, אך הייעוץ המשפטי במשרד הפנים אסר לפרסם אותה כיוון שלא ניתן לבצע מהלכים שעלולים להיחשב כניסיון לגרוף קולות ערב בחירות, לכן דרעי המתין ורק כשידע בוודאות שמוחלפת הממשלה הוא יכל לפרסם את ההחלטה".
יש חשש שהממשלה החדשה תבטל את ההחלטה?
"ממש לא. ראשית, גם כשמתחלף שר לא מקובל לבטל החלטה של דרג מקצועי. שנית, אני ביחסים מאוד טובים עם שרת הפנים הנכנסת איילת שקד, אפילו שוחחנו השבוע ובירכתי אותה. אין לי ספק שהיא וצוות משרד הפנים, אותו אני מכיר היטב, מבינים כי במצב הנוכחי אין טעם באיחוד של בת ים עם שום עיר. עבור התושבים יש לזה השפעה בעיקר בפן המורלי, בת ימים גאים ואוהבים את העיר שלהם וכשהממשלה מעניקה גושפנקא להצלחה שלה זה משמח את כולם. אין לי ספק שבקרוב נעבור מהבראה להמראה".
כל העדכונים - חדשות בת ים