שנים רבות נמשכו עבודות הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בבת ים. הרעש, הפקקים, המדרכות השבורות והכבישים החסומים הם עכשיו מנת חלקם של תושבי השכנים בחולון, וכל בת ימי כבר יודע שבימים אלה עדיף להגיע לחולון בהליכה, זה יקח הרבה פחות זמן מאשר ברכב. מה קורה עם הקו הירוק? מי מרוויח מהקו האדום ומי הכי סובל? בדיקה מיוחדת של "מיינט בת ים".
5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בבת ים. בזמן העבודות וכיום
הרכבת הקלה בבת ים. בזמן העבודות וכיום
הרכבת הקלה בבת ים. בזמן העבודות וכיום
(צילום: קובי קואנקס, דנה קופל)

"הקו האדום שינה את איכות החיים בבת ים"


ראשית יצאנו לבדוק מה קורה עם הקו הירוק, שאמנם לא יעבור בבת ים אבל ישפיע רבות גם על הנגישות התחבורתית של תושבי העיר. בראיון מיוחד ל"מיינט בת ים" מסבירים ענת טוקר אלפרט, משנה למנכ"ל הקו הירוק של נת"ע, ואורין שפירא, מנהל אגף ביצוע קו ירוק דרומי של הרכבת הקלה, שאמנם המצב בחולון נראה כרגע רע מאוד, אבל כבר במהלך 2025 צפוי שיפור משמעותי.

5 צפייה בגלריה
מדרחוב סוקולוב. היום ובעתיד
מדרחוב סוקולוב. היום ובעתיד
מדרחוב סוקולוב בחולון. היום ובעתיד
(הדמייה: נת"ע, צילום: פרטי)

"אנחנו נמצאים בשלב אינפרה 1 בחולון, שמכונה גם שלב הסטת תשתיות", מסבירה טוקר אלפרט ומפרטת: "אנחנו מפנים את כלל התשתיות העירוניות התת-קרקעיות מתוואי מסילת הרכבת הקלה, וזה כולל החלפת ושדרוג של תשתיות הרחוב הישנות, חלקן בנות שבעים שנה ויותר, כולל קווי מים, תיעול, ביוב, קווי חשמל, סיבי תקשורת ועוד. במסגרת העבודות ההנדסיות מבצעים את פיתוח הרחוב לשלב ההפעלה הסופי של הרכבת הקלה. בשלב זה מוקמת מיסעת כלי הרכב העתידית, חידוש מדרכות הולכי הרגל, שבילי האופניים, נטיעות עצים, ריהוט הרחוב וכל אלמנט אחר בפיתוח הרחוב המחודש".

5 צפייה בגלריה
ענת טוקר
ענת טוקר
ענת טוקר אלפרט
(צילום: נת"ע)

קראו גם:

לתושבי בת ים אין צורך לספר איך נראים החיים הקשים בזמן עבודות הרכבת הקלה, ובנת"ע מבטיחים שכמו שאיכות החיים של תושבי בת ים השתפרה, לדבריהם, פלאים מאז החלה הרכבת לנוע כך צפוי לקרות גם בחולון.
טוקר אלפרט: "בדיוק כמו שהקו האדום שינה את איכות החיים של תושבי פתח תקווה ובת ים, הקו הירוק יהיה חשוב עבור החולונים באותה המידה. הם יוכלו להגיע לתל אביב בשליש עד חצי מהזמן שהם מגיעים עכשיו".

"כל העסקים נפגעו"


עד כמה שיפרה הרכבת הקלה את איכות החיים של תושבי בת ים? תלוי את מי שואלים. המפסידים הגדולים הם בעלי עסקים לאורך תוואי הרכבת. כך למשל סיפר צחי לוי, בעל חנות האופניים "קינג אופניים חשמליים" ברחוב יוספטל 31:
"איבדתי לקוחות, מאות. אנשים היו באים עם רכב ומורידים את האופניים לתיקון. עכשיו אין מקום לעצור או להחנות לידי כלל. אף אחד לא ילך אליי עם אופניים עם פנצ'ר מהצד השני של העיר יותר. גם אין ירידה מהרחוב הראשי, וצריך להקיף את כל בת ים בכיוון התנועה ההפוך כדי להגיע אליי. אני נמצא ממש על הרכבת, מול התחנה שעולים ויורדים, אבל יש גדרות. פעם החנות הייתה מקבלת חשיפה מהרחוב הסואן, עכשיו אנחנו נסתרים מאחור. פעם הייתי עובד סביב השעון, אבל המצב אחר לגמרי".

5 צפייה בגלריה
אולג ברטוב
אולג ברטוב
אולג ברטוב. "הגעה אלינו נהייתה מסורבלת"
(צילום: פרטי)

גם אולג ברטוב, בעל פאב הבירה "ברטוב" ובית הקפה "קפאין" סיפר: "כל העסקים שלצידי ועל ציר הרכבת נפגעו - חנויות, קיוסקים, בעלי מלאכה. למעשה, הרכבת השביתה את כל מה שזז פה. היא היחידה שזזה. בעבר, אם אדם היה רוצה לעצור לשנייה ולקנות משהו, אפשר היה לעשות פה חנייה כפולה. עכשיו הכל נתיב אחד בלבד, בכיוון ההפוך ממה שהיה קודם - בלי יכולת לעצור, יש גדרות מכוערות של הרכבת וההגעה אלינו נהייתה מסורבלת".

המרוויחים הגדולים - כרישי הנדל"ן


המרוויחים הגדולים מהגעת הרכבת לעיר הם אנשי הנדל"ן, שמדווחים על עלייה משמעותית באיכות הנכסים, וגם במחירים כמובן. "לפעילות הקו האדום יש בהחלט השפעות חיוביות על תחומי חיים רבים של התושבים בתוואי שבין בת ים לפתח תקווה", אומר חמי שאול, מנהל חטיבת מגורים בוטיק בחברת קרסו נדל"ן.
במה לתחושתך המצב השתנה?
"הקו האדום שיפר את איכות החיים של התושבים בכך שייתר את הצורך להניע את הרכב, ואפשר להם להגיע ממקום למקום בין ערים אלה בתוך דקות של נסיעה – מהבית לעבודה וחזור, למקומות הבילוי והמסחר ועוד".
יפה סדן, סמנכ"לית השיווק והמכירות בקבוצת יוסי אברהמי, מוסיפה ואומרת: "השפעות הקו האדום מורגשות היטב בשוק הנדל"ן. נכסים ופרויקטים שממוקמים על תוואי הקו, ועל אחת כמה וכמה בסמוך לתחנות הרכבת, חוו עליית ערך משמעותית עוד כשהוכרזה התוכנית, ואף יותר אחרי שהקו החל לפעול. מדובר הן במחירי הדירות שעלו ועוד יעלו, והן בנדל"ן מניב ונדל"ן מסחרי שנמצא באזור שחווה פריחה".

5 צפייה בגלריה
ורד צרפתי זבולון
ורד צרפתי זבולון
ורד צרפתי זבולון
(צילום: ישראל כהן)

ורד צרפתי זבולון, מנכ"לית משותפת בקבוצת צרפתי שמעון ויו"ר ועדת ביקורת בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, מתייחסת אף היא להשפעת הרכבת הקלה על מחירי הדיור ואומרת: "הקו האדום בהחלט השפיע על הנדל"ן למגורים – הוא הביא להשבחה במחירי הנכסים הקרובים לתוואי ובמיוחד לתחנות הרכבת הקלה. אנחנו בונים פרויקט בשכונת הפארק בבת ים ומקדמים גם פרויקט במתחם האורגים בעיר, ומרגישים הן את העלייה בביקוש והן במחירי המכירה המגלמים כבר את הימצאותה של הרכבת".