שירות "נעים בסופ"ש" פועל כבר שנתיים וחצי, ביוזמת עיריית תל אביב, וכבר כולל עשר ערים שבהן זוכים התושבים לתחבורה ציבורית בחינם אל תל אביב וממנה, במהלך סופי השבוע. תוך התחשבות באזורים בהם מתגוררים תושבים שומרי שבת. בדקנו מה חושבים על זה בעיריית בת ים.
3 צפייה בגלריה
נעים בסופ"ש, גם בנס ציונה
נעים בסופ"ש, גם בנס ציונה
נעים בסופ"ש, לא בבת ים
(צילום: עיריית תל אביב)
עשר הערים שכבר הצטרפו הן גבעתיים, הוד השרון, כפר סבא, מודיעין-מכבים-רעות, קריית אונו, רמת השרון, שוהם, מבשרת ציון והאחרונה שבהן, נס ציונה שהצטרפה ממש לאחרונה.
מיזם "נעים בסופ"ש" החל לפעול בסוף 2019, ולפי נתוני עיריית תל אביב, שיזמה ומפעילה אותו, הוא משרת כ-30 אלף נוסעים מדי סופשבוע ומסיע אותם למוקדי הבילוי בעיר. המערך כולל 13 קווים ויותר מ-500 תחנות.

קראו גם:

חלק מכלי הרכב במערך נגישים לאנשים עם מוגבלויות, כך שנוסעים עם מוגבלות יוכלו להודיע למוקד הטלפוני של המיזם לפחות שעתיים מראש, כדי שיתואם אוטובוס ויישמר עבורם מקום. החברה שמפעילה את השירות היא "מוניות תל אביב".

3 צפייה בגלריה
מפת קווים נעים בסופ"ש
מפת קווים נעים בסופ"ש
מפת קווים נעים בסופ"ש
(צילום מסך: נעים בסופ"ש)

ביקשנו ב"מיינט בת ים" לבדוק אם קיים סיכוי שמיזם כזה יחבר גם את תושבי בת ים לתל אביב במהלך סוף השבוע. זאת לאחר שהנושא עלה בקבוצות החברתיות המקומיות ועורר סערה. היו מי שטענו שמדובר בפגיעה בסטטוס קוו ואסור לאפשר זאת בעיר. מנגד, הרבה מאוד תושבים דווקא הביעו תמיכה ורצון שהמתמודדים לתפקיד ראש העירייה בבת ים יתייחסו לסוגיה וירימו את הכפפה.
אחד התושבים אף כתב: "לכבוד התמודדות לראשות העיר - חשוב מאוד תחבורה ציבורית בשבת. נציין שבעבר היו מוניות שירות בשבת בבת ים, אז אל תספרו לנו על סטטוס קוו. חילוניים זכאים לנסוע בשבת, כמו שדתיים זכאים ללכת לבתי כנסת בשבת". תושבת אחרת הוסיפה: "בכל הארץ פועלת תחבורה ציבורית בשבת... מי שבוחר להשתמש בה - זכותו... ומי שלא - גם זכותו... ויש אזרחים במדינה שמפעלים את תחבורה בשבת, כי השבת היא לא שלהם. חוץ מזה, כל אחד יבחר בעצמו עם ירצה לנוח או לא. עובדה שזה עובד ביתר הערים, כך שאין סיבה שלא יעבוד כאן".
הפנינו את השאלה לעיריית בת ים, ולהלן תגובתה:
"בת-ים, כמו כל הערים באיזור כמו חולון, ראשון לציון, הרצליה וערים רבות אחרות, אינן חלק מהמיזם של תל אביב, כמו רוב הערים בישראל. ההחלטה בנושא היא החלטה ממשלתית ולא עירונית, ויחד עם שאר הערים - אנו נכבד כל החלטה שתתקבל על ידי הכנסת או הממשלה. במקביל, המשכנו בשנים האחרונות את המגעים שהחלו בזמן הנהלות העיר הקודמות, בכל הקשור לרפורמת מוניות השירות בשבת שכבר אישרה הממשלה. הממשלה צפויה להחליט בקרוב על עתיד הרפורמה".

מה באמת קורה בערים השכנות?


עמותת "ישראל חופשית" פתחה עצומה הקוראת לעיריית ראשון לציון להפעיל את המיזם גם בעיר. העצומה נפתחה לאחר שחברת מועצת עיריית ראשון לציון, אילנית הרוש, העלתה הצעה לסדר בישיבת מועצה ובה ביקשה שהעירייה תצטרף למיזם. בעקבות ההצעה הוחלט בעיריית ראשון לציון כי תקום ועדה שתבחן את ההצטרפות.

3 צפייה בגלריה
מיזם נעים בסופ"ש
מיזם נעים בסופ"ש
מיזם נעים בסופ"ש
(צילום: עיריית תל אביב)

גם בחולון השכנה לא שוללים על הסף את ההצטרפות למיזם. עיריית חולון כבר מפעילה במהלך הקיץ מיזם קווי לילה שעובד בלילות שישי בחינם לתושבי העיר, ומגיע אל מקומות הבילוי המרכזיים בתל אביב, ראשון לציון ובת ים. בתגובה לפניית "מיינט חולון" אף הפתיע ראש העירייה מוטי ששון ואמר כי: "ראש העיר רואה חשיבות רבה להתניידות נוחה ובטוחה של התושבים בימי המנוחה. הנושא ייבדק לעומק ויישקל בחיוב לאחר הבחירות לרשויות המקומיות".