יללות התנים אינן זרות לתושבי שכונת פארק הים היוקרתית בבת ים. בימים האחרונים מתרבות העדויות על תנים שמגיעים לאזור בלילות בחיפוש אחר אוכל, ומפחידים את התושבים. תושב השכונה: "לא נעים לטייל ולרוץ כשיש תנים ממש קרוב אליך".
2 צפייה בגלריה
תנים בשכונת פארק הים
תנים בשכונת פארק הים
תנים בשכונת פארק הים
(צילום: יוני עזרא)
תושב העיר, יוני עזרא, אף תיעד בעדשת מצלמתו משפחת תנים תרה אחרי אוכל, מטרים ספורים בלבד מן הסופר פארם שמתחת למגדלי המגורים.
את הסרטון (שמופיע בהמשך) העלה עזרא לקבוצות החברתיות המקומיות של העיר, ומתגובות התושבים עולה שאין מדובר בתופעה נדירה.
"כמות התנים המטיילים בשכונה מתרבה ממש... ואוטוטו נהיה במצב כמו בחיפה עם חזירי הבר. מה ניתן לעשות על מנת לסייע להם וכמובן לתושבי השכונה? אתמול טיילתי בגינה ליד המתקנים החדשים והיו שם 6-7 תנים מטיילים, מחפשים אוכל", סיפר אחד מתושבי פארק הים.

קראו גם:

תושבת אחרת סיפרה: "אנחנו גרים פה כבר כשנתיים, כשעוד לא היו את כל הבניינים מסביב. כשהאזור היה ברובו שטח פתוח היינו שומעים תנים בלילות, אבל לא רואים אותם. ערב אחד יצאתי לטייל עם הכלבה שלי, כשפתאום היא התחילה למשוך לכיוון הגדר שמפרידה בין המדרכה לאתר הבנייה הסמוך. ראיתי שיש שם תן שהולך במקביל אלינו בשיניים חשופות ופרווה סומרת".

צפו במשפחת התנים שהגיעה לביקור בפארק הים >>>

למה התנים מגיעים?


אחת הסברות היא צמצום מקורות המחייה שהיו להם שם טרם הבנייה המאסיבית באיזור, וכן המעבר הפתוח שנוצר כתוצאה מכך.
ברשות הטבע והגנים מסבירים: "תן יכול לעשות בלילה עשרה קילומטרים בחיפוש אחרי אוכל. בדרך כלל הם חוזרים אחר כך לשטחים הפתוחים, אבל כבר מתקופת הקורונה ועד היום - דברים השתבשו ובגלל הסגרים והמחסור באוכל זמין, רואים יותר תנים בריכוזי אוכלוסייה שבעבר הם התרחקו מהם".
האם זה מסוכן?
"כ-100 תנים "מתגוררים" באופן קבוע באזור חופי הים של בת ים וראשון לציון, וחלקם מגיעים ממזרח הארץ בחיפוש אחר מזון, ולפני הזריחה הם שבים למקום מגוריהם. עם זאת, ניכר שהתנים לא מתכוונים לעזוב את השכונות, בזמן הקרוב ובטח שלא כל עוד הבנייה ממשיכה ומתעצמת. אך מה אפשר לעשות כדי לא להיפגע? בדרך כלל אם ניתקל בתן הוא אמור לברוח. אבל מומלץ לסגור את הפחים ברחוב ובחצרות וכמובן לא להאכיל ולא ללטף - לכבד אותם מרחוק".

2 צפייה בגלריה
תנים. לכבד אותם מרחוק
תנים. לכבד אותם מרחוק
תנים. לכבד אותם מרחוק
(המחשה: שאטרסטוק)

עוד הוסיפו ברשות הטבע והגנים והדגישו כי, "תנים ושועלים הם חיות בר מוגנות המצויות באחריות רשות הטבע והגנים, החיים באופן טבעי בשטחים הפתוחים בעיר ופעילים בשעות הלילה. יש להדגיש כי מדובר בחיית בר מוגנת שהסיכון שלה לבני אדם וחיות הבית נמוך ביותר וכי היא פוחדת וממהרת להתרחק מהם".
מהמחלקה הוטרינרית של עיריית בת ים נמסר בתגובה: "לעיתים מתקבלות תלונות על תנים שנכנסו מאיזור חולות ראשון לציון אל השכונות. התנים הנמצאים ברחבי גוש דן מוכרים ומנוטרים גם על ידי רשות הטבע והגנים, ומטופלים בהתאם. חשוב לציין כי באזורים מפזרים פתיונות המכילים את חיסון הכלבת. המחלקה הווטרינרית עוקבת ובודקת האם התופעה חוזרת על עצמה, ויחד עם הרשות פועלת על מנת לטפל בה על פי כל הנהלים״.

מה אפשר לעשות?


שמירת מרחק: האכלה מכוונת והתיידדות עם תנים ועם שועלים עלולות להפחית מחששם הטבעי מבני אדם ולהתקרבותם למקומות יישוב.
סילוק מקורות מזון זמינים: אין להשאיר לחיות מחמד מזון ומים בכלים פתוחים מחוץ לבית. מוטב להאכילם בשעות היום ולא בשעות הלילה – השעות שבהן חיות הבר פעילות. אין להשאיר אשפה גלויה. יש לפנותה לפחי אשפה ולסגור אותם היטב. אין להשליך פגרי עופות וחיות משק במקום נגיש לבעלי חיים. יש לפנות פגרים למכלים המיועדים לכך. מומלץ לגדר משקים, גינות,אתרי הטמנת פסולת ומרכזי מזון.
הרתעה והטרדה: גלאי תנועה אלקטרוני המפעיל זרקור או ממטרה לזמן קצוב מרתיע תנים ושועלים. אפשר למרוח חומר דוחה על בדים ולתלות אותם על הגדר או על הצמחייה בגובה נמוך. שיטה זו מתאימה רק במקומות שבהם לבני אדם או לחיות מחמד אין גישה לחומר הדוחה.
הגנה על חיות מחמד: אל תניחו לחיות המחמד לשוטט לבד. בזמן טיול על הכלב להיות קשור. חסנו את חיות המחמד נגד כלבת.
חשוב לזכור: תנים ושועלים הם חיות בר מוגנות. אסור לפגוע בהם או ללכוד אותם ללא היתר בכתב מרשות הטבע והגנים. שימוש בכל רעל או חומר הדברה ושיסוי כלבים בתנים ובשועלים אסורים בהחלט.