הקו האדום של הרכבת הקלה אמור היה להתחיל לפעול מיד אחרי יום העצמאות, אבל שבועות כבר מאחורינו והרכבת עוד לא אוספת נוסעים. למה? מתי זה אמור לקרות? יצאנו לבדוק.
3 צפייה בגלריה
"לא שפוי". הרכבת הקלה בבת ים
"לא שפוי". הרכבת הקלה בבת ים
מחכה בתחנה. הרכבת הקלה בבת ים
(צילום: קובי קואנקס)
ממש לפני כניסת חג השבועות בוצע כיול נוסף למערכת הרמזורים של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. בנת"ע מדווחים כי, "נערכו שיפורים בהתאם למהירות של הרכבת ולזמן העצירה שלה בתחנות, שופרו עוד יותר תוכניות הרמזור לאורך כל הקו". אבל, למרות השיפורים, בנת"ע לא פתרו את הבעיה הבסיסית ביותר, ואולי החשובה מכולם, וכרגע נראה שהיא אחת הסיבות המרכזיות לכך שהרכבת טרם החלה לפעול:
ב-30% מהמקרים שבהם הרכבת הקלה תגיע לצומת, היא תידרש להמתין ברמזור, בעת שמכוניות פרטיות ואוטובוסים יקבלו עדיפות. כאמור, הדבר עלול לעכב את הנסיעה של הרכבת בדקות ארוכות.
נכון לרגע זה, מועד ההפעלה המסחרית של הקו האדום עדיין אינו ידוע, אחרי שורת דחיות שנמשכת יותר משנתיים. מועד ההפעלה הרשמי היה אמור להיות בפברואר 2021, נדחה תחילה לנובמבר 2022, ורק בשנה האחרונה נדחה המועד כבר שלוש פעמים.
גורמי המקצוע - בנת"ע, במשרד התחבורה ואף בחמש הרשויות המקומיות שהקו האדום עובר בשטחיהן (בת ים, תל אביב, רמת גן, בני ברק ופתח תקוה) -מסכימים כי אחד הגורמים המשמעותיים שישפיעו על תפקודה ויעילותה של הרכבת הוא האפשרות לנסוע ללא עצירה ב-51 הצמתים המרומזרים שבהם היא עוברת. "השאיפה של נת"ע היא שהרכבת לא תעצור אף פעם בצומת", אומרת עינת פלדמן, סמנכ"לית תנועה בחברה האחראית עלִ הפרויקט - החברה הממשלתית נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע).

3 צפייה בגלריה
רמזור
רמזור
מערכת הרמזורים לא מסונכרנת עם הרכבת
(צילום המחשה: shutterstock)

נכון להיום, מערכות הרמזורים בחמש הערים אינן מסונכרנות אוטומטית אחת עם השנייה, ונדרשת כיום התערבות אנושית. למעשה, ניהול הרמזורים לרכבת הקלה מתנהל במנותק ממערכות הרמזורים למכוניות, ובשלב זה מערכת הרמזורים של נת"ע לא מתקשרת ולא מסונכרנת עם מערכת הרמזורים של נתיבי איילון.
לדברי פלדמן: "אנחנו שולטים ברמזורים לאורך התוואי, ונתיבי איילון שולטים ברמזורים בערים. אנחנו בשיתוף פעולה איתם, אבל החזון של משרד התחבורה הוא של מרכז מטרופוליטני שבו כל המערכות תהיינה מסונכרנות, אבל לא פשוט לאחד את כל המערכות". חיבור של כל מערכות הרמזורים בגוש דן למרכז ניהול אחיד אכן בתכנון – אבל צפוי לארוך עוד שנים רבות. בהיעדר רשות מטרופוליטנית תחבורתית אחת, שמתכללת את מערך הרמזורים בגוש דן, קשה לנהל את התנועה בגזרה התחבורתית הצפופה בישראל.

קראו גם:

ההעדפה בצמתים אינה הגורם היחיד שמעכב את פתיחת הקו האדום. סיבה נוספת היא תדירות הרכבת הקלה, שתעמוד עם תחילת ההפעלה על אחת לשש דקות, ואף תדירות נמוכה יותר, במקום אחת לשלוש דקות וחצי כפי שתוכנן. התדירות צפויה להשתפר רק בעוד כשנה במקרה הטוב.

3 צפייה בגלריה
תחנת יוספטל
תחנת יוספטל
תיקוף הכרטיסים, רק בתחנה
(צילום: באדיבות נת"ע)

גורם מעכב נוסף הוא תיקוף כרטיסי הנסיעה ברכבת, שיתבצע רק בתחנות ולא בתוך הרכבות עצמן - מה שעלול ליצור עומס של נוסעים בתחנות.
ממשרד התחבורה נמסר: "הקו האדום של הרכבת אמור לקבל העדפה מלאה ברמזורים. משתמשי התחבורה הציבורית ומשתמשי הדרך יקבלו תוצרי ניהול תנועה בזמן אמת, כשבעתיד הקרוב ניהול המערכות האלה ינוהל באופן אוטומטי ואוטונומי". לגבי מועד ההפעלה של הרכבת הקלה – במשרד התחבורה אומרים, כי "המועד ייקבע לאחר שהקו האדום יעמוד בכל מדדי השירות והבטיחות שנקבעו לו על ידי הגורמים הרלוונטיים".