כפי שדרש לאחרונה השר לשירותי דת, מתן כהנא, גם בבת ים התמנו בימים אלה שלוש נשים כחברות המועצה הדתית בעיר, שתיים חילוניות, ואישה נוספת שמשמשת כסגנית היו"ר הוותיק.
2 צפייה בגלריה
מימין, רדינסקי, דנינו וחסדאי. "נהפוך הכל ליותר ידידותי"
מימין, רדינסקי, דנינו וחסדאי. "נהפוך הכל ליותר ידידותי"
מימין, רדינסקי, דנינו וחסדאי. "נהפוך הכל ליותר ידידותי"
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
מה יש להן לחפש שם? הן משיבות: "יש כאן ידע של 2,000 שנה ששייך לכולנו ואין לנו על מה להתנצל".
ומה לגבי הביקורת? "אנחנו צריכים אותן כדי לייצר מועצה ששייכת לכולם", מודים במועצה.

התאמה לכל יהודי

לאחר שהשר לשירותי דת כהנא הבהיר כי לא יאשר מועצות דתיות ללא ייצוג של שלוש נשים לפחות בהרכב, עלה החשש בערים רבות כי במטרה להתחמק מההנחיה ישובצו נשים חרדיות על תקן "עושות דבריהם" של הגברים במועצה, אך במועצה הדתית בבת ים החליטו לנצל את ההזדמנות כדי לחולל מהפכה של ממש ושיבצו שלוש נשים, אחת דתייה לאומית ושתיים חילוניות.
ההחלטה הפתיעה רבים, מאחר שבת ים היא עיר עם גוש חרדי חזק שיכול בקלות לכופף את הכללים לטובתו, אך לטענת נציגי המועצה, מדובר בבחירה מודעת שמטרתה לפתוח את המועצה לכל המגזרים, בדיוק כפי שנכתב בסלוגן החדש של המועצה: "מובילים לאיכות חיים שמתאימה לכל יהודי".
הנשים הנבחרות הן ורד דנינו (46) נשואה ואם לשלושה, העובדת בחברת החשמל ומשמשת כיו"ר ועד ההורים העירוני בבת ים; מריה רדינסקי (34), נשואה, מנהלת פרויקטים, עוסקת בקשרי ממשל ויו"ר "ברית עולם" (זרוע בינלאומית של עמותת "טופז") ואתי חסדאי (41) נשואה ואם לשניים, מנהלת רכש בחברת תרופות ורכזת מתנדבים בתוכנית "תיק לכל ילד".
2 צפייה בגלריה
אלחרר
אלחרר
אלחרר
(צילום: קובי קואנקס)
דנינו מגדירה עצמה כדתייה לאומית, ואילו חסדאי ורדינסקי חילוניות. "אני אמנם לא דתייה, אך הזהות היהודית תמיד העסיקה אותי", מסבירה רדינסקי. "עליתי מרוסיה בגיל חמש ותמיד הרגשתי שייכת. הקונפליקט של עולים מול ותיקים והשאלה הקבועה האם עולה הוא יהודי לא פגשה אותי בחיי היום־יום, אבל לא הייתי עיוורת, ידעתי שזה משהו שרבים אחרים חווים ושזה תמיד חלק מהשיח הציבורי שלנו. ברית המועצות הייתה קומוניסטית. לא היה שם מקום להיות דתי, בניגוד לעולים שבאו ממקומות אחרים בעולם, לכן מעולם לא היינו דתיים. דווקא בארץ אמא שלי כן חיפשה את היהדות. אחי עלה לתורה בבר מצווה והיא הולכת לטיול לקברי צדיקים פעמיים בשנה. בעבר התנדבתי במועצה, בעיקר בסיוע לדוברי רוסית, וגם ארגנתי טיול לקברי צדיקים לנשים רוסיות והלכתי עם מי שלימים הפך ליו"ר המועצה, בני אלחרר, להדליק נרות חנוכה בארגונים של דוברי רוסית. זה נשמע מוזר, אבל חשוב לי שזה יהיה טבעי. אני זוכרת שמנכ"ל המועצה אמר לי: 'אנחנו סופר לכל מה שיהודי צריך', כי היהדות לא שייכת רק לדתיים, היא של כל מי שרואה את עצמו יהודי".
גם חסדאי מרגישה שהיא מגיעה לנרמל מה שלה נראה מובן מאליו. "כשנכנסתי למועצה בפעם הראשונה גם אני חששתי מאיך שזה יתקבל", היא אומרת. "ברור לי שזה מקום של גברים דתיים, אבל דווקא בגלל זה הרגשתי שחשוב שגם לנו יהיה ייצוג שם, כי המועצה שייכת לכולם. לשמחתי, קבלת הפנים הייתה ממש חמה. יש שם אנשים שרוצים לשמוע ולקדם דברים".
כנשים וכחילוניות מה חשוב לכן לקדם במועצה הדתית?
רדינסקי: "אני הכי רוצה לקדם את החוכמה היהודית שמעניינת המון מגזרים שלא צורכים שירותי דת, אבל יכולים להרגיש שייכים כי יש כאן מקום גם לדתיים וגם לחילונים. לדוגמה, הדרך בה יהדות מתבוננת על זיקנה, או כיצד היהדות מתמודדת עם התמכרויות. יש כאן ידע של 2,000 שנה שמגיע לכולנו לדעת אותו. בנוסף, אשמח לראות יותר יהדות במוסדות ציבוריים, ולפני שצועקים 'הדתה', אני חושבת שאנחנו לא צריכים להתבייש בזה שאנחנו מדינה יהודית. אלמנטים מהתנ"ך הם חלק מהיהדות שלנו ואין לזה בהכרח קשר לדת".
חסדאי, לעומתה, מתרכזת בחוויה האישית של כל מבקר במועצה. "כחילונים אנחנו מגיעים למועצה רק כדי להתחתן ולעתים גם זו חוויה המלווה בחשש. חשוב לי להנגיש את המועצה לחילונים, להפוך את הכל ליותר ידידותי וכך בעצם לגלות לחילונים רבים שיש כאן עוד המון שירותים שהם יכולים לצרוך ושמיועדים עבורם. אפשר לעשות את זה דרך תכנים פרסומיים, מידע באתר והעלאת המודעות".

נוכחות נחוצה

דווקא דנינו, שמגיעה מהעולם הדתי, לוקחת קודם צעד אחורה. "יש המון דברים טובים שאנחנו יכולות לעשות שם, אבל אני מרגישה שאני קודם כל צריכה ללמוד את המקום. חשוב לי לדעת כיצד דברים פועלים לפני שאני משנה. ברמה האישית אני יודעת שארצה לקדם את תחום המקוואות ‑ זה דבר שכל אישה דתייה מכירה. אגב, אני במקור מבית חילוני. בעלי גדל בבית דתי ולאחר לידת בננו השני, כשאני כבר בת 26, החלטתי לחזור בתשובה, כך שאני באמת מכירה את שני הצדדים ולכן אני מאמינה שאזכה לאוזן קשבת בשניהם. חשוב לי לגשר על הפערים, כי כפי שאמרו במועצה, היא אכן שייכת לכולנו, ולכולנו מגיע ליהנות ממנה".
אתן חוששות מהביקורת הצפויה?
רדינסקי: "לא ממש. זה טבעי שיש ביקורת, אבל לא צריך להיות מושפעים מקולות קיצוניים. מעולם לא הרגשתי במועצה שמתייחסים אליי אחרת בגלל שאני אישה או חילונית. תמיד כיבדו אותי ואת דעתי, כי ברגע שבאת לתרום ולא להתריס, אנשים מקבלים את זה בהבנה. נשים חילוניות במועצה דתית זאת המשכיות טבעית של מגמות בארץ שבמסגרתן מקבלים את כולם".
חסדאי: "דווקא את הביקורת קיבלתי מחילונים שלא הבינו מה אני עושה שם, וזה רק הדגיש כמה הנוכחות שלנו נחוצה. אם אדם חילוני לא מבין מה יש לו לחפש במועצה הדתית, זה רק כי הוא עדיין לא הכיר אותה".

"בלי דעות קדומות"

ולמרות המילים היפות, מי שבעיקר צפויים לספוג את הביקורת מהציבור הדתי הם חברי המועצה הדתית הוותיקים, ודווקא הם מקבלים אותה בברכה.
היו"ר, אלחרר: "כחובשי כיפה אנחנו יכולים לשבת כל היום מול השולחן ולנסות לדעת מה צורכי הציבור החילוני, אבל זו לא חוכמה. רצינו לשמוע את האנשים בעצמם"
"ההנחיה קבעה להכניס שלוש נשים", אומר יו"ר המועצה הדתית ב־13 השנים האחרונות, בני אלחרר. "יכולנו בקלות להכניס שלוש 'בובות', אבל החלטנו לצאת באמירה חשובה. אלה נשים חזקות וראויות שמייצגות פלחים שונים באוכלוסייה. הן מחוברות לציבור ולצרכיו. מריה פעילה ותיקה ומחוברת לעולים, אתי מתחום הספורט והמתנדבים ולא צריך לספר לאף אחד על הפעילות הרבה של ורד כיו"ר ועד ההורים בעיר. באנו לעבוד. כחובשי כיפה אנחנו יכולים לשבת כל היום מול השולחן ולנסות לדעת מה צורכי הציבור החילוני, אבל זו לא חוכמה. רצינו לשמוע את האנשים בעצמם ואין טובות יותר מהן לשתף אותנו ולסייע לנו לקדם שיתופי פעולה עבור כלל הציבור".
אז למה חיכיתם עד עכשיו?
"בת ים הייתה מהמועצות הראשונות שהכניסו נשים כבר בשנת 2009. תמיד היינו מתקדמים יותר בתחום הזה. נציגי העיר והמועצה יודעים מה רוח המפקד, הם יודעים שיש כאן רצון להתקדם יחד ולשפר את המועצה. זו נקודה חשובה, המועצה לא שייכת לדתיים, היא שייכת לכולם, נשים גברים, חילונים וחרדים, ואנחנו כאן כדי לספק למי שרוצה את שירות הדת לו הוא זקוק בצורה שגם תתאים לו. יכול להיות שהיו התנגדויות והרמות גבה לא רשמיות. זה לא רלוונטי. תמיד היינו מתקדמים, תשכחו מדעות קדומות, במועצת בת ים תמיד יש מקום לכולם ואין ספק שההצטרפות שלהן היא צעד נוסף בדרך להגשים את זה".
גם ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, שבחר בדנינו כנציגתו והיא אף משמשת כסגניתו של אלחרר, בירך על המהלך החדשני. "אני גאה להציג לראשונה הרכב היסטורי שכולל שלוש נשים כחברות בכירות בהנהלת המועצה. המועצה הדתית לא שייכת רק לחובשי הכיפה, והרכב המועצה הנוכחי, שכולל נציגות לכל המגזרים הללו, יוכל לשמור על רמת השירות הגבוהה ביותר, שבזכותה המועצה הדתית בבת ים ידועה לטובה בכל הארץ".