אורה ניגרי, אלמנה בת 73 תושבת בת ים שחיה מקצבת הביטוח הלאומי, ואחותה מיקה נחמה, 71, פנסיונרית תושבת ראשון לציון, התעוררו לטענתן בוקר בהיר אחד, וגילו כי בנק לאומי דורש מהן לשלם חוב בגובה כ־2.5 מיליון שקלים, שלטענת הבנק יצרו הוריהן.
2 צפייה בגלריה
 האחיות אורה ניגרי ומיקה נחמה
 האחיות אורה ניגרי ומיקה נחמה
האחיות אורה ניגרי ומיקה נחמה
(צילום: קובי קואנקס)
מסיבה זו, טענו בבנק, הם החלו בהליך עיקול דירת ההורים בבת ים. "כל הרכוש והזיכרונות של ההורים שלנו כבר עוקלו ונלקחו על ידי הבנק. הבנק חיכה שההורים שלנו יילכו לעולמם כדי שישים את ידו על הדירה שלהם שהורישו לנו", טוענות האחיות.
השתיים הן בנותיהם של אריה ופנינה טבוך ז"ל. האב אריה, שהיה ניצול שואה, עלה מסלוניקי שביוון עם קום המדינה, לחם במלחמת העצמאות ונפצע, ונותר נכה בעקבותיה. הוא הלך לעולמו בדצמבר 2020 בגיל 94. האם פנינה נפטרה ב־17 באפריל השנה בגיל 89.

קראו גם:

לטענת האחיות, בשנת 2005 סייע הסב לאחד מנכדיו לפרוע חוב, ובמסגרת זו שילם לבנק לאומי 200 אלף שקלים ועוד סכום חודשי למשך תקופה מוגדרת, במסגרת הסכם פשרה, ובסיומה פרע את החוב.
"אבינו מעולם לא קיבל כל דרישת תשלום או מכתב אזהרה או עיקול", טוענות האחיות. "פתאום, אחרי מות אמנו, התעורר הבנק וטוען כי קיים חוב. הבנק פשוט מאוד חיכה שהורינו יילכו לעולמם כדי לשים את ידו על הדירה. מעולם לא קיבלנו כל מכתב התראה מבנק לאומי על קיום של חוב כלשהו".
לנוכח דרישת הבנק, הגישה ניגרי לאחרונה בבית משפט השלום בבת ים בקשה לפסק דין הצהרתי נגד בנק לאומי וכונס הנכסים.
"אבא ניצול שואה עם מספר על היד, השאיר לנו ארבעה קירות, והיום בנק לאומי מנסה בעושק לקחת את הדירה. מצאנו עצמנו נלחמות על הירושה שלנו מול מוסד בנקאי גדול שדורס אותנו בכל דרך כדי לקחת את הירושה", נטען בבקשה.

2 צפייה בגלריה
עו"ד יניב כהן
עו"ד יניב כהן
עו"ד יניב כהן
(צילום: סטודיו רפאל בת ים)

בכתב הבקשה, שהוגש על ידי עורכי הדין יניב כהן ואלכס ידגרוב, הם מציינים כי מדובר במקרה שמזכיר את הסיפור המקראי של דוד וגוליית, כאשר מצד אחד ישנן אלמנה מבוגרת ואחותה, ומצד שני ניצב אחד הבנקים הגדולים במדינה.
"הבנק יצר בעורמה חוב לפיו בכל חודש ששילמו המנוחים, נוצר להם חוב זהה לתשלום. היעלה על הדעת, שכל זאת יעשה הבנק ללא ידיעת המנוחים ואף לא נכתב כך בהסכם? אין יושר בהתנהלות הבנק, שכן אפילו לא הוציא מכתב דרישה בזמן אמת על פיגור או חוב. הבנק חיכה שימותו", נטען בבקשה.
לטענת עורכי הדין, עולה חשש כבד כי הבנק "מנסה לייחס למנוחים חבויות הנוגדות את ההסכם איתם ובחוסר תום לב, כאשר ייתכן בהחלט כי לא עדכן את התשלומים שבוצעו על ידי המנוחים, ולא שלח דוח תשלומים כנדרש מבנק".
במקביל להודעת עורכי הדין כי נגירי תעתור למינוי מומחה שיבדוק בספרי הבנק, הם טוענים כי "הבנק מסרב להעביר את הניירות למבקשת. הגיע הזמן שיפנימו שטענות הבנק אינן קודש ויש לאפשר בירורן תחילה".
מבנק לאומי נמסר בתגובה: "נלמד את כתב התביעה ונגיב כמקובל בבית המשפט. יצוין כי לאחרונה דחו בתי משפט השלום והמחוזי את בקשות התובעת לעיכוב הליכי הפינוי".