הרכבת הקלה בגוש דן (הדנקל) נפתחה בתרועה רמה, וההבטחה לנסיעה קלה ומהירה במרכז הארץ הפקוק התנגשה מול מבחן המציאות. נוסעים בחודש האחרון מספרים על אי עמידה בזמנים, שלוש השבתות בלתי צפויות בפחות מחודש, ואחת הבעיות שמטרידות את הנוסעים והנוסעות במיוחד: נסיעה איטית במיוחד. והכל בגלל הרמזורים.
3 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן ראשונה בבת ים
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן ראשונה בבת ים
הרכבת הקלה בבת ים
(צילום: נת"ע)
51 רמזורים "תוקעים" את הרכבת הקלה לאורך מסלול הקו האדום. חלק ניכר מהם נמצאים בבת ים שבה מסלול הרכבת הוא עילי ואינו נכנס אל מתחת לפני האדמה. בשל העובדה שהרכבת הקלה אינה מקבלת כיום עדיפות ברמזורים, היא נאלצת לעמוד בפקקים "כמו כולם". התוצאה מרגיזה במיוחד.
כך למשל, סיפר ראובן שעלה על הרכבת הקלה ביום שני ה-21 באוגוסט בשעה 17:00, בתחנת אלנבי. הוא נסע לתחנת הקוממיות בבת ים, ופנה אל האפליקציה שהראתה נסיעה של 22 דקות. "נשמע מצוין, עד כדי כך שאפילו שווה לי לקחת אותה למרות שאחר כך יש לי הליכה של 10 דקות ליעד שלי – זה עדיין שווה יותר מאוטובוס שלוקח לו 50 דקות להגיע". סיפר ל"מיינט בת ים".
אפליקציה לחוד ומציאות לחוד. "הנסיעה ארכה לי 45 דקות", הוא מספר כאשר עיקר העיכוב התרחש החל באזור דרום יפו ובת ים. והכל בגלל הרמזורים. "אם בסוף המהירות של הרכבת הקלה מעל הקרקע היא כמו של אוטובוס שתקוע בפקק אז כל הקטע היעיל שבה יורד לטמיון. חיכינו כל כך וציפינו. מזל שלפחות יש חלקים שהיא עוברת מתחת לאדמה, המהירות באמת כמו שצריך והיא מקצרת זמני נסיעה – כרגע זו ההצדקה היחידה לנסיעה בקו האדום", הוא אומר.

קראו גם:

3 צפייה בגלריה
רמזור
רמזור
רמזור אדום. למה לרכבת אין עדיפות?
(צילום המחשה: shutterstock)

והוא אינו היחיד. אביחי מגבעת שמואל עלה ב-24 באוגוסט לתחנת הרכבת "כ"ט בנובמבר" בבת ים, משם עשה את דרכו לעבר תחנת אליפלט בתל אביב. הנסיעה ארכה לו יותר מחצי שעה, ושוב הסיבה נעוצה ברמזורים שהופכו את נסיעת הרכבת בבת ים לאיטית ומייגעת.
"בהליכה מהירה אפשר להשיג את הרכבת", צוחקת תושבת בת ים שנוסעת ברכבת הקלה מאז שנפתחה. "ברגע שמגיעים לתל אביב שם, המסלול הוא מתחת לאדמה, המצב ממש משתפר. אבל עם הרמזורים בבת ים זה ממש סיוט. כמו נסיעה רגילה בפקק שהייתי עושה עם האוטובוס קודם. חבל שאף אחד לא חשב על זה במשך כל השנים שעבדו על הרכבת".
בארגון "15 דקות", המקדם תחבורה ציבורית זמינה ואיכותית בישראל, מציינים כי פתרון לבעיה נעוץ בנושא תעדוף הרמזורים . לדבריהם: "כדי שהרכבת הקלה תהיה באמת יעילה – חייבים להעניק לה עדיפות ברמזורים. לא ייתכן שפרויקט שהושקעו בו כל כך הרבה כסף, זמן ומשאבים לא יוכל לרוץ כמו שצריך על המסילה ולהיות מה שהוא אמור להיות – אמצעי יעיל לקיצור זמני הנסיעה.

3 צפייה בגלריה
תכנון הנסיעה באפליקציה. במציאות זה לוקח הרבה יותר זמן
תכנון הנסיעה באפליקציה. במציאות זה לוקח הרבה יותר זמן
תכנון הנסיעה באפליקציה. במציאות זה לוקח הרבה יותר זמן
(צילום מסך)

עוד מוסיפים בארגון ואומרים כי, "כרגע נסיעה בחלק העילי של הרכבת הקלה לוקחת זמן רב מידי וגם גדול בהרבה מן ההערכות שמצוינות באפליקציות התחבורה הציבורית השונות – מה שרק מראה כי עם עדיפות ברמזורים ניתן לקצר את בזמנים בגדול. אנו קוראים מכאן לעיריות בת ים, תל אביב יפו ופתח תקוה, וכן למשרד התחבורה – לפעול במשותף ובהקדם האפשרי לקידום ההעדפה ברמזורים".
מחברת תבל, מפעילת הקו האדום של הרכבת הקלה נמסר: "חווית הנסיעה והשרות לנוסעים בתחנות לאורך הקו האדום עומדים בראש מעיינינו ואנחנו משקיעים משאבים ומאמץ רבים כדי שלנוסעים תהיה חוויית שרות איכותית ונעימה. מבדיקה שערכנו מתברר כי העיכובים שדיווחו הנוסעים נגרמו כתוצאה מחפץ חשוד שנמצא ברכבת, וחייב בדיקה של אנשי הביטחון שלנו. הסיבה למהירות באיטית בחלקים קשורה להעדפה ברמזורים ונמצאת בטיפול כל הגורמים האמונים על הנושא ואנחנו מקווים שהפתרון יימצא במהרה".
מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "לאורך תוואי הקו האדום יש 51 צמתים מרומזרים. כרגע נעשה כיול שהרכבת תזכה בעדיפות וגל ירוק. זה בהליך אבל ייקח זמן".