כגודל הציפיות, כך האכזבות. בדרך כלל כשמוקמת ממשלה חדשה או מושק שירות חדש – נותנים לה או לו כ-100 ימי חסד. אבל מה קורה כשעוברים 200 ימי חסד, והבעיות רק הולכות, נערמות או מחמירות? כך בדיוק עם הקו האדום של הרכבת הקלה, שעובר מבת ים, חולון, תל אביב, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה – רשימת הבעיות רק הולכת ומתארכת, מה שיגרום בסופו של דבר לדחיית מועד ההשקה של שאר קווי הרכבת הקלה.
3 צפייה בגלריה
תחנת הרכבת הקלה בבת ים
תחנת הרכבת הקלה בבת ים
תחנת הרכבת הקלה בבת ים. 75 אלף נוסעים ביום
(צילום: עוז מועלם)

לפני 200 ימים החלה לפעול הרכבת הקלה, וזאת לאחר תכנון של קרוב ל-25 שנה והשקעה עצומה של 18.7 מיליארד שקל (עד כה). אינספור עיכובים, תקלות ובעיות נרשמו בטרם השקת הקו, ובסופו של דבר, ביום ההשקה המיוחל ב-17 באוגוסט, 2023, היו בטוחים כולם כי הלידה הייתה מוצלחת והרכבת תתגלגל ללא כל בעיות. עם זאת, ככל שחולפים הימים והתפעול השוטף ממשיך, כך גם מתגלים ומתגלעים בעיות התכנון והביצוע הלקוי בזמן העבודות לאורך השנים.

קראו גם:

הבעיות


בין הבעיות הרבות שהיו בטוחים שאף לא תסב צרה כלל - והתכוננו לה מבעוד מועד, היא מקרי קיצון של כמות גשמים משופעת, כי הרי חלק ניכר מנסיעת הרכבת היא במנהרות שנחפרו במיוחד מתחת לאדמה. אולם החורף הקצר יחסית השנה לא חסך בכמות גשמים שגרמו לאינספור בעיות ניקוז, כמו גם הצפה של מסילות. כתוצאה מעודפי המים, נוצרה חלודה בחלק מרכיבי המסילות, מה שלמעשה פגע ביכולת ניווט הרכבת. רטיבות זו דורשת לא רק תפעול או תיקון של הרכיבים, אלא החלפתם, ומסתבר שמלאי רכיבים אלה מוגבל בישראל, ועל כך כמובן לא התכוננו מראש. כידוע, חלקים אלה צריך להזמין לפי גודל מותאם, והשינוע הימי בימים אלו לא עומד ממש בקצב שהיה לפני תחילת המלחמה.
תקלה נוספת התרחשה בדרום תל אביב, בתחנת אליפלט הנמצאת במרכז פארק המסילה. החברת המתפעלת, תבל, הודיעה מספר פעמים שהתקלה הטכנית מונעת את תנועת הרכבות לכיוון בת ים. לא אחת שומעים בחדשות כי הרכבת תקולה בשל "מערכות האיתות", ולמעשה תקלה זו נוצרת כאשר יש חיווי על דלת פתוחה, ולכן מערכת האיתות מודיעה כי יש תקלה ומונעת מהרכבות לנסוע.

3 צפייה בגלריה
תחנת הרכבת הקלה בבת ים
תחנת הרכבת הקלה בבת ים
תחנת הרכבת הקלה בבת ים
(צילום: דנה קופל)

זה בדיוק מה שהתרחש מספר פעמים בתחנת אליפלט, שם מנהל התחנה היה צריך לזהות את הדלתות התקולות, לוודא שלא נגרם נזק לרכבת, לעקוף את סגירתן ולאשר כי הרכבת יכולה להמשיך לנוע דרומה. יחד עם זאת, במספר מקרים היו טעויות נהג, שבהן הנהג היה מכבה את אזהרת מערכת האיתות – מה שגרם לרכבת לנוע באופן חירום למסילה לא מתאימה, מה שגרם לעצירתה המוחלטת.
במקרה שונה לחלוטין, נרשמו מקרים בהם פורסם כי ישנה "תקלה בבלמים" של הרכבת, מה שלמעשה גרם להפסקת פעילות. אולם בפועל דיווחו הנהגים, כי על אף שהרכבות חדשות לחלוטין, הגשם של החורף האחרון חלחל לתוך תא הנהג עצמו, הרטיב באופן מסוכן את כל המערכות והציוד באופן מסכן חיים. גם פה, תקלות אלו גרמו לרכבת לדווח על תקלות כאלו ואחרות, ואף להשבתת פעילות הרכבת.

העדפת הנוסעים


מאז פתיחת הקו האדום נרשמו למעלה מתשעה מיליון נוסעים, כאשר כ-120 אלף בממוצע מדי יום לפני פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' בשבעה באוקטובר, וכ-75 אלף בממוצע יומי כיום. כמעט מחצית מהנוסעים עולים בתחנות תל אביב, ומרביתם במקטע התת-קרקעי של הקו, שם נרשמה פופולריות גדולה. מכיוון בת ים, חולון או ראשון לציון, נרשמים נוסעים מעטים באופן יחסי, כיוון שהרכבת נוסעת באיטיות מרובה - נאלצת לעצור ברמזורים, מה שלמעשה גורם לתושבי בת ים, חולון וראשון לציון להעדיף לנסוע בתחבורה ציבורית או ברכב פרטי מאשר ברכבת הקלה – כי גילו כי גם אם עומדים בפקקים באיילון, זה עדיין מקצר את זמן ההגעה באופן משמעותי לתוך תל אביב.

3 צפייה בגלריה
תחנת הרכבת הקלה בבת ים
תחנת הרכבת הקלה בבת ים
תחנת הרכבת הקלה בבת ים
(צילום: דנה קופל )

העיכוב הבא


הקו האדום של הרכבת הקלה התעכב במשך שנים רבות בשל תקלות מרובות, כולל אלו שנמצאו בנסיעות המבחן השונות. עתה, הקו הירוק שחברת נת"ע החלה לתכנן, לבנות ולהקים, ואשר יחלוף מהרצליה, דרך תל אביב, חולון ועד ראשון לציון, עשוי להידחות. תחילה דובר כי הקו מתעתד להיפתח בשנת 2028, לאחר מכן עודכן כי יפתח בשנת 2030, ונכון להיום – אין צפי למועד השקתו, אך בינתיים תושבי בת ים, חולון וראשון לציון ימשיכו לסבול מחפירות, אבק, רעש, סגירות כבישים ובעיקר פקקים אינסופיים.
מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "הפעלת קו מאתגר, המורכב ממקטעים עילי ותחתי, בשלמותו, מיומו הראשון, כרוכה בחבלי לידה ובייצוב המערכת, כפי שקורה בכלל המערכות הדומות בעולם. כלל גורמי ההפעלה עושים לילות כימים בפתרון התקלות הנקודתיות, ובצמצום השפעתן על חוויית הנוסע, במקביל לשיפור וטיוב השירות למען כלל הנוסעים".