את הרב ניצן ראובן (46) מחולון אתם אולי לא מכירים, אך המפורסמים הגדולים ביותר בארץ ממתינים בתור כדי לקבל ממנו ברכה, עצה ולעתים גם סיוע בפתרון סכסוך.
4 צפייה בגלריה
הרב ניסן ראובן
הרב ניסן ראובן
"רב אמיתי מקרב, זה תפקידו". הרב ניצן ראובן
(קובי קואנקס)
שחקני כדורגל, זמרים ושחקני טלוויזיה, לצד עבריינים ואפילו ערבים, פונים אליו בעת צרה, והוא מקפיד על מדיניות של דלת פתוחה לכל אחד מהם. הוא לא מהסס לקיים בוררות בין פושעים, לשנות את השם לזמר הכי מפורסם במדינה ואפילו להתערב בחוזים עסקיים.

"אמא חששה"


ראובן, נשוי, אב ל־12 ילדים, סב לשישה נכדים ובן למשפחה עם מעט מאוד זיקה לדת, שינה בעצמו את מסלול חייו.
"בגיל 16 התארחתי אצל משפחה ששמרה שבת ומאוד התחברתי לקדושה, למתיקות של שולחן השבת, עם השירים והברכות. למעשה מבלי לדעת התחלתי לשמור שבת בגיל 16. בגיל 19 פניתי ללימודי הנדסאות, אבל הבנתי שבורא עולם לא צריך עוד הנדסאי בעולמו ופרשתי לטובת לימודי ישיבה".
כיצד המשפחה הגיבה?
"מה שהיה לפני 30 שנה זה לא מה שקורה היום. אמא חששה, לא ידעה כיצד אקים משפחה ואגדל ילדים בלי מקצוע ביד, אבל הבטחתי לה שאשיג כל מה שאני צריך, וכך אכן קרה.
"בגיל 19, חודשים בודדים אחרי שפרשתי מהלימודים, כבר התחלתי להעביר שיעורי תורה. אני זוכר ששאלתי את הרב שלי כיצד אני, שרק התחלתי את התהליך שלי, כבר יכול לעמוד מול ציבור, אך הוא האמין בי. הייתי הולך ברגל מיפו ד' לבית הכנסת שלי בחולון ומתפלל בפני ה' שייתן לי את המילים המתאימות.
"לימים התמסרתי לפעילות הציבורית כשבראש הדברים שאני רואה לנגדי זו שמירת הלשון ‑ לומר מילה טובה במקום מילת ביקורת, זה משהו שמאוד משמעותי בלמידה שלנו".


מפה לאוזן


היום הרב ראובן הוא ראש ומייסד עמותת "אהבת שלום" המסייעת לנזקקים, רב שכונה, יועץ נישואין ומגשר מוסמך.בין תלמידיו הזמרים איל גולן וליאור נרקיס, שחקן הכדורגל עומר אצילי, שדרן הרדיו ירון אילן ועוד. השפעתו על חייהם משמעותית. הוא זה שהמליץ לגולן לשנות את השם מאייל לאיל, והכניס לעומר אצילי סעיף שבת לחוזה, במסגרתו גוי של שבת מסיע אותו, והקבוצה מתחייבת לפעול ככל האפשר כדי לצמצם את חילול השבת במשחקיו.
כיצד נוצר הקשר עם המפורסמים?
"אחד המליץ לשני וכך הגיעו אליי. איל גולן הזמין אותי להכנסת ספר תורה עם בני פרץ. בהמשך באתי גם לנחם כשהוא ישב שבעה, ועם הזמן נוצר בינינו קשר, והיום אנחנו מתראים והוא תמיד מקפיד להגיע להילולה שאנחנו מקיימים בכולל".

4 צפייה בגלריה
 הרב ניצן ראובן
 הרב ניצן ראובן
"אחד המליץ לשני וכך הגיעו אליי". הרב ניצן ראובן
(צילום: קובי קואנקס)

"עומר הגיע אליי דרך חבר משותף, איש עסקים שהביא אותו בתקופה מורכבת. אמרתי לו שייקח על עצמו שמירת הפה ובזכות זה תהיה לו עונה הכי טובה והוא גם ייקח את האליפות, ולשמחתי כך קרה. היום הוא מאוד מקפיד על תפילין ועוד מצוות".
אלה דמויות שנויות במחלוקת. כיצד זה מתיישב עם הגישה של הרב?
"הלשכה פתוחה לכולם. באים אליי אנשים מכל המגזרים. כל אדם שמחפש עצה או ברכה אקבל באהבה. התורה דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. אדם פונה לנגר כשיש לו ארון לבנות ולמוסכניק כשיש בעיה ברכב. לרב פונים בכל מצב. אני רב של כולם, בכל עת, בכל מצב ובכל משבר ובעיה שמתעוררת, אני לא מסנן. להיפך, התפקיד שלי הוא להיות שם בשעות הכי קשות של האדם".

"אחריות גדולה"


כשהרב ראובן מדבר על רגעים מורכבים, הוא מתייחס גם למצבים רגישים במיוחד. לאחרונה פורסם כי עבריינים רבים פונים לרבנים לגישור, וגם ברגעים כאלה הרב ראובן מתגייס לעזרה.
"פנו אליי שני אנשים ידועים מעולם הפשע שנקלעו לסכסוך מאוד קשה. ישבנו, דיברנו, וזה נגמר עם ספר תורה פתוח על השולחן, חיבוק והתחלה חדשה. לא יודע אם מנעתי חיסול, כי אנשים כאלה שפונים לרב מראש יודעים שהם יקבלו גישה של גישור ואחדות, כי זה התפקיד שלנו כרבנים. הסכסוך ביניהם נגמר באחווה, והכי חשוב שהם כבר לא 'מקפידים' אחד על השני. ממש עכשיו הגיע אליי אדם שעוד רגע יוצאת הטיסה שלו והוא צריך עצה. עזבתי הכל והתפניתי אליו. אלה אנשים שזקוקים לתמיכה, ועבורם רבנים פועלים.

4 צפייה בגלריה
ירון אילן, אייל גולן, ליאור נרקיס
ירון אילן, אייל גולן, ליאור נרקיס
ירון אילן, אייל גולן, ליאור נרקיס. מ'חסידי' הרב ראובן.
(ענת מוסברג, יובל חן, אבי מועלם)


"לשמחתי, יש לי חיבור לכולם, מכל הקצוות והכיוונים. לא באתי מבית חרדי, אני יודע כיצד העולם החילוני מדבר ומתנהל, ובגלל זה חילונים רבים פונים אליי, כי אני מכיר את עולמם ואת שפתם והרי ידוע שצריך לדבר עם אדם בשפה שלו. אין טעם לפנות אליו בדיבורים שאינם חלק מעולמו. אני מאמין שצריך לדבר עם כל אדם בהתאם לכוחות הנפש שלו וכך אני משתדל לעשות".
"לא באתי מבית חרדי, אני יודע כיצד העולם החילוני מדבר ומתנהל, ובגלל זה חילונים רבים פונים אליי"
זו אחריות גדולה לייעץ בתחומים שאינם בהכרח ההתמחות שלך.
"זו אחריות מאוד גדולה, אבל בתורה יש הכל. כתוב 'הפוך בה והפוך בה', כי היא מתייחסת לכל תחום, אבל כמובן שאם מגיע אליי נושא שאיני מבין, קודם כל אלמד ואברר, ובמידת הצורך אפנה לאנשי מקצוע. זה בא לידי ביטוי בעיקר בתפקידי כמגשר. חלק מהתפקיד של רב זה גם לדעת לאן לכוון את האדם, בעיקר אם מדובר בנושא רפואי".

זוגיות והורות


הרב ראובן משמש גם כיועץ נישואים, ומאז הקורונה גם הוא רואה יותר ויותר זוגות שנקלעו למשברים, וגם בנושא הזה הוא משתדל להציע יותר פתרונות מביקורות.
"זו נקודה כואבת ורגישה, ואני מאמין שדווקא הנושא הזה פוגש אותנו בגלל חוסר הבנה בסיסית. כל אדם גדל במקום אחר, בית עצבני יותר או פחות, בית עם עין טובה יותר או פחות, בית לארג' או פחות. בנישואים צריך לעשות התאמות. אבל זוג לפני החתונה עסוק בצלם, בשמלות ובזמר שהם יזמינו. הם עסוקים בחמש שעות של אירוע, ולא במה שמחכה אחר כך. זה נכון גם לגבי הורות. מתרגשים מהברית או הטייטל בתעודת זהות, אבל לא לוקחים בחשבון מה מגיע לאחר מכן. לרוב אנשים פשוט מעתיקים את ההתנהגות שראו בבית, וזה לא בהכרח הכי טוב. כמו שאתה מתייעץ עם איש מקצוע לפני כל החלטה חשובה בחייך, גם בתחום הזה חשוב לעשות הכנה, וכאן המדינה צריכה לקחת אחריות. ללמד צעירים כיצד מתנהלים בזוגיות, כיצד מתנהגים הורים, אלה לא דברים שנולדים איתם ואני מאמין שכל אדם צריך הכוונה".

לחבר בין אנשים


בימים של קרע חסר תקדים בין הציבור החרדי לציבור החילוני, עמותת "מוסדות אהבת שלום" מקימה מוסד רוחני בלב שכונת פנחס איילון בחולון, אך מבחינת הרב ראובן מדובר במהלך נוסף שמטרתו לחבר את העם.
"ראשית, אנחנו כבר אחרי שלב ההתנגדויות, כך שאין ספק שגם בקרב הציבור בשכונה יש צמא למקום רוחני. יהיו שם מקווה וחנות יודאיקה, אבל גם מכון כושר ודברים נוספים. הרי גם אנשים שלא שומרים שבת ואפילו אוכלים בכיפור, כשהם יושבים בשיעור תורה הם מתחברים למסרים ולערכים, כולם רוצים בטוב שיש בתורה".

4 צפייה בגלריה
 הרב ניצן ראובן
 הרב ניצן ראובן
"לציבור החילוני אין מה לחשוש". הרב ניצן ראובן
(צילום: קובי קואנקס)

בכל זאת, אנחנו חיים בתקופה בה יש חשש כבד מכפייה דתית.
"לציבור החילוני אין מה לחשוש. נכון שתמיד יש קיצוניים שלא מגישים את התורה נכון, אבל כשאני רואה את השכן שלי נוסע בשבת, אני לא לוחץ לו את היד דקה אחרי ומברך אותו? בוודאי שכן. אין כאן שום מטרה של כפייה, ואם יש רבנים שלא מבינים או שלא משתמשים בתורה נכון, זה לא אומר שזו המטרה שלה. להיפך, תורה באה ממקום של קירוב לבבות ולא ריחוק אנשים. מי שלומד תורה יודע שמטרתה לחבר גם בין אלה שדעתם חלוקה. גם אם יש חילוקי דעות, אסור שיהיו חילוקי לבבות. חשוב להבין שיש גם פער גדול בין השטח לבין מה שמשודר בתקשורת, שמקצינה את הפילוג. לכן שופרות, ממש כמו הכתבה הזאת, כל כך חשובים לנו, כי הם שוברים את הפחדים והדמיונות שאין בהם צורך. אני לא המצאתי שום דבר חדש. רב אמיתי מקרב, זה תפקידו.

קראו גם:

"אבל אסור לנו לשכוח שאנחנו במדינת היהודים. בבית הספר החילוני למדתי את מגילת העצמאות בעל פה, ומה אמר בן גוריון בהכרזה? 'אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל'. אני מאמין שזו מדינת היהודים, אבל יש כאן מקום לכולם".