הקו הירוק של הרכבת הקלה יוצא לדרך, לפחות בהיבט הכלכלי. קבוצת אלקטרה בע"מ עדכנה נחתמו ההסכמים על מימון הפרויקט - חברת טי. אם. טי בה שותפה אלקטרה (40.5%), יחד עם דן תחבורה וקונצרן אלסטום הבינלאומי, חתמו על הסכמי המימון בהיקף של כ-6.5 מיליארד שקל למטרת תכנון, מימון, הקמה ותחזוקת פרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן.
7 צפייה בגלריה
רחוב סוקולוב - הקו הירוק בחולון
רחוב סוקולוב - הקו הירוק בחולון
רחוב סוקולוב - הקו הירוק בחולון
(צילום הדמייה: נת"ע)

הסכמי המימון נחתמו עם בנק ההשקעות האירופאי EIB וכן בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות. ההסכמים כוללים העמדת מסגרות אשראי לטווחי זמן שונים בהיקף כולל של כ-6.5 מיליארד שקל, עד לתום תקופת הזיכיון בפרויקט שהינה כ-25 שנים, מתוכן 5 שנות הקמה, ו-20 שנות תחזוקה.

איפה יעבור הקו הירוק?


הקו הירוק של הרכבת הקלה שהעבודות עליו אמנם מקשות מאוד על תושבי העיר בתקופה האחרונה, וימשיכו ללוות אותנו בפקקים ועבודות תשתית עוד תקופה ארוכה, צפוי להיות בסופו של התהליך יעיל מאוד בשדרוג התחבורה הציבורית ברחבי גוש דן. הקו יחבר את ראשון לציון וחולון בדרום, דרך תל אביב ועד הרצליה בצפון.
אורכו 39 קילומטר, הוא יכלול 62 תחנות, מתוכן 4 תת קרקעיות והוא צפוי לשרת כ-275 אלף נוסעים ביום. הסגירה הפיננסית הנוכחית למעשה פותחת את הדרך לתחילת ביצוע עבודות ההקמה של הקו הירוק. עלות ההשקעה הכוללת להקמת הפרויקט עומדת על למעלה מ-7 מיליארד שקלים.

7 צפייה בגלריה
הקו הירוק ברחוב סוקולוב בחולון
הקו הירוק ברחוב סוקולוב בחולון
הקו הירוק ברחוב סוקולוב בחולון
(צילום הדמייה: נת"ע)

תחנות הקו הירוק בחולון


בחולון, תוואי הקו הירוק כולל כ-10 ק"מ ומתפצל לשני מסלולים: שלוחה מזרחית ובה 7 תחנות. שלוחה מערבית ובה 10 תחנות.
כיכר הלוחמים (כיכר קוגל)
פני הרחובות בצומת מתחדשים ומשתדרגים בכיכר הלוחמים ("קוגל"). מעגל התנועה בכיכר הלוחמים יבוטל; במקומו יוסדר צומת מרומזר, עם עדיפות לתחבורה ציבורית ולרכבת הקלה. תנועת כלי הרכב בכיוונים מזרח-מערב תבוצע במנהרה משוקעת.

כך יראה הקו הירוק כאשר יעבור בכיכר קוגל בחולון:
הקו הירוק בכיכר קוגל בחולון
(צילום הדמייה: נת"ע)

רחוב סוקולוב
במסגרת הפרויקט, המקטע שבין שדרות קוגל לבין רחוב קראוזה יהפוך למדרחוב, בו יעבור הקו הירוק של הרכבת הקלה. תתאפשר תנועת הולכי רגל בלבד. כל זאת, במטרה לחדש את פני הרחוב ולחזק את הפעילות המסחרית.

הקו הירוק כאשר יעבור ברחוב סוקולוב:
הקו הירוק ברחוב סוקולוב בחולון
(הדמייה: נת"ע)

קראו גם:

רחובות שנקר ופיכמן
רחובות אלו הינם חלק אינטגרלי ופעיל במרכז העיר בחולון. תוואי הרכבת הקלה יתרום לחיזוק הפעילות העירונית והמסחרית ברחוב, במסגרת תהליכי ההתחדשות העירונית המתוכננים.
שדרות ירושלים / תחנת גאולים
הקו הירוק ישפר את הנגישות לאיזור התעשייה, יחבר את העיר לאיזור זה ולאיזורים המסחריים בראשון לציון. לאורך שדרות ירושלים, בתוואי העבודות, יוקמו ארבע תחנות: מפרץ שלמה (פארק פרס, היכל הקרח ועזריאלי חולון), המלאכה, החרש (מס הכנסה) וגאולים (בית הספר אורט חולון). במסגרת הפרויקט, יחודשו התשתיות העירוניות והרחוב יעבור פיתוח נופי מתקדם. תוואי הקו באזור זה יאפשר נגישות תחבורתית גבוהה אל אזור התעשייה המתפתח של העיר.

7 צפייה בגלריה
הקו הירוק - שדרות ירושלים בחולון
הקו הירוק - שדרות ירושלים בחולון
הקו הירוק - שדרות ירושלים בחולון
(צילום הדמייה: נת"ע)

גשר הסיירים ושיקוע מפרץ שלמה
במסגרת הפרויקט, יורחב גשר הסיירים לטובת נסיעת הרק"ל ויוקם חיבור חדש בין חולון לראשל"צ דרך כביש 412. כמו כן, יוקם שיקוע תת קרקעי אשר יאפשר לבאים מכביש 4 חיבור ישיר למערב העיר חולון דרך רחוב מפרץ שלמה.

7 צפייה בגלריה
גשר הסיירים - הקו הירוק בחולוןן
גשר הסיירים - הקו הירוק בחולוןן
גשר הסיירים - הקו הירוק בחולוןן
(צילום הדמייה: נת"ע)

הרחובות שמחה ארליך וראובן ברקת
הקו הירוק יחבר בין מרכז העיר לבין השכונות הדרומיות - הקיימות והמתוכננות, ולמערב ראשון לציון.

7 צפייה בגלריה
לוח הזמנים של הקו הירוק
לוח הזמנים של הקו הירוק
לוח הזמנים של הקו הירוק
(צילום מסך: נת"ע)

תחנות הקו הירוק בראשון לציון


בראשון לציון הקו הירוק מתוכנן לעבור נכון לעכשיו רק במערב העיר ולכלול את תחנת סחרוב, תחנת ילדי טהרן, תחנת לישנסקי ותחנת משה דיין.
בהמשך מתוכננות 8 תחנות נוספות כך שהקו יכלול סה"כ 12 תחנות, והוא יעצור במפגש עם מה שיהיה בעתיד קו M1 של המטרו: תחנת בנות חיל, תחנת ראשון לציון מרכז, תחנת הראשונים, תחנת שדרות הציונות, תחנת יוסף בורג, תחנת הרצוג, תחנת אסף הרופא ותחנת צריפין.
מועד הסיום המשוער כרגע לתחילת הקו הירוק הוא דצמבר 2028.

7 צפייה בגלריה
מסלול התחנות של הקו הירוק
מסלול התחנות של הקו הירוק
מסלול התחנות של הקו הירוק
(צילום: באדיבות נת"ע)

איפה יתחבר הקו האדום של בת ים עם הקו הירוק של חולון וראשל"צ?


למרות הקרבה של שני הקווים, האדום שכבר פועל בבת ים ומגיע עד לתל אביב ופתח תקוה, והירוק שבהקמה ויעבור בחולון וראשון לציון, החיבור ביו שני הקווים יתבצע רק בשלוש נקודות בודדות. אין חיבור בין שני הקווים שישרת בצורה ישירה את תושבי הערים השכנות חולון ובת ים אם ירצו לנסוע מעיר לעיר.
עם זאת, תושבי בת ים, שכרגע כבר יכולים להשתמש בקו האדום, יוכלו לעלות על הקו הירוק שיוביל אותם עד להרצליה או לסירוגין לראשון לציון. התחנות שבהן יהיה מעבר חופשי וללא תשלום בין הרכבות תהיינה: מסוף דיין בראשון לציון, תחנת אלנבי בתל אביב וכן בקרית אריה בפתח תקווה.

7 צפייה בגלריה
מסלולי כל הקווים של הרכבת הקלה, כרגע רק האדום פעיל
מסלולי כל הקווים של הרכבת הקלה, כרגע רק האדום פעיל
מסלולי כל הקווים של הרכבת הקלה, כרגע רק האדום פעיל
(צילום: נת"ע)