מי בוחר מיוזמתו לעבור ולגור בתוך מרכז רפואי לבריאות הנפש? תכירו את הצעירים המיוחדים האלה והעבודה החשובה שהם עושים.
3 צפייה בגלריה
מתנדבי שש באברבנאל, מימין לשמאל: שובל, זוהרה, ליבי ויניב
מתנדבי שש באברבנאל, מימין לשמאל: שובל, זוהרה, ליבי ויניב
מתנדבי ש"ש באברבנאל, מימין לשמאל: שובל, זוהרה, ליבי ויניב
(צילום: יפעת וייס)

שמחת חיים במחלקה הסגורה


במרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל, המסונף לאיכילוב, החל לפעול השנה פרויקט התנדבותי חדש, במסגרתו משולבים ארבעה מתנדבי שנת שירות מהתנועה הקיבוצית-ש"ש במערך המרכז הרפואי. תכירו את יניב יושפה (19) מהיישוב כליל, ליבי קליין (18) מרמת ישי, זוהרה קקון (19) מנתניה ו-שובל שוורץ (19) מיטבתה, ששוברים את כל הסטיגמות.

קראו גם:

למה דווקא אברבנל?
"תחום הפסיכיאטריה מאוד עניין אותי, התנדבתי בעבר במגן דוד אדום ופגשתי מטופלים מתחום הפסיכיאטריה, והרגשתי שזה נכון להכניס מתנדבים בני 18 עם שמחת חיים למחלקה סגורה", מספרת ליבי קליין (18) מרמת ישי.
"אפשר לעשות שנת שירות באינספור תחומים, אבל דווקא בפסיכיאטריה יש מעט מאוד פרויקטים של התנדבות בשנת שירות, והחלטתי שזה חשוב", מוסיפה חברתה להתנדבות ולמגורים, שובל שוורץ (19) מקיבוץ יטבתה, ואומרת: "התעניינתי בעולם הפסיכיאטריה והפסיכולוגיה ורציתי לתרום כי ראיתי שאין מספיק התנדבויות בתחום. בחרתי דווקא באברבנאל, כי השירות הוא ממש בתוך בית החולים ומוקדש כולו לתחום הפסיכיאטרי. יש פה מטופלים מכל הגילאים, ויש פה מחלקות שונות וזה מאוד עניין אותי".
איך החוויה עד עכשיו?
ליבי: "יצרתי הרבה קשרים אישיים עם מטופלים, הם באים אליי כדי לפרוק ולשתף. אחד הדברים הכי כיפיים, זה כשאני נכנסת למחלקה והמטופלות מתרגשות ושמחות לראות אותי. יש כמה מטופלות שיצרתי איתן קשר הדוק. בשבוע שעבר הייתה מטופלת שהייתה במצב סוער מאוד, פניתי אליה וישבתי איתה לשיחה והצלחתי להרגיע אותה. למחרת היא אמרה לי - 'את לא מבינה כמה עזרת לי, אני ממש צריכה אותך לידי' ".

3 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: יניב יושפה, ליבי קליין, זוהרה קקון ושובל שוורץ
מימין לשמאל: יניב יושפה, ליבי קליין, זוהרה קקון ושובל שוורץ
מימין לשמאל: יניב יושפה, ליבי קליין, זוהרה קקון ושובל שוורץ
(צילום: אסף קמר)

שובל: "המטופלת הראשונה שהתחברתי אליה היתה אישה מבוגרת. יומיים לפני שהשתחררה אמרה לי "אני מאוד אתגעגע אלייך, אני לא יודעת מה אעשה בלעדייך. זו הרגשה מאוד טובה, לדעת שהשפעתי ככה על מטופלת".
למרות הרצון הטוב יש גם קשיים. "לפעמים חסר לי הניסיון והידע איך להתמודד עם סיטואציות קשות", אומרת ליבי.
זה לא קשה לגור בתוך מרכז רפואי מהסוג זה?
בהתחלה היה מאוד קשה להתרגל לשהות 24 שעות ביממה בתוך בית חולים פסיכיאטרי, אבל התרגלתי", אומרת ליבי ומוסיפה באופטימיות: "בשנת השירות שלנו, כל אחד עושה עבודה שונה, כל זוג במחלקה אחרת, ויש הרבה תחומים וגיוון ויוצרים היכרות מעמיקה עם עולם הפסיכיאטריה. לי דווקא הקשר עם המטופלים מבוגרים במחלקות היה קל ויותר טבעי מאשר עם הנוער".


לגור בתוך אברבנאל


המתנדבים מתגוררים בדירת קומונה בתוך המרכז הרפואי, ופועלים כחלק מהצוות של המחלקות ומסייעים למטופלים בליווי פרטני, שיחות, פעילויות יזומות, פעילויות שונות, וכאוזן קשבת לכל אחד מהמטופלים.
הם משובצים במחלקות השונות באופן קבוע ויומיומי, מהווים חלק בלתי נפרד מצוות בית החולים, מצליחים ליצור קשרים עמוקים עם המטופלים ויוזמים באופן שוטף פעילויות משותפות עם המטופלים.

3 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי אברבנאל בבת ים
המרכז הרפואי אברבנאל בבת ים
המרכז הרפואי אברבנאל בבת ים
(צילום: באדיבות אברבנאל)

שנת השירות מלווה באופן שוטף על ידי צוות מטעם בית החולים ומטעם התנועה הקיבוצית, בכדי להדריך אותם ולתמוך בהם במהלך השנה. הם עוברים הדרכה מקצועית, על ידי אנשי הצוות שמתדרכים אותם לגבי כל מטופל במחלקה בו הם פועלים, הדרכה אישית שבועית עם עובד סוציאלי, הדרכה שבועית של פסיכיאטר, פסיכודרמה קבוצתית ועוד.
פרופ' יובל מלמד, מנהל המרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל: "אנחנו שמחים על הצלחת הפרויקט ומברכים את מתנדבי שנת השירות שהחלו השנה. תרומתם רבה בהליך השיקום של המתמודדים המאושפזים ואנו חשים שהחלנו כאן מסורת חשובה".
מעיין בראל, מנהלת שירותי ריפוי בעיסוק במרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל: "התחלנו את הפרויקט עם הרבה חששות וככל ששנת השירות התקדמה, הם השתלבו במחלקות הבנו את הפוטנציאל הטמון בקשר הבלתי אמצעי שלהם עם המאושפזים/מטופלים. בשנת השירות נחשפים לעולם בריאות הנפש ומהווים שגרירים נוספים ומסייעים ליצור שינוי תפיסתי בקהילה לגבי עולם בריאות הנפש".