רעננה, תל אביב, הרצליה, רעננה, גבעתיים, כפר סבא, מבשרת ציון, מודיעין-מכבים רעות, נס ציונה, קריית אונו, רמת השרון, אבו גוש, שוהם, הוד השרון ומועצה אזורית מטה יהודה, זו רשימת הערים שכבר הצטרפו ל"נעים בסופ"ש", מערכת היסעים חינמית המאפשר התניידות לתל אביב וממנה וחיבור בין רשויות נוספות בשבתות, כאשר התחבורה הציבורית אינה עובדת. בת ים תהיה הבאה בתור?
4 צפייה בגלריה
נעים בסופ"ש. בקרוב בבת ים?
נעים בסופ"ש. בקרוב בבת ים?
נעים בסופ"ש. בקרוב בבת ים?
(צילום: באדיבות עיריית תל אביב)

נעים בסופ"ש, גם בבת ים?


חברת מועצת העירייה (ובעתיד גם סגנית ראש העירייה) והאחראית על תחום התחבורה בבת ים, קטי פיאסצקי, עומדת להציע בישיבת המועצה הקרובה בספטמבר, הצעה שעלולה ליצור לא מעט אנדרלמוסיה סביב שולחן חברי המועצה: תחבורה ציבורית בשבת בבת ים.
פיאסצקי מבקשת כי בת ים תצטרף למיזם התחבורה הציבורית "נעים בסופ"ש", כפי שהצטרפו כבר רשויות רבות במרכז, השרון ואפילו באזור ירושלים.

קראו גם:

"נעים בסופ"שׁ" הוא מערך היסעים, שיזמה מיטל להבי - סגנית ראש עיריית תל אביב, שפועל במהלך סופי השבוע בין הרשויות שהצטרפו לתוכנית, ונותן מענה למאות אלפי תושבים ותושבות בשעות ובימים בהם התחבורה הציבורית הסדירה אינה פעילה - ובחינם.
המיזם החל לפעול בשנת 2019, והוא הולך וגדל וכמעט מדי חודש מצטרפות אליו עוד ועוד רשויות מקומיות. הערכות בנוגע להיקף השימוש עומד על כ-150,000 נוסעות ונוסעים בכל סוף שבוע. לחצו כאן למפת הקווים של נעים בסופ"ש.

4 צפייה בגלריה
מפת נעים בסופ"ש. ויש גם קו חדש - 723 לרעננה
מפת נעים בסופ"ש. ויש גם קו חדש - 723 לרעננה
מפת נעים בסופ"ש. ויש גם קו חדש - 723 לרעננה
(צילום: נעים בסופ"ש)

המערך כולל כ-17 קווים וכ-1,050 תחנות, והוא מאפשר נסיעה למרכז הערים ובין שכונות שונות בסופי שבוע, תוך התחשבות באזורים שבהם מתגוררים שומרי שבת.
בסוף השבוע האחרון (2.8) הצטרף לרשימה קו נוסף - 723 אשר ייצא בתדירות של כל שעה לכל כיוון ויפעל בין אזור התעשייה ברעננה לכרמלית בתל אביב בסופי שבוע ובחגים. הקו יכלול 38 נסיעות בסוף השבוע ו-85 תחנות בסך הכל (לשני הכיוונים).
חשוב לציין שהקווים אמנם לא נכנסים לתוך בת ים, אך לחלקם יש תחנה ליד בית החולים וולפסון (מה שמשרת גם את תושבי חולון שגם עירם טרם הצטרפה למיזם), ויש קו שמשמש רבות גם את תושבי בת ים - קו 705 שמגיע לגבעתיים ועוצר ממש על קו הגבול בין בת ים לתל אביב - רחוב שמחה הולצברג.

4 צפייה בגלריה
נעים בסופ"ש. בקרוב בבת ים?
נעים בסופ"ש. בקרוב בבת ים?
נעים בסופ"ש. בקרוב בבת ים?
(צילום: באדיבות עיריית תל אביב)

היתרונות לתושבי בת ים


לפי נתונים שפיאסצקי פורשת בהצעתה, המתפרשת על פני 15 עמודים, העלות שתידרש לצורך הפעלת התוכנת בעיר עומדת על כחמישה שקלים לתושב לשנה (כ-40 אגורות בחודש).
בהצעתה מפרטת פיאסצקי מספר גורמים מהותיים שלטענתה מחייבים את הצטרפות בת ים לתוכנית "נעים בסופ"ש":
צורך חברתי - רק ל-45.4% מתושבי העיר יש רכב פרטי, חלקם בשל סיבות רפואיות ומפאת גילם. לכן בסופי השבוע הם נאלצים לבחור בין שתי אפשרויות: הוצאה כספית משמעותית על מונית או להישאר בבית, לעיתים לבדם.
צורך כלכלי - המיזם יסייע לייצר תיירות שיכולה להכניס כסף רב לעיר ולעודד פריחה של עסקים מקומיים ומקומות בילוי שיהיו מניבים גם לקופת העירייה.
השארת הצעירים.ות בעיר - נוכחות ומגורים של סטודנטים, גם זמניים, תורמים ליצירת שכונות עירוניות תוססות, שבהן שילוב אידיאלי של מגורים, מסחר, בילוי ופנאי ופעילות תרבותית ענפה.
הפחתת תאונות הדרכים - בשנת 2023 נרשמו 48 תאונות חמורות. כמעט כל התאונות התרחשו בסופי שבוע.
שמירה על איכות הסביבה – הפחתת כמות כלי התחבורה על הכביש, תוך שמירה על בריאות התושבים.
ייעול הזמן של תושבי.ות העיר – הפחתת פקקים, בזבוז זמן במציאת חנייה (בעיר המקור ובעיר היעד), אפשרות לניצול הזמן במהלך הנסיעה וכן הפחתת לחץ ומתח על הכביש.

4 צפייה בגלריה
קטי פיאסצקי
קטי פיאסצקי
"ניתן לתת מענה לכלל האוכלוסיה". קטי פיאסצקי
(צילום: ינאי יחיאל)

למה עד עכשיו בת ים לא הצטרפה לתוכנית?


בת ים נתפסת כעיר בעלת אופי מסורתי. חלק ניכר מתושבי העיר הם שומרי מסורת, דתיים וחרדים, ויש מי שטוען כי הפעלת תחבורה ציבורית בבת ים תפר את הסטטוס קוו בעיר (למרות שיש לציין שבעבר הרחוק פעלו בבת ים אוטובוסים בשבת ששימשו תושבים שרצו להגיע לחוף הים ש.ש), ולכן עד כה כל תוכנית לצרף את בת ים לתוכנית נכשלה.
פיאסצקי ל"מיינט בת ים": "יש רק טיעון אחד שיכול לעצור את המיזם והוא הטיעון הפוליטי", אך לדבריה הוא אינו מצדיק אי הצטרפות לתוכנית.
מה את אומרת למתנגדים ולחוששים?
"אני לא מחפשת לתקוע למישהו אצבע בעין או לריב עם חבריי לשולחן המועצה. אני מאמינה בלב שלם שניתן לתת מענה לכלל האוכלוסיה בעיר, תוך אי פגיעה באמונות ובאורח חיים של אנשים אחרים. אנחנו נדע, כמו תמיד, לעבוד יחד ולייצר מצב שבו כולנו חיים יחד, כתף אל כתף, בעיר האהובה שלנו. אם עומדים לפתוח בתי קולנוע שפועלים בשבת בבת ים, ויש גם הרבה בתי עסק שמושכים קהל בבלפור ועל חוף הים שפתוחים בשבת, אין סיבה שלא תהיה אפשרות לתושבים גם להיות ניידים יותר בשבת".
ההצעה, כאמור, תובא לשולחן מועצת העיר בת ים במהלך חודש ספטמבר הקרוב.