דיירי הבניין המחודש ברחוב קלאוזנר 11 בבת ים ממתינים כבר למעלה משלושה חודשים לקבלת דירותיהם, אך לטענתם הם לא רואים אופק לכניסה לדירות, משום שבחברת החשמל טרם חיברו את הבניין לחשמל. בינתיים הבניין עומד ריק במשך חודשים, הדיירים מתגלגלים בין דירות שכורות ובתי מלון.
2 צפייה בגלריה
"מורחים את הזמן". דיירים מרחוב קלאוזנר 11
"מורחים את הזמן". דיירים מרחוב קלאוזנר 11
"מורחים את הזמן". דיירים מרחוב קלאוזנר 11
(צילום: קובי קואנקס)
בתחילת חודש נובמבר אשתקד הודיע הקבלן המבצע לדיירים כי הבניין מוכן לאחר שהסתיימו בו עבודות במסגרת פרויקט תמ"א 38. בהתאם לתכנון, נוספו לו קומות, ממ"דים, מרפסות, חניות, מעלית, וכמובן גינה יפה ומרשימה.
לדיירים הנרגשים נמסר כי בעיות בירוקרטיות מעכבות את החיבור של הבניין לחשמל, אך הם לא שיערו בנפשם ששלושה חודשים וחצי לאחר מכן הבניין עדיין לא יהיה מחובר לחשמל.
"הכל כבר מוכן, רק להיכנס ולגור", אומרת יעל יולי־חדד, שרכשה דירה חדשה בבניין. "יש לנו את כל האישורים הנדרשים ‑ מהמשטרה, העירייה וכדומה. נעשו גם כל ההכנות לחיבור לחשמל ‑ הכינו חדר חשמל, שעוני חשמל, חיבורים לבתים, רק לבוא ולטפל. הגיעו נציגים, החליפו צילינדר לחדר, תשתית בסיסית והלכו.
כששאלנו מה קורה, אמרו שצפי החיבור הוא רק באפריל 2023. איך זה ייתכן? מדוע למרוח כל כך הרבה זמן? בזמן שהם עיכבו אותנו, כבר עשינו בדק בית ראשון ושני לאחר טיפול. הכל מוכן, כל עובדי הקבלן המשיכו הלאה לפרויקט הבא, ולנו נותר רק להיכנס ולגור".

2 צפייה בגלריה
חשמל כשר?
חשמל כשר?
מה קרה לחיבור החשמל?
(צילום: shutterstock)

בינתיים, אומרים הדיירים, הם נאלצים למצוא פתרונות יצירתיים. "הבניין עומד ריק, וכל הדיירים צריכים להאריך את השכירות שלהם בדירות הזמניות. זה כמובן לא תמיד אפשרי, כי סוגרים חוזה לפי צפי האיכלוס. בנוסף, לחלק מהדיירים החברה הבונה לא מממנת את השכירות, כיוון שזה מימון שנחתם רק מול בעלי הדירות הוותיקים בבניין. אנחנו, שרכשנו את הדירות החדשות, צריכים להמשיך לממן את שכר הדירה מכיסנו. דיירת אחת גרה בדירת חדר עם ארבעה ילדים, אחרת כבר בבית מלון, וזה עסק יקר מאוד. אני בעצמי משלמת אלפי שקלים שכירות על דירה ונאלצת להאריך את החוזה. כל זה כי חברת החשמל לוקחת את הזמן שלה ולא מתחשבת בצרכים הבסיסיים של תושבים. להבנתי, הם צריכים למעשה להטמין את הכבלים מהעמודים הקיימים בתוך האדמה, כי ככה עובדים היום. אני מבינה שזו עבודה, אבל ככל שהם מורחים את הזמן כך זה ייקח יותר זמן. שלפחות יתחילו לחפור".

קראו גם:

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "מדובר בשתי הזמנות, אחת לחיבור חשמל והשנייה להטמנת רשת. לכל אחת מהן נדרש תכנון חשמל, הנחת תשתית בשטחים ציבוריים, וצורך בקבלת אישורים והיתרים מהרשויות. תכנון הטמנת הרשת הסתיים עוד בספטמבר 2020, אולם המזמין סירב לשלם את יתרת אגרת החיבור, אלא בסוף שנת 2021. כתוצאה מהעיכוב פקעו תוקפם של האישורים של הרשות המקומית והיה צורך לחדש אותם מההתחלה.
"בנוסף, המזמין בנה ומסר לחברת החשמל חדר שנאים רק בסוף נובמבר 2022, בעוד בהתאם לחוק, מרגע מסירתו נדרשת לפחות חצי שנה של עבודות מורכבות של תכנון, חפירה ותשתית, לרבות אישורים סטטוטוריים (כגון של התוכנית שהתקבלה מהעירייה רק בשלהי 2022), לטובת החיבור המבוקש.
מדיניות חברת החשמל להעמיד בראש סדר היום את השירות ולוחות הזמנים לקבלתו. בהתאם לכך הוחלט להשלים את הנדרש לחיבור הדירות לרשת החשמל ללא דיחוי".