השטח שלכם בבת ים בסכנת הפקעה? המטרו אולי נראה כמו חלום רחוק, אבל המדינה פרסמה בימים האחרונים את השטח בו יעבור קו המטרו M3, מהרצליה דרך תל אביב, חולון, בת ים ועד נתב"ג. לצורך כך, המדינה צריכה להפקיע מספר נכסים, בדקו אם השטח שלכם נמצא ברשימה.
3 צפייה בגלריה
הדמיית המטרו
הדמיית המטרו
הדמיית המטרו
(צילום המחשה: נת"ע)
קו M3 הוא קו עתידי שצפוי להשתלב בדנקל (הרכבת הקלה). הקו עתיד להיות רכבת עירונית בהפרדה מלאה (מתחת לאדמה או על גבי גשרים) דבר שיאפשר נסיעה במהירות גבוהה בהרבה מקו רכבת קלה.

קראו גם:

על פי הערכות, הפרויקט הגרנדיוזי יחל לפעול רק בשנת 2034, אולם שרת התחבורה, מירי רגב, כבר חתמה על חלק מהצווים בשבועות האחרונים. עד כה פורסמו עשרות צווי הפקעה, מרביתם לגבי שטחי דרך או שטחי ציבור, אך ישנם מקרים במסגרתם ההפקעה כוללת גם הריסת מבנה קיים. כל זאת כדי לספק מערכת הסעת המונים תת-קרקעית לציבור הרחב במרכז הארץ, בהיקף השקעה של 150 מיליארד שקל.

3 צפייה בגלריה
הדמיית תחנת המטרו
הדמיית תחנת המטרו
הדמיית תחנת המטרו
(צילום המחשה: נת"ע)


איזה שטחים יופקעו בבת ים?


ליד קניון בת ים ברחוב יוספטל בעיר, מתוכננת הפקעת שטח בהיקף של כ-700 מ"ר מתוך שטח כולל של כשבעה דונמים. המשמעות היא שחלק מהמבנים המצויים באזור, המשמשים לייעודים שונים, צפויים להיהרס במסגרת הקמת קו המטרו. בעליהם יוכלו להגיש תביעה בגין ירידת ערך. מרבית בעלי הנכסים אמורים לקבל צווים בתקופה הקרובה.

3 צפייה בגלריה
המפה העתידית של קווי המטרו
המפה העתידית של קווי המטרו
המפה העתידית של קווי המטרו
(צילום מסך: נת"ע)

מה עושים אם המדינה הודיעה שהנכס שלכם יופקע?


עוה"ד צבי שוב ויפעת בן אריה ממשרד עוה"ד שוב ושות' מסבירים כי על מנת לטפל במקרים של פגיעה בנכסים בשל תוכנית המטרו, יש להגיש תביעת פיצויים או תביעה בגין ירידת ערך עוד בטרם קבלת צווי ההפקעה. "עם קבלת הודעה בדבר הפקעה מומלץ לבדוק תחילה, בסיוע ייעוץ משפטי, אם נפל פגם בחוקיות ההפקעה, וככל שכך, אם יש מקום לפעול כנגדה", הם מסבירים.
עוד הם מוסיפים, כי "רצוי לנהל מו"מ עם נת"ע בטרם נקיטת הליכים משפטיים, שכן לעיתים ניתן להגיע לפשרה ויש לקחת בחשבון שכשהתיק מסתיים בהסכמות, מתווספים תמריצים בגובה של 25% וניתן להתגמש לגבי מועד הפינוי, מועדי תשלום הפיצויים".
יחד עם זאת, לתושבי בת ים כדאי לדעת כי במקרה של המטרו, רוב התוכניות אושרו – יהיה קשה לעשות שינויים, ולכן חלף המועד להגשת השגות לגביהן. עם זאת, ניתן להגיש תביעת ירידת ערך תוך שלוש שנים ממועד אישור התוכנית.
רוצים לדעת אם עומדים הבית שלכם עומד לקראת הפקעה? לחצו כאן.