מקרה מקומם: כיצד סווג אסיר פלילי מאירוע התקיפה בטיילת בת ים כאסיר ביטחוני, למרות שלכאורה לא היתה לכך כל הצדקה?
2 צפייה בגלריה
ניסיון הלינץ' בנהג הערבי
ניסיון הלינץ' בנהג הערבי
תקיפת הנהג הערבי בבת ים
(צילום: פרטי)
מדובר בתושב בת ים, בן 41, שלא הואשם או הורשע בעבירות על רקע גזעני או בטחוני. אך בשל העובדה שנקלע לארוע של תקיפת ערבי בטיילת בת ים במהלך מבצע "שומר חומות", לאחר שגם המשטרה והפרקליטות הודו בכך שהוא חשב שמדובר במחבל מפגע שמבצע פיגוע דריסה, שב"ס סיווגו אותו כאסיר ביטחוני ולא כאסיר פלילי כפי שהוא אמור להיות.
ההחלטה המוזרה הזו מנוגדת גם למה שכתב בית המשפט כשסיכם את עמדת הפרקליטות בנושא: "אין מחלוקת כי הנאשם היה בדרכו לחמותו ולא במטרה להשתתף בפעילות אלימה, ולא היה שותף למרדף אחרי הערבי שניסה להימלט מההמון בנסיעה לאחור. לא נשללה האפשרות שהנאשם סבר שמדובר בנסיון פגיעה דריסה לאחר שהערבי התנגש עם רכבו בפעם השנייה... מטעם זה, לא יוחסה לנאשם עבירה של מעשה טרור להבדיל מרובם המכריע של המעורבים האחרים באירוע".

2 צפייה בגלריה
אסיר איבד את הכרתו
אסיר איבד את הכרתו
(צילום המחשה: shuttestock)

יתרה מכך. בית המשפט הורה לשב"ס לספק לו הסבר מדוע האסיר מוגדר כביטחוני, אך בשב"ס בחרו להתעלם מפסיקת השופט וגם מהביקורת של ועדת השחרורים על שב"ס על חוסר ההתיחסות להחלטת בית המשפט המחוזי .
בפרקליטות טענו בבית המשפט כי להם אין נגיעה לכל הקשור לאופן סיווג האסירים במתקני הכליאה, ובשב"ס הגיבו ואמרו כי גורמי חטיבת המודיעין בארגון הם שהחליטו על סיווגו הבטחוני של האיש.

קראו גם:

להחלטה מקוממת זו ישנן השלכות מכאיבות מאוד. כך לדוגמא, לאסיר ביטחוני מוקצבות רק 3 דקות שיחה ביום, וזאת כשמדובר באדם נשוי ואב לארבעה, שלו יש גם הורים, אחים, ועוד לא דיברנו על הקצבת זמן לשיחה עם עו"ד - בשל היותו מסווג כביטחוני, גם המפגשים עם עו"ד הם מעבר לזכוכית הפרדה, מה שמקשה על עיון והחלפת מסמכים בין האסיר לעורך דינו.
משב"ס נמסר: "סיווגו של אסיר נעשה ונקבע בהתאם להוראות הקבועות בפקודות שב"ס ובכלל זה חוות דעת של גורמי הביטחון וכך גם במקרה המדובר בכתבה. תנאי הכליאה בהם מוחזק האסיר נבחנים באופן פרטני ובהתאם לעמדות גורמי המקצוע הרלוונטים".