האגודה לזכויות האזרח עתרה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה כי עיריית בת ים, תחת המדיניות של ראש העירייה צביקה ברוט, תחדל לגרש דרי רחוב מהמרחב הציבורי ותפסיק להחרים את רכושם.
2 צפייה בגלריה
ברוט וצוות מטעמו משוחחים עם דר רחוב
ברוט וצוות מטעמו משוחחים עם דר רחוב
ברוט וצוות מטעמו משוחחים עם דר רחוב
(צילום: מתוך פייסבוק של ברוט)
לטענת העותרים, זה חלק ממדיניותו של ברוט, כפי שפרסם אותה בעמוד הפייסבוק שלו בחודש ינואר האחרון: "דרי רחוב - לא בבת ים", שם הזכיר כי תתבצע אכיפה האוסרת לשכב על ספסלים ציבוריים במרחב העירוני, וזאת על אף שישנה פסיקה של בית המשפט כי אסור לפנות באופן כפוי את מי שעושה כן.
אם לא די בכך, נטען כי דרי רחוב התלוננו כי חפציהם הוחרמו.
עו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח: "ממידע שנאסף מתושבים ופעילים בעיר, עולה כי עיריית בת ים החלה להפעיל מדיניות הכוללת גירוש של חסרי בית, במיוחד ממקומות מרכזיים בעיר, והחרמת רכושם, לרבות חפצים להם הם זקוקים לצורך הישרדותם, כמו מזון, שמיכות ומזרנים".

קראו גם:

האגודה לזכויות האזרח אף פרסמה פוסט שבו מתועד סיור שערך ברוט במרכז בת ים, ושם הוא מעביר לפקחים תדריך: "בוא נתחיל מהסוף: האופציה של לישון על ספסל או על רצפה ברחוב לא קיימת יותר. אין, לא יהיה".
בסרטון אף דורש ברוט לעקור את הספסלים המשמשים את דרי הרחוב, ולהחליפם בספסלים עם מחיצה במרכזם, כך "שאי־אפשר יהיה לשכב עליהם". במהלך הסרטון נראה ברוט מציע לדרי הרחוב אפשרויות לינה, אולם בבת ים אין למעשה בית מחסה ייעודי לחסרי בית, כפי שיש בערים אחרות בישראל.
צפו בסרטון שפרסם ברוט >>>
ברוט ודיירי הרחוב
(צילום: עמוד הפייסבוק של צביקה ברוט)


על פי ההערכה, בעיר יש כ־80 דרי רחוב שמוכרים לרשויות, וכנראה כאלה נוספים שאינם מוכרים, אולם היחידה העירונית שעוסקת בנושא זה מצומצמת ומועסקים בה רק שלושה עובדים. עיריית בת ים טוענת כי הקצתה בשנים האחרונות תקציב ייעודי לאגף הרווחה בעבור הלנת דרי רחוב במלון דירות בעיר, אולם פתרון זה נותן מענה לימים בודדים בלבד ואינו תחליף לטווח ארוך.

2 צפייה בגלריה
דוד אגייב
דוד אגייב
דוד אגייב
(צילום: קובי קואנקס)

דוד אגייב, יו"ר עמותת "אכפת", שמפעילה שבעה הוסטלים בבת ים ומסייעת לדרי רחוב, מעיד על הרכב אוכלוסייה זה: "רוב חסרי הבית בעיר הם דוברי רוסית, חלקם נטולי מעמד. קבוצה נוספת שבולטת בקרב האוכלוסייה מורכבת ממשוחררים מבית חולים אברבנאל".
מעיריית בת ים נמסר: "אנו לא מכירים את פרטי העתירה ונגיב כמקובל. עם זאת, המדיניות שלנו לרווחת תושבי בת ים, ולשמירה על שלומם של דרי הרחוב בהתאם לחוק, תימשך בדיוק כפי שהיא נעשית עד היום".