הקורקינטים החשמליים פרצו אל חיינו בסערה בשנים האחרונות, כאשר המטרה הראשונית הייתה לאפשר אמצעי תחבורה קל ונוח שגם שומר על איכות הסביבה. בפועל, הקורקינטים החשמליים בבת ים הפכו לעיתים קרובות למטרד, במיוחד מאחר והם "משתלטים" גם על המדרכות ורוכביהם לא תמיד מקפידים על כללי התנועה בכבישים.
4 צפייה בגלריה
קורקינט חשמלי
קורקינט חשמלי
קורקינט חשמלי. בקרוב תהיה אכיפה?
(צילום המחשה: canva)

השבוע התקבלה החלטה שאולי תסייע באכיפה ותשמור על בטחונם של הרוכבים וגם על שאר משתמשי הדרך. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, המחייבת אופניים וקורקינטים חשמליים בנשיאת לוחית זיהוי. כלומר, מספר הרישוי יהיה אישי לכל רוכב - ולא כמו במכוניות לפי הרכב.
הרישום יחל ב-01 בפברואר, 2024, והחובה להתקין לוחית זיהוי על כלים חשמליים תיכנס לתוקף ב-01 באוגוסט, 2024.

כיצד יאכפו את החוק החדש?


עם יישום התקנות בעוד מספר חודשים יוכלו לכאורה פקחי העירייה והשוטרים העירוניים לאכוף עבירות תנועה של הרוכבים על המדרכות באופן מאסיבי, בין השאר באמצעים אלקטרוניים. החוק החדש, התקנת לוחית רישוי, יאפשר זיהוי מהיר של הרוכב והקנס כבר יגיע בדואר.

4 צפייה בגלריה
קורקינט חשמלי
קורקינט חשמלי
קורקינט חשמלי בקרוב עם לוחית רישוי
(צילום המחשה: canva)

אבל האם באמת נזכה לראות את הפקחים בפעולה? בתל אביב לפקחי העירייה כבר הוענקה הסמכות לעצור רוכבי קורקינט הנוסעים על המדרכה, בלי קסדה או מסכנים את התנועה – ולתת להם דו"ח.
חולון לא אישרה במועצת העירייה (לצד חיפה, חדרה, רחובות והרצליה) את יישום החוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות ולא העניקה לפקחים סמכויות אכיפה. מעיריית חולון נמסר בתגובה: "הפקחים העירוניים אינם מוסמכים לתת דו"חות בנושא זה, והאכיפה מטופלת על ידי משטרת ישראל".
מעיריית בת ים לא ענו לשאלה, אך מבדיקת "מיינט" עולה שגם בבת ים טרם הוענקה לפקחים סמכות אכיפה מסוג זה.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל פועלת לאכיפה יזומה של עבירות תנועה בדגש על עבירות מסכנות חיים ובריונות המבצעות על ידי רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, על מנת לייצר הרתעה ולהגביר את תחושת הביטחון בקרב ציבור משתמשי הדרך. הפעילות הנה חלק מהמאמץ המתמשך במאבק בתאונות הדרכים, הגובות מחיר יקר בחיי אדם בכל שנה".

4 צפייה בגלריה
קורקינט חשמלי
קורקינט חשמלי
קורקינט חשמלי. כלי תחבורה יעיל אבל מחייב זהירות
(צילום המחשה: shutterstock)

כמה קורקינטים יש בחולון ובת ים?


מעיריית חולון נמסר כי, "כיום פועלות בחולון ארבע חברות קורקינטים, שמותר להן להפעיל עד 250 כלים לכל חברה. בפועל קיימים בעיר בכל יום נתון בממוצע כ-800 כלים, 200 כלים לכל חברה על בסיס שיקול דעתה של החברה המפעילה". לעירייה אין נתונים רשמיים לגבי כמה קורקינטים פרטיים (שאינם שיתופיים אלא בבעלות תושבים פרטיים יש בעיר, אך לפי נתוני ערים אחרות בישראל – כ-80% מהקורקינטים הם פרטיים. משמע, כ-5,000 קורקינטים נוהרים ברחובות חולון.

קראו גם:

בעיר בת ים פועלים כיום כ-400 קורקינטים שיתופיים. מעיריית בת ים נמסר כי, "עיריית בת ים פעלה להסדרת נושא הקורקינטים והבטיחו, פורסם קול קורא עם כללים להפעלת הקורקינטים הנוגעים לבטיחות המשתמשים ובטיחות הציבור, כולל מיקומי התחנות, אזורים ממותני תנועה וכדומה. במסגרת ההסדרה, הוגבלה פעילות של שתי חברות בלבד בעיר (דוט ובירד) וכל אחת זכתה להפעיל עד 200 כלים". גם פה, לפי חישוב מתמטי פשוט, בעיר בת ים ישנם עוד כ-2,500 קורקינטים פרטיים.

4 צפייה בגלריה
שביל אופניים
שביל אופניים
שביל אופניים. פתרון יעיל בנוסף לאכיפה
(צילום: שאטרסטוק)

כמה שבילי אופניים יש בחולון ובת ים?


בנוסף לאכיפה ותקנת לוחיות הרישוי, דרך משמעותית נוספת למנוע מהולכי רגל ונהגים להיפגע מכלי הרכב הדו גלגליים, ולשמור על חייהם של הרוכבים עצמם היא סלילת שבילי אופניים.
מעיריית בת ים נמסר כי, "בעיר בת ים יש 3.8 קילומטרים של שבילי אופניים".
מעיריית חולון נמסר כי, "העיר חולון עדיין סוללת מסלולים ייעודיים לרוכבי הכלים החשמליים. אורך שבילי האופניים הסלולים ואלה שנמצאים בסלילה הוא כ-17 ק"מ. עד שנת 2030 מתוכנן להכפיל את אורך שבילי האופניים". עיריית בת ים סירבה לענות על השאלה מהו אורך מסלולי האופניים בעיר כיום, או האם מתכננת לבנות מסלולים בעתיד".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מעודד שימוש בתחבורה הציבורית ולצידה באמצעי תחבורה משלימים, בדגש על תחבורה ירוקה ושיתופית. קורקינטים ואופניים חשמליים יכולים להיות פתרון מצוין למצוקת התנועה והחניה במרכזי הערים, אך לא על חשבון בטיחותם של הולכי הרגל. אנו מקווים כי התקנה החדשה של השרה רגב שאושרה תביא לשינוי התנהגותי אצל הרוכבים, ותהפוך אותם לתוספת ברוכה למערך התנועה העירוני".