תוכנית הענק לפינוי בינוי במתחם שפרבר בשכונת רמת הנשיא עוברת לשלב הבא. הוועדה המקומית תדון בהמלצות מהנדסת העירייה, מיכל מאיר, לגבי ההתנגדויות שהוגשו ע"י תושבים, שאף יוזמים הפגנה שצפויה היום (שני ה-31.7).
4 צפייה בגלריה
מתחם שפרבר
מתחם שפרבר
מתחם שפרבר בעתיד
(הדמייה: מבל אדריכלים)
תכנית מתחם שפרבר צפויה לצאת לדרך על שטח של 45 דונמים בכניסה הדרומית הראשית של העיר, על רחוב הקוממיות. התכנית מציעה הריסת 272 יחידות דיור קיימות, ובמקומן מציעה, בניית 992 יח"ד חדשות ועוד 200 יחידות דיור בבעלות ציבורית לדיור מיוחד להשכרה (דיור מוגן לקשישים), ועוד כ-28 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר. הבינוי המוצע הוא עד 35 קומות. כאשר התכנית מיועדת לעודד התחדשות עירונית במטרה ליצור מתחם למגורים משולב משרדים מסחר ומבני ציבור ושיפור מערך הדרכים במתחם.
התכנית הוצעה לראשונה כבר בשנת 2018, ולמעשה הופקדה רק לקראת סוף חודש אפריל 2023, עת הוגשו נגדה שמונה התנגדויות, ביניהן התנגדות עצמית של היזם, שמטרתה טיוב התכנון. החברה היזמית י. לי-דה ביקשה בהתנגדות שהגישה לבצע ניוד של יחידות דיור, על מנת לאפשר לדיירים מעבר לדירות הקבע בהחלפה אחת, מבלי להיזקק לדיור ביניים שיחייב את הדיירים שני מעברי דירה. בנוסף, החברה ביקשה להקטין את מספר יחידות הדיור ולאפשר ארבע דירות בקומה במקום 5-6 וזאת לשם יצירת מרחב עירוני פתוח ושיפור איכות הדיור, וכן שיפור חלחול מי גשמים לקרקע. המהנדסת אישרה את הבקשה.
התנגדויות נוספות שהוגשו נגד התכנית היו של דיירים - ועדי בתים שגרים ברחובות מוהליבר, קרן היסוד, ניסים בכר, אנה פרנק והרב מימון, וכן עמותות הרשומות באיזור, אך המהנדסת המליצה לדחותן.

4 צפייה בגלריה
אנה פרנק בבת ים. לקראת מהפך
אנה פרנק בבת ים. לקראת מהפך
אנה פרנק בבת ים. תושבים הגישו התנגדות
(צילום: איילת רוטה-גבאי)

כך, למשל, עמותה המייצגת ארגוני בעלי חיים דרשה לקיים סקר לאיתור עטלפים, קיפודים וחתולים. המהנדסת הבהירה כי כלל הטיפול הסביבתי במתחם בזמן הקמת הפרויקט, ייקבעו על פי הרגולציה הקיימת והנחיות המשרד להגנת הסביבה.
דביר אקשטיין, יקיר העיר בת ים המתגורר ברחוב הרב צבי יהודה, מתנגד נחרצות לתוכנית שפרבר, ויצר לפני כשנה וחצי את קבוצת הווטסאפ: "נפגעי ומתנגדי פינוי בינוי בבת ים".

קראו גם:

ל"מיינט בת ים" הוא מספר: "אני מתנגד נחרצות למיזם שפרבר כפי שמתוכנן כעת, הוא יתקע וישבית באופן מוחלט את כל התנועה באיזור, מכיוון שהאזור גם ככה עמוס ועוד נוסף כבר בסמוך פרוייקט מגה שברחוב השבטים אז בכלל חנוק. עכשיו עוד מפלצות, בניינים של 40 קומות כל אחד, תוספת של עוד כ-1,000 יחידות דיור ועוד בניין משרדים. באמצע איזור מגורים תוספת של אלפי רכבים, אין תשתיות מסביב ואין שטח ציבורי מתאים: בתי ספר או גנים. התושבים הנוכחיים יסבלו רבות מהרבה בחינות, כל האווירה בשכונה עם צביון המסורתי דתי ישתנה. לא יתכן שיאשרו אסון כזה על שכונת דרום מזרח רמת הנשיא בבת ים, נתנגד בכל תוקף".

4 צפייה בגלריה
ירידה לעומת 2019. עיריית בת ים
ירידה לעומת 2019. עיריית בת ים
עיריית בת ים. דיונים וקריאה להפגנה
(צילום: קובי קואנקס)

בעקבות התקדמות התוכנית, אקשטיין קורא לתושבי בת ים לבוא ולהפגין היום (יום שני 31 ביולי) בחדר הישיבות בעירייה, ואומר: "צריך לאסוף כמה שיותר חתימות מוועדי הבניינים שבאיזור נגד הפרויקט במתכונתו הנוכחית, וגם לדבר עם כל מי שיכול להשפיע ולעזור ראש העיר וחברי הנהלת העיר מהנדס העיר וחברי הוועדה אחד אחת", הוא מספר.
עוד הוא מוסיף ואומר כי, "המטרה כעת היא להיאבק: חייבים להוריד את הכמות של יחידות דיור בצורה דרסטית, לבטל את בניין המשרדים מהפרוייקט, הוא לא שייך בכלל בתוך איזור מגורים. להקפיא את התוכנית ואת התחלת הבניה עד להקמת תשתיות חדשות שיכולות להתמודד עם תוספת של פי 2.5 תושבים ואלפי רכבים נוספים באיזור צפוף וקטן, אי אפשר להצמיח יש מאיין ממש בכיה לדורות".
טענות נוספות שהועלו בהתנגדויות התייחסו להשפעות הסביבתיות שתהיה לתוספת הבינוי והציפוף במתחם. המהנדסת ציינה, כי "התכנית אכן מצופפת את השכונה, אך לא באופן שאינו מידתי. לא זו בלבד שהיא מוסיפה שני דונם של שצ"פים, היא גם מוסיפה 0.9 דונם עבור מבני ציבור". כאמור, הוועדה המקומית צפויה לגבש את המלצתה השבוע לוועדה המחוזית, על בסיס המלצות המהנדסת.

4 צפייה בגלריה
מגדלים בבת ים
מגדלים בבת ים
מגדלים בבת ים, הצפיפות תגדל?
(צילום: איילת רוטה-גבאי)

המהנדסת כאמור צפויה להמליץ לדחות את רוב ההתנגדויות, אך תמליץ על ביצוע שלביות ביישום התכניתף כדי לאפשר לדיירים לעבור בהקדם לדירה. התכנית נמצאת בסמכות הוועדה המחוזית תל אביב, כך שההחלטות שתקבל הוועדה המקומית הן בגדר המלצות לוועדה המחוזית.

תגובת עיריית בת ים


"תכנית שפרבר היא תכנית שיזמה העיריה בתקופת הנהלת העיר הקודמת, בראשות מר יוסי בכר, בשנת 2015. התכנית קודמה במסלול רשויות, כלומר ביוזמתה של הרשות המקומית. התכנית כללה אז, בעידוד העיריה, 1061 יחידות דיור (נכון לאישור שהתקבל ב-2018).
לאחר כניסתה של הנהלת העיר הנוכחית בשנת 2019, כבר לא ניתן היה לבטל את בתכנית - אך הנהלת העיר החדשה הנחתה את אגף ההנדסה לבחון אפשרות לשינוי דרמטי של התכנית כך שיקוצצו מספר יחידות הדיור, וכן יתווספו תוספות משמעותיות לטובת השכונה לרבות שטחים ירוקים נוספים.
לאחר מאבק של שנתיים הצליחו לצמצם את מספר יחידות הדיור מהתכנית המקורית, ולהפחית למעלה מ-60 יחידות דיור - המקסימום האפשרי באותה העת.
במקביל מקודמות כיום שורת תכניות נוספות שיזמה הנהלת העיר הקודמת, בראשות מר לחיאני ומר בכר, אך גם שם אגף ההנדסה פועל לצמצום משמעותי של יחידות הדיור, והוספת תמורות משמעותיות לציבור הדיירים ולתושבי העיר כפי שנעשה בערים אחרות כמו תל-אביב, חולון או ראשון לציון״.