מרגישים שהאלימות גואה, ומתרחשות יותר תאונות וגניבות רכבים בבת ים? בעיריית בת ים החליטו על מהלך שמיועד לנסות ולמגר את האלימות, או לזהות אותה בזמן אמת ולאתר את מבצעיה. בחודשים הקרובים יוצבו ברחבי העיר מאות מצלמות אבטחה, בהשקעה של 24 מיליון שקלים.
3 צפייה בגלריה
מצלמות המעון הופנו לחצרות הדיירים
מצלמות המעון הופנו לחצרות הדיירים
מצלמות אבטחה חדשות בבת ים
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
נכון להיום, מוצבות ברחבי העיר בת ים 120 מצלמות עירוניות, ומספר זה אינו כולל מצלמות רמזורים. מרבית המצלמות מוצבות כיום בדרום העיר, הטיילת וחופי הים, ביניהם מצלמת חוף בת ים, ורק מיעוט מהן נמצא במרכז העיר.
היוזמה החדשה היא להציב עוד כ-150 מצלמות במרכז העיר, הפארקים ובשטחים ציבוריים סביב בתי הספר במהלך השנה הקרובה. זה לא יכסה נכון לעכשיו את העיר כולה, מאחר ובדיקת "מיינט בת ים" מול העירייה נמצא כי לרישות העיר כולה יידרשו בין 500 ל-550 מצלמות אבטחה. כאמור, יש לשלש את מספר המצלמות המוצבות כיום, ומיזם זה יגיע לסיומו רק בתוך כשלוש שנים.

איפה הוצבו מצלמות חדשות?


בין המצלמות החדשות שהוצבו לאחרונה, כאשר חלקן מתוכננות להיכנס לשימוש בתקופה הקרובה, אפשר למנות את חוף תאיו, חניון הדקלים, חניון קולוני ביץ', כיכר בן-גוריון-יוספטל, בן-גוריון-העצמאות, בן-גוריון-ירושלים, בן-גוריון-רוטשילד, בן-גוריון-נורדאו, גינת הלנה ראפ, בריכה אקולוגית, שדרות העצמאות, גן נגבה ופארק הנינג'ה.
המצלמות החדשות תתגברנה את ביטחון תושבי העיר, שכן המצלמות מחוברות למוקד העירוני, שבו צופים מוקדנים מקצועיים בנעשה ברחובות בזמן אמת, ובמקרה הצורך מזעיקים את המשטרה או את יחידות האכיפה העירוניות, שפועלת לאורך כל היממה.

3 צפייה בגלריה
מצלמת אבטחה
מצלמת אבטחה
מצלמת אבטחה. מסתכלים עליכם
(צילום המחשה: לירן תמרי)

האם המצלמות הן הפתרון למניעת גל האלימות והגניבות? איתן לב, שעבר לאחרונה להתגורר בשכונת פארק הים בבת ים, מטיל ספק: "אני שמח עבור צפון העיר, אבל הגעתי לאחרונה להתגורר פה מתל אביב - ושנים שמרגילים אותנו לזה שאנחנו מצולמים ברחוב, אבל התועלת של המצלמות הללו מוטלת בספק, כי הן לא ממש יכולות למנוע פשעים. כך למשל, שודד הרואה קשיש וגונב לו את התיק - המצלמה לא תמנע את הפשע מראש, כי היא טובה רק במקרה הטוב לתפיסת חשודים שלאחר המעשה, ורק אם מצליחים לזהות אותם דרך הצילומים. האזרחים רואים את המצלמות ואז אומרים: 'העירייה דואגת לנו', אבל תחושת הביטחון היא תחושה פיקטיבית. זו הוצאה כלכלית עצומה של מיליונים על מיליונים - לא רק על עלות ישירה של התקנת המצלמות, אלא גם על תחזוקה, פריסת כבלים, חברות תפעול ועוד, והכל ביחד רק יוצר אשליה ולא ביטחון אמיתי".
את המיקום המדויק של המצלמות החדשות העירייה אינה מפרסמת מאחר והן תשמשנה מצד אחד למניעת אירועים חבלניים, אך מצד אחר גם לזיהוי אירועים פליליים וכן לאיתור עברייני תנועה. להבדיל ממתרחש בערים אחרות, למשטרת ישראל אין גישה חופשית למידע שנשמר או מוקלט בחדר הבקרה של עיריית בת ים, אך המשטרה יכולה לבקש לצפות בחומרים ולייעץ בנוגע להצבת מצלמות חדשות.
מבדיקת "מיינט בת ים" עוד עולה אזרחים יכולים לבקש חומרים מצולמים דרך תחנת משטרת בת ים, אך כיוון שהם נדרשים לצרף לבקשה צו של בית משפט, המקרים שבהם הם אכן מקבלים את החומרי גלם נדירים ביותר.

3 צפייה בגלריה
צביקה ברוט
צביקה ברוט
"רצון לתגבר את הביטחון האישי". צביקה ברוט
(צילום: שאול גולן)

הפיקוח על המצלמות מתרחש במרכז השליטה והבקרה (משל"ט) של העירייה, שמאויש 24 שעות ביממה. העובדים בו עוברים קורס מוקדנים של המשרד לביטחון הפנים וחותמים על הצהרת סודיות. מלבד מצלמות שמשדרות מחופי הים, המצלמות אינן מחוברות לאינטרנט, אלא עובדות במערכת סגורה של סיבים אופטיים. לפי נתוני משרד הפנים, כל יחידה הכוללת תשתית של תעלת סיב אופטי, שני תורנים ומצלמות עולה בין 70 ל-150 אלף שקל. עלות התחזוקה השנתית של המצלמות היא 200 אלף שקל.

קראו גם:

ראש העיר, צביקה ברוט: ״ההחלטה לרשת את העיר במצלמות באה מתוך רצון לתגבר את הביטחון האישי, ובעיקר להביא את בת-ים להיות עיר מתקדמת גם בנושא הזה, בדיוק כמו בערים השכנות. לאחר שדאגנו שהמדינה תפתח מחדש את תחנת המשטרה בעיר, אנו עובדים במשותף עמם כדי להוסיף עוד שוטרים ברחובות, עוד מצלמות בצירים מרכזיים, ועוד מאבטחים ופקחים שיוסיפו רבות לביטחון האישי גם בטיילת וגם בתוך השכונות״.