השבוע ערכה הרכבת הקלה את הנסיעה הרשמית הראשונה שלה על ציר תל אביב יפו־בת ים לאורך המסלול האדום. עבור עשרות עובדי חברת נת"ע, שוטרי הליווי ואנשי התקשורת שהתלוו לנסיעה היה מדובר בעוד יום עבודה שגרתי, אך עבורי, שונאת החניות, מתעבת הפקקים ואיילונופובית מלידה, מדובר בלא פחות מיום חג.
4 צפייה בגלריה
הרכבת. מזכירה קצת צעצוע לא?
הרכבת. מזכירה קצת צעצוע לא?
הרכבת. מזכירה קצת צעצוע לא?
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
בין תל אביב־יפו לבת ים מפרידים כביש צר וחיים שלמים. בעוד שבבת ים יש עוד סיכוי למצוא פינה שקטה ורוב העיר הולכת לישון אחרי עשר בלילה, בעיר שערה ללא הפסקה יש תמיד מה לעשות, חוץ מלנהוג בשקט. העומסים בכבישים, מצוקת החניה והנתיבים הצרים הופכים את תל אביב לסיוט עבור נהגת כמוני, שממילא שונאת לנהוג, והאפשרות לבקר בה מבלי לנהוג בעצמי ומבלי להיגרר בתחבורה ציבורית מסורבלת, היא בהחלט הבטחה לסופ"שים טובים יותר, ובכלל, לאפשרויות תעסוקה ומגורים.
לראשונה מרכז הארץ יהיה נגיש לכל אחד ולא ידרוש מאיתנו לשרוף שעות ארוכות על הכביש.

בטיחות לפני הכל

הנסיעה התחילה באיזור מתחם התחנה העתידית באליפלט. מבחוץ הרכבת הקלה נראית כמו צעצוע של הרכבת שכולנו מכירים. היא קטנה, פשוטה וגם שקטה, היא בנויה משני קרונות בלבד שכל אחד מהם יכול להכיל עד 250 איש, כך שהנסיעה אולי תהיה מהירה, אבל כנראה שגם כאן תתמודדו עם צפיפות.
קצת מפתיע לראות כלי תחבורה ציבורי כל כך נקי וריחני. נחמד לראות כיסאות שלמים ללא מסטיקים לעוסים, ידיות נטולות גרפיטי וחלונות מבריקים, כל אלו כנראה ייעלמו דקה וחצי אחרי שהרכבת תיכנס לשירות קבוע.
הנסיעה ברכבת הקלה תגיע למהירות של 80 קמ"ש במנהרות ו־50 קמ"ש בתוואי העילי, אך הנהג החביב, אמיר הלסי, מדריך נהיגה שבימים אלה חונך את הנהגים העתידים, הסתפק במהירות נמוכה בהרבה ובצדק. הנהגים, רוכבי האופניים והולכי הרגל בגוש דן עדיין לא רגילים לראות רכבת עומדת לצידם ברמזורים. עד כמה זה חדש ומרענן? עשרות עוברי האורח והנהגים שעצרו כדי לצלם את הנסיעה יעידו על כך.
"זאת נהיגה שונה, במנהרות התת־קרקעיות יש נהיגה אוטומטית, ממש כמו להיכנס למעלית, ללחוץ על כפתור ולהמתין", מגלה הלסי. "במסילה העליונה צריך הרבה זהירות, בישראל אנשים לא רגילים לראות רכבת עוברת ברחוב".

זהירות בלימת חירום

עוד לפני שיצאנו מהתחנה הועבר תדריך בטיחות, יש להניח שכפי שכבר קרה בירושלים, גם לנו תושבי המרכז ייקח זמן להתרגל להתנהל סביב הרכבת, שבניגוד לרכב פרטי לא תעצור לכם כשתבקשו לחצות בזריזות במקום שאינו מיועד לכך, ושום סימן 'תודה' עם היד או הינד ראש לא יעזור לכם.
4 צפייה בגלריה
הנהג אמיר הלסי בפעולה. רק לא בלימת פתע
הנהג אמיר הלסי בפעולה. רק לא בלימת פתע
הנהג אמיר הלסי בפעולה. רק לא בלימת פתע
(צילום: קובי קואנקס)
הרכבת הקלה אמנם יכולה לעצור באופן פתאומי במידת הצורך, אך בפעולה זו נעשה שימוש רק במצבים חריגים כפי שהסביר נהג הקטר, וזאת כיוון שיש לכך מחיר כבד, שאותו לרוב ישלמו נוסעי הרכבת שיעופו קדימה בעוצמה רבה.
הנסיעה לוותה בצי של שוטרים על אופנועים ששמרו על דרך פנויה ובטוחה וגרמו לכולנו להרגיש קצת כמו השיירה של ראש הממשלה. מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, הסתובב בקרונות והשיב לשאלות בהתרגשות רבה כמו של חתן ביום שמחתו, ואין ספק שמדובר בחגיגה אמיתית, כיוון שבזמן שעבור כולנו הרכבת הקלה נראתה כמו חלום רחוק, גליק והצוות שלו גרמו לה לקרום עור וגידים, או יותר נכון תחנות, מסילה וקרונות, ולא רחוק היום שבו היא תשנה את פני התחבורה באיזור.

העבודות נמשכות במרץ

גם במקרה הזה יש כבר מי שמשלם את המחיר, כפי שחווים על בשרם בעלי העסקים והתושבים שחיים בסמוך לתוואי המסילה, אך בנת"ע מתעקשים כי קרוב היום בו דווקא הם אלו שיברכו על המסילה החדשה שתביא מבקרים לעסקים ותשביח נכסים שבקרבתה.
4 צפייה בגלריה
פנים הרכבת. הכל חדש ומצוחצח. בינתיים
פנים הרכבת. הכל חדש ומצוחצח. בינתיים
פנים הרכבת. הכל חדש ומצוחצח. בינתיים
(צילום: קובי קואנקס)
"אני ממש מתרגש עבור תושבי האיזור, ראיתי את זה בירושלים, העסקים סביב המסילה פורחים, אנשים מבלים יותר וכל האיזור מרוויח", מבטיח הלסי ותקשיבו לו, יש לו בכל זאת ניסיון של כמעט עשור כנהג רכבת. "לא צריך לדאוג לחניות, כשאתה צריך להגיע למקום בשעה מסוימת אתה יודע שזה יקרה ושום פקק לא יפריע לך. הורה עם עגלה או נכה עם כיסא גלגלים לא צריכים לחשוב פעמיים לפני שהם יוצאים מהבית, הכל נגיש ונוח. זאת איכות חיים חדשה לעיר".
את המסלול סיימנו בפתחה של בת ים, בתחנה ברחוב העצמאות מול כיכר המצבה, הנקודה בה בשלב זה נמצאות העבודות על המסילה בשיאן.
בקרוב אותה רכבת תחצה את כל בת ים ותסייע לה להתקדם לעידן חדש. אין ספק שהרכבת תביא איתה רעש, סכנות וכבישים יותר צרים, אבל היא גם תאפשר לתושבי בת ים להתנייד בקלות ממקום למקום בין תחנות שהמרחק ביניהן הוא 500 מטר בלבד, ואולי הכי חשוב, תסייע לבעלי העסקים במרכז העיר, אלו שבעבר נחשבו למרכזים שוקקי חיים, להחזיר עטרה ליושנה ולהפוך את בת ים לעיר תיירות נוצצת במזרח התיכון, בדיוק כמו שהיא תמיד נועדה להיות.

תחנת העצמאות (כיכר המצבה)

התחנה תמוקם בסמוך למרכזים מסחריים, כאשר הרכבת תעבור במרכז הרחוב ויישאר נתיב אחד לנוסעים דרומה ושני נתיבים לנוסעים לכיוון צפון. בצד המזרחי ייסלל שביל עבור רוכבי אופניים.
4 צפייה בגלריה
מנכ"ל נת"ע חיים גליק. הבייבי שלו
מנכ"ל נת"ע חיים גליק. הבייבי שלו
מנכ"ל נת"ע חיים גליק. הבייבי שלו
(צילום: קובי קואנקס)

תחנת רוטשילד

התחנה תמוקם בצד המערבי של צומת הרחובות רוטשילד–בלפור במרכז הרחוב, כאשר יישאר נתיב אחד לנוסעים מערבה ונתיב אחד לנוסעים מזרחה.

תחנת ז'בוטינסקי

התחנה תמוקם במרכז רחוב הרצל בין הרחובות שדרות העצמאות וז'בוטינסקי, כאשר יישאר נתיב אחד לכיוון דרום ונתיב אחד לכיוון צפון.

תחנת בלפור

התחנה תמוקם במרכז הרחוב בצידו המערבי של צומת הרחובות בלפור ויוספטל, כאשר תתאפשר נסיעה בנתיב אחד לכיוון מערב ונסיעה בנתיב אחד לכיוון מזרח.

תחנת בנימין

התחנה תמוקם במרכז רחוב יוספטל בין הרחובות בנימין, בר אילן ודניאל. יישאר נתיב אחד לכיוון מזרח ואחד לכיוון מערב. יתאפשר מעבר הולכי רגל ברחוב יוספטל סמוך לרחוב בנימין.

תחנת יוספטל

התחנה תמוקם במרכז הרחוב בצד המערבי של צומת הרחובות יוספטל והרב ניסנבאום. לבאים מכיוון מערב יהיו שני נתיבים שמאלה להמשך נסיעה על יוספטל לכיוון היציאה לאיילון. לבאים מכיוון מזרח יהיו שני נתיבי נסיעה להמשך נסיעה מערבה על יוספטל ושני נתיבים שמאלה לרחוב הרב ניסנבאום. לבאים מכיוון דרום על רחוב הרב ניסנבאום תתאפשר פנייה ימינה לרחוב יוספטל, וכן שני נתיבי נסיעה שמאלה ליוספטל מערב.

כ"ט בנובמבר

התחנה הסמוכה לבת ימון תמוקם במרכז הרחוב בצידו הדרומי של צומת הרחובות יוספטל וכ"ט בנובמבר. יהיו שני נתיבים לכל כיוון, צפון ודרום.

תחנת העמל

התחנה, הסמוכה לבית המשפט, תמוקם במרכז הרחוב בצד הצפוני של צומת הרחובות העמל והרב ניסנבאום. יהיו שני נתיבים לכל כיוון, צפון ודרום.

תחנת הקוממיות טרמינוס

זו למעשה תחנת המוצא של הקו האדום והכניסה אליה תמוקם מכיוון דרך מנחם בגין. יישאר נתיב נסיעה לכל כיוון, צפון ודרום, הנוסעים צפונה בדרך מנחם בגין ייסעו דרך כביש מעקף העובר סמוך למסוף האוטובוסים. התחנה ממקומת בסמוך לקאנטרי בת ים ואצטדיון בת ים.