מיכאל (מישמיש) בורא שנוהג להגיע מדי בוקר לשחייה בחוף הסלע, הופתע השבוע לגלות גוויות של מאות מדוזות על החוף, כאשר התקרב אליהן הוא גילה שהן לא דומות למדוזות שאנחנו רגילים לראות מדי שנה.
4 צפייה בגלריה
המדוזה בחוף בת ים
המדוזה בחוף בת ים
המדוזה בחוף בת ים
(צילום: מישמיש בורא)
"הבחנתי במאות על מאות של מדוזות לאורך כל חוף הסלע", הוא מספר ומוסיף: "כמובן דאגתי לצלם ולתעד אותן. יחד עם זאת, המספרים פחותים ממה שאני רגיל לראות בעונה הזו בחוף הזה, אבל עדיין החוף מלא – ובהחלט לא כדאי לדרוך עליהן. גם מי ששוחה – יכול לראות פה ושם מדוזות".
עוד הוא הוסיף ואמר: "אני חושב שהרוח המערבית החמה והחזקה שהגיעה לפנות ערב אתמול, היא זו העיפה את המדוזות על גבי החוף, ושם הן מתו באופן טבעי ממחסור במים, ולאחר מכן מהחום".

4 צפייה בגלריה
המדוזה בחוף בת ים
המדוזה בחוף בת ים
המדוזה בחוף בת ים. נראית שונה מהרגיל
(צילום: מישמיש בורא)

מדוזות אמנם מגיעות לחופי בת ים מדי שנה, אך צילום שלהן מלמד שהפעם הן נראות שונות מהרגיל. ד"ר דור אדליסט, אקולוג ימי ומנהל אתר www.meduzot.co.il, זיהה עבור "מיינט בת ים" את המדוזות בחוף הסלע כחוטית נודדת: "זו לא מדוזה יוצאת דופן באזורנו, אבל היא מאוד צורבת – ולכן כדאי להימנע ולא לשחות לצידה".

קראו גם:

4 צפייה בגלריה
המדוזה בחוף בת ים
המדוזה בחוף בת ים
המדוזה בחוף בת ים. בלי הראש המוכר
(צילום: מישמיש בורא)


למה השנה אנחנו רואים פחות מדוזות בחופים?
"בעונה זו אנו רגילים לראות אלפים על אלפים של מדוזות שמגיעות לחוף, אבל בגלל שהים חם השנה בצורה יוצאת דופן, הן כנראה המשיכו לשחות לאיזור קר יותר. בשל כך, אנחנו רואים רק נחיל של עשרות בלבד, ולא אלפים. יחד עם זאת, יש סיכוי שנראה אותן שוב עם ההתקררות לקראת הסתיו, מה שנקרא ספטמבר או אוקטובר".

4 צפייה בגלריה
המדוזה בחוף בת ים
המדוזה בחוף בת ים
היזהרו, הם שונות במראה אבל צורבות מאוד
(צילום: מישמיש הבורא)

מה שונה מהמדוזה הזו מהמדוזה שאנחנו רגילים לראות מדי שנה?
"קל לזהות את החוטית הנודדת. צבעה לבנבן-שקוף, הרבה חוטים, כשהיא במים היא יכולה להיות גדולה - עד 90 ס"מ. מקורה ככל הנראה באוקיינוס ההודי, והיא אובחנה על ידי פרופ' בלה גליל כפולשת לים התיכון דרך תעלת סואץ. סימן זיהוי בולט שלה הם החוטים הרבים המשתלשלים מגופה באזור הזרועות והפעמון הגדול הפחוס ומהמחוספס שלה. רק חשוב להיזהר – היא מאוד צורבת".
ואם אתם בדרך לים, כדאי שתמנעו כרגע מחוף הסלע, ולא בגלל המדוזות, - אתמול (שלישי) הזהיר משרד הבריאות את הציבור מרחצה בחוף 'סלע צפון' בעיר בת ים עד להודעה חדשה, זאת בשל תוצאות בקטריאליות חריגות שנמצאו בבדיקות איכות מי הים.