הרכבת הקלה שוב לא מגיעה לתחנה. לאחר אינספור דחיות, ואחרי שכבר הודיעו שבחודש יולי זה באמת יקרה והקו האדום של הרכבת הקלה יחל לנוע מבת ים עד פתח תקוה, נראה ששוב חלה דחייה. המועד החדש להפעלת הקו יהיה ככל הנראה רק באוגוסט. בדיקת "מיינט בת ים" העלתה נתון מדאיג גם לגבי רמת הצפיפות ברכבות, כאשר כבר יחלו לנוע.
3 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה. תגיע לחדרה?
הרכבת הקלה. תגיע לחדרה?
הרכבת הקלה. מתי היא תתחיל לפעול?
(צילום: שאול גולן)
עומסים ודוחק הם טבעה של כל רכבת בכל מקום בעולם, וגם צפויים להיות חלק מן השיגרה בעת הפעלת הקו האדום שמחבר בין בת ים, תל אביב, רמת גן, בני ברק ועד לפתח תקוה. הקו צפוי להיות המערכת הראשונה והמרכזית בהסעת המונים ברחבי גוש דן, וכידוע נבנה בפיגור רב אחרי כל עיר מודרנית אחרת בעולם המערבי.

קראו גם:

הקו האדום אמור להסיע מדי יום אלפי אנשים ליעדיהם ביעילות ובמהירות, בוודאי לחלופות שיש כיום (אוטובוסים, מוניות והרבה פקקים של כלי רכב), אבל כעת מתריעים מספר רב של גורמים, כי העומסים בקרונות צפויים להיות חריגים בהרבה מן הצפוי, והרבה מעבר לכל סימולציה ולהערכות שעשתה חברת נת"ע ומשרד התחבורה, כפי שתכננו בתחילת המיזם, לפני כעשרים שנים לערך.

כמה קרונות וכמה נוסעים?


בקו R1 הנוסע מבת ים לפתח תקוה, אמורות לנוע עם פתיחת הקו שש רכבות לכיוון בשעה, וארבע נוספות ינועו מקרית אריה לאליפלט בקו R3. בסך הכל - עשר רכבות בשעה.
עוד קצת מתמטיקה: רכבת קלה מורכבת משני קרונות בלבד, בכל קרון אמורים להיכנס כ-220 נוסעים. כאשר 30% מהם יוכלו לשבת ו-70% ייסעו בעמידה. לפי התכנון המקורי, הקו אמור היה להיפתח כבר ביום הראשון להפעלתו עם תפוסה של 100%, והיה ברור שיהיו עומסים, אלא שמאז השתנה לא מעט. הדמוגרפיה בגוש דן צמחה משמעותית, וברור למעורבים במיזם שהצפיפות תהיה גבוהה בהרבה מזו שתוכננה.

3 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה השבוע. צפוף ומחכים לקרונות החדשים
הרכבת הקלה השבוע. צפוף ומחכים לקרונות החדשים
יהיה צפוף ברכבת הקלה
(צילום המחשה: יצחק טסלר)

כלומר, אם הצפי היה ל-440 נוסעים בכל רכבת, כעת הצפי הוא לבין 600-700 נוסעים בכל נסיעה. במוקדי הביקוש העיקריים בקו - שמרביתם במקטע התת-קרקעי, משמע 150% מהתכנון המקורי.
הבעיות לא נגמרות פה. כפי שפרסמנו בעבר ב"מיינט בת ים", עם פתיחת הקו לציבור הרחב - התדירות המתוכננת של הרכבות צומצמה. כלומר, הפתיחה לא תכלול הפעלה מלאה, מאחר שהרכבת תיסע אחת לשש דקות בלבד, במקום בכל שלוש דקות. בבת ים ובמקטעים מסוימים בפתח תקוה, הרכבת תפעל אחת לעשר דקות - זמן ארוך במיוחד בשביל מערכת הסעת המונים.
גם פה, ההפעלה ההתחלתית מהווה כ-60% מזו שתופעל בסופו של דבר בשעות השיא. על תוואי הקו האדום יופעלו שלושה קווים: קו R1 מפתח תקווה לבת ים במסלול המלא; קו R2 מקרית אריה לבת ים - שלא יופעל עם פתיחת הקו האדום; וקו R3 שיופעל מקרית אריה לאליפלט. כלומר: נוסעים שירצו להגיע מקרית אריה לבת ים ייאלצו להחליף רכבות בשלב הראשון.

פער בין תכנון למציאות


תנופת הבנייה, ובעיקר זו של משרדים בסביבת הרכבת הקלה, ההחמרה במצב התחבורתי החנוק בגוש דן, המחסור בחלופה תחבורתית יעילה, ואליהם נוספה הציפייה והדריכות של הציבור להפעלת הקו, כמו גם סקרנות טבעית שתגרום לפחות בתקופה הראשונה להרבה יותר נוסעים מהרגיל, צפויים ליצור צפיפות גבוהה.

3 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן ראשונה בבת ים
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן ראשונה בבת ים
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בבת ים
(צילום: נת"ע)

תחילת הפעילות (נכון להיום) צפויה להיות בחודש אוגוסט, שאמור להיות חודש רגוע יחסית בתחבורה הציבורית. יחד עם זאת, זהו גם חודש שבו נרשמים עומסים חריגים בתחבורה הציבורית ביישובים שבהם ריכוזי אוכלוסייה חרדית גבוהים (ביניהם בני ברק המהווה חלק ממסלול הקו), כמו גם במוקדי פנאי ותיירות (בעיקר בתחנות תל אביב). עם החזרה לשגרת העבודה הרגילה ובתי הספר בחודש ספטמבר, ובהנחה שהרכבת אכן תפעל עד אז, צפויים עומסים אדירים לא רק בכל התחנות, אלא כאמור לעיל, גם בקרונות.
אבל אם נהיה אופטימיים, למרות התקלות הצפויות בתקופה הראשונה להפעלת הרכבת, הקו האדום הוא בשורה תחבורתית לגוש דן וייתן הקלה מסוימת למשבר התחבורה בגוש דן.
מנת"ע נמסר כי, "עם תחילת ההפעלה, סדרנים ינסו לווסת את כניסת הנוסעים במקרה הצורך. ואולם, ויסות כזה יתאפשר בעיקר בתחנות התת-קרקעיות, ויהיה יעיל פחות בתחנות העיליות, שאף שם יוצבו דיילים".