ישנן בעיות רבות שצריך לטפל בהן בעיר בת ים, אם זה תשתיות, רווחה, חינוך או איכות חיים. חלקן קשורות להזנחה רבת שנים, ואחרות בשל המבנה הגיאוגרפי או תצורתה הצפופה. הנה עשר המכות הכואבות ביותר שהעיר סובלת מהן בערב חג הפסח 2024.
8 צפייה בגלריה
מזוודה
מזוודה
עוזבים את העיר
(צילום המחשה: shutterstock)

מכה ראשונה: הגירה שלילית


בשנת 2022, 1,702 תושבים עזבו את בת ים. העיר מדורגת במקום השישי במאזן ההגירה השלילי בישראל, ויש לכך אינספור סיבות: בעיות תשתית ואיכות חיים, חוסר הזדמנויות תעסוקה, מחירי דיור גבוהים, תחושת חוסר ביטחון אישי ועוד. הפסד הכנסות וכמובן פגיעה בתדמית העיר.

קראו גם:

8 צפייה בגלריה
ניסיון חיסול בחוף הסלע בבת ים
ניסיון חיסול בחוף הסלע בבת ים
ניסיון חיסול בחוף הסלע בבת ים
(צילום: נדב אבס)

מכה שנייה: פשיעה


תחושת הביטחון האישי בעיר נמוכה, והתושבים חוששים לצאת מהבית בשעות הלילה. כמעט אין שבוע בלי אירוע חבלני בבת ים, או שברגע האחרון המשטרה מאתרת מטען מתחת לאיזה רכב של דמות מוכרת, או רימון רסס המונח בכניסה לביתו. בחלק מהמקרים אזרחים תמימים נקלעו לאירועי חיסול וירי. בעיר אף נמצאו המון מעבדות סמים בשנה האחרונה והפושעים סימנו אותה כמוקד נוח לעסקיהם.

8 צפייה בגלריה
תאונה עם הרכבת
תאונה עם הרכבת
תאונת דרכים עם הרכבת הקלה
(צילום ארכיון: תיעוד מבצעי מד"א)

מכה שלישית: תאונות דרכים


בשנת 2023 - אירעו בעיר 344 תאונות דרכים. הגורמים הם: עומסי תנועה כבדים, נהגים רבים נוהגים במהירות מופרזת או שאינם מצייתים לתמרורים. נכון להיום, הרבעון הראשון של 2024 נחשב לקטלני ביותר בכבישים בתולדות המדינה, נקווה שהסטטיסטיקה בבת ים תוכיח את עצמה אחרת בסיכום השנה.

8 צפייה בגלריה
שכונת פארק הים
שכונת פארק הים
בונים לגובה וצפוף
( צילום ארכיון: קובי קואנקס )

מכה רביעית: צפיפות


בשנים האחרונות, נבנו בבת ים מגדלי מגורים רבים, מה שהגדיל משמעותית את צפיפות האוכלוסייה. מחירי הדיור בתל אביב גבוהים מאוד, ועובדה זו גורמת לאנשים רבים לחפש דיור זול יותר בבת ים. צפיפות אוכלוסייה בעיר היא 15,802 תושבים לקמ"ר (נכון ל-2023), כלומר העיר הרביעית הכי צפופה בישראל.

מכה חמישית: לכלוך


תושבים רבים מעידים, כי בת ים סובלת מבעיית לכלוך משמעותית. ניתן לראות אשפה, פסולת בניין וגרפיטי. הסיבות הן מחוסר מודעות של תושבים ועד אתרי בנייה ועבודות. בעיר ישנם 190 פועלי ניקיון ותברואה, 13 מכונות ניקיון, 16 משאיות לפינוי אשפה, 14 ניידות איסוף אשפה, טרקטורים קטנים לניקוי חולות, אבל לכאורה – זה לא מספיק.

8 צפייה בגלריה
"אתה רואה הומלס ברחוב? תוריד לו כוס תה"
"אתה רואה הומלס ברחוב? תוריד לו כוס תה"
דרי רחוב בבת ים
(אילוסטרציה: shutterstock)

מכה שישית: דרי רחוב


בעיר עשרות דרי רחוב, רובם גברים, אך ישנן גם כמה נשים ואף ילדים. הם נמצאים ברחובות, בגינות ציבוריות ובמקומות נטושים, חלק סובלים מקשיים כלכליים, אחרים ממחלות נפש או התמכרות לסמים ולאלכוהול, וגם מספר נשים וילדים שעזבו את בתיהם בגלל אלימות. העירייה משתדלת לספק מקלטים זמניים ודירות שיקום לטווח ארוך.

8 צפייה בגלריה
פקק במחלף וולפסון בכניסה לבת ים
פקק במחלף וולפסון בכניסה לבת ים
פקק במחלף וולפסון בכניסה לבת ים
(צילום: שאול גולן)

מכה שביעית: פקקים


מספר כלי הרכב בבת ים גדל משמעותית והתשתיות והרחובות הצפופים אינם מסוגלים להתמודד עם העומס. יתר על כך, עבודות הבנייה הרבות גורמות לחסימות כבישים ועומסי תנועה. התחבורה הציבורית בבת ים אינה יעילה מספיק ולבסוף, מרבית התושבים עובדים מחוץ לעיר, מה שגורם לעומסי תנועה רבים בכבישי האזור.

8 צפייה בגלריה
מחכים לתמ"א ברחוב ניסנבאום בבת ים
מחכים לתמ"א ברחוב ניסנבאום בבת ים
מחכים לתמ"א ברחוב ניסנבאום בבת ים
( צילום: קובי קואנקס)

מכה שמינית: פינוי בינוי


בת ים מובילה בהתחדשות עירונית, עם עשרות פרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38. עם זאת, קצב קידום הפרויקטים עדיין איטי יחסית. אם בגלל התנגדות של דיירים, קשיים ביורוקרטיים ועד חוסר ודאות כלכלית – וישנם מקרים רבים בהם פרויקטים מתעכבים או נדחים בגלל קשיים כלכליים, בדיוק כמו ברחוב בלפור.

מכה תשיעית: חניה


בת ים סובלת מבעיית חניה קשה, במיוחד באזורים מרכזיים ובשעות העומס. מספר מקומות החניה בעיר אינו מספיק ביחס למספר כלי הרכב, ובשל כך תושבים רבים מחנים באופן לא חוקי ברחובות צרים ובמקומות אסורים. זהו ללא ספק אחד האתגרים הגדולים של העירייה.

8 צפייה בגלריה
חוף הסלע
חוף הסלע
חוף בת ים. צריך לשמור עליו
(צילום: קובי קואנקס)

מכה עשירית: זיהום חופים


העיר בת ים סובלת מהזרמת שפכים בלתי מטופלים או מטופלים חלקית לים, מה שגורם לזיהום מי הים ולפגיעה באיכות הסביבה. עתיד זיהום החופים בעיר תלוי במידה רבה בפעולות שתנקוט עיריית בת ים, רשויות הממשלה אבל בעיקר הציבור הרחב.