בצל המלחמה, האיומים הבטחוניים וההתרעות על פיגועים, בבת ים עולה מדי שנה גם חשש מאירועי אלימות במהלך יום הכיפורים. המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים. מעיריית בת ים הודיעו כי תהיה אבטחה כבדה והטיילת תיחסם לחלוטין מכניסת הצום למעבר כלי רכב.
4 צפייה בגלריה
השוטרים הפתיעו את תושב בת ים בדירת המסתור
השוטרים הפתיעו את תושב בת ים בדירת המסתור
המשטרה מגבירה כוננות בערב יום כיפור בבת ים
(צילום המחשה: canva)

אירועים אלימים ביום הכיפורים בבת ים


החשש של תושבי בת ים אינו תלוש מהמציאות. דווקא ביום כיפור שבמרכזו סליחה ופיוס, נוצרו בשנים קודמות לא מעט חיכוכים שהובילו לאלימות במהלך החג.

קראו גם:

במהלך יום הכיפורים של שנה שעברה (2023) התרחשה דקירה בטיילת בת ים, זאת לאחר שצעיר כבן 24 הגיע מכיוון יפו על קורקינט חשמלי כשהוא משמיע מוזיקה. במקום התפתח ויכוח שהוביל לקטטה ודקירה. הצעיר פונה לבית החולים וולפסון במצב בינוני.

4 צפייה בגלריה
הרכב ההפוך בבת ים
הרכב ההפוך בבת ים
הרכב ההפוך בבת ים
(צילום: מתוך הרשת החברתית, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

שנה קודם לכן, בערב יום הכיפורים 2022, הפך המון זועם על צידו רכב חונה השייך לתושבי ג'לג'וליה, שבו לא היו נוסעים. אז הסבירו עדי ראייה שהרכב נהפך כי, "נכנס במהלך הכיפור לעיר והחליט לחנות ברחוב יוספטל. לדברי מתפללים, בעלי הרכב ניסו להתגרות בהם, התפתח ויכוח ובמהלכו הפכו להם את הרכב".
באותה שנה, התפתחה קטטה עם צעירים בני המגזר הערבי מחורה שהגיעו לחוף בת ים, והותקפו ע"י חבורת צעירים יהודים. הצעירים שהותקפו אמרו לשוטרים שהגיעו לבלות באזור חוף הים, ולא הייתה להם, לטענתם, כוונה לעורר פרובוקציה. לדבריהם, לאחר שזוהו כערבים, החלו עשרות לרדוף אחריהם ולתקוף אותם. בשלב מסוים הם התפצלו - כמה מהם הצליחו להימלט ואחרים נפצעו.
עטאף אבו אלקיען, אחד הפצועים בתקיפה, סיפר: "ריססו עלינו גז מדמיע, הביאו קרשים, מקלות, אבנים. פחדתי על חיי, כולם עליך - צועקים 'מוות לערבים' ". הוא עצמו נדקר והועבר להמשך טיפול בוולפסון.

4 צפייה בגלריה
קטטה בטיילת בת ים ביום כיפור
קטטה בטיילת בת ים ביום כיפור
קטטה בטיילת בת ים ביום כיפור
(צלם לא ידוע, שימוש לפי סעיף 27/א לחוק זכויות היוצרים)

בשנת 2019, שני תושבי יפו ממוצא ערבי נכנסו בערב יום כיפור לטיילת בבת ים, ולאחר שככל הנראה התגרו בתושבי העיר - פרצה במקום קטטה אלימה שתועדה על ידי הנוכחים. השניים נכנסו במהלך יום כיפור על אופנוע ואז, לאחר חילופי דברים, התחילה מהומה. בסרטון מהמקום נראה האופנוע מוטל על הכביש וכשמסביב יש עשרות בני אדם שמתקהלים לידו.

"צריך להקים מחסומים"


גם השנה תושבי בת ים חוששים שהפרות הסדר ואירועי אלימות יחזרו על עצמם. בשיחה עם "מיינט בת ים" התייחס תושב העיר לתופעת כניסת רכבים מיפו במהלך הכיפור ואמר: "הם יודעים שאף אחד לא נוסע בסביבת בת ים בערב יום הכיפורים, והם יכולים לגשת למקומות אחרים. אבל החבר'ה האלה שמדובר עליהם, בחרו דווקא את בת ים. חשוב לציין, שזאת לא הסיבה שהם הותקפו, הסיבה שאני רוצה לדבר עליה היא שאין לנו ביטחון, לא מבחינת הצבא או המשטרה, שאני לא יודע איך נתנו להם לעבור ולהיכנס לפה".

4 צפייה בגלריה
מדינה תחת סגר. מחסומים בכבישים בראשון לציון
מדינה תחת סגר. מחסומים בכבישים בראשון לציון
מחסום משטרתי
(צילום ארכיון: קובי קואנקס)

מה לדעתך צריך לעשות כדי למנוע את זה השנה?
"אני מדבר על עניין של ביטחון. צריך לשים מחסומים בגבול בת ים עם יפו. חס ושלום שיגיעו לפה עוד מחבלים, לא צריכים לאפשר להם להיכנס לבת ים".

"אבטחה כבדה בגבול יפו"


מהמשטרה נמסר בתגובה כי, "המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים לקראת יום כיפור. יהיו כוחות שיטור מתוגברים בריכוזי בתי כנסת, באזורים שבהם יש ריכוז אנשים, באזור הטיילת של בת ים וגם בשעות הערב כאשר התושבים יוצאים לתפילות. משטרת ישראל תהיה פרושה בכל רחבי העיר ותשמור בצורה הטובה באמצעים גלויים וסמויים על כלל האזרחים".
מעיריית בת ים נמסר כי, "העירייה נערכת לצד המשטרה לפריסת אבטחה כבדה במהלך יום הכיפורים בדגש על טיילת בת ים, גבול יפו והחופים, במסגרת זו הטיילת תיחסם לחלוטין מכניסת הצום למעבר כלי רכב. יחידות אגפי הביטחון, הפיקוח, השיטור העירוני והחופים יפעילו צוותים לפני, במהלך ולאחר צאת הצום, כדי להבטיח ביטחון התושבים בעיר".
פורסם לראשונה: 14:18, 10.10.24