האם בת ים בדרך להיות "עיר מאופסת אנרגיה"? לאחרונה נודע כי עיריית בת ים הצטרפה לתוכנית ייחודית שמטרתה לסייע לה לייצר את כמות האנרגיה שהיא צורכת.
1 צפייה בגלריה
תייצר אנרגיה
תייצר אנרגיה
תייצר אנרגיה
(המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם:
זאת לאחר שמשרד האנרגיה והמועצה הישראלית לבנייה ירוקה הכריזו על שמונה רשויות מקומיות שנבחרו במסגרת קול קורא לבניית תוכניות לאיפוס אנרגיה בנכסי הרשויות המקומיות, ובהן בת ים.
המיזם נועד לבנות ולהטמיע איפוס אנרגיה במבנים ציבוריים של העיר, ולמעשה לסייע לעירייה לייצר בעצמה את האנרגיה שהיא צורכת, דבר שיוביל לחיסכון כספי ולשמירה על הסביבה, כאשר הצעד הראשון הוא למפות את צריכת האנרגיה של העירייה ולנסות לצמצם אותה.
"כדי להתחיל את התהליך אנחנו קודם כל צריכים לדעת כמה אנרגיה מבני העירייה צורכים", מסבירה היועצת מטעם משרד האנרגיה והמועצה הישראלית לבנייה ירוקה שתלווה את עיריית בת ים, הדס פאר. "הרעיון של איפוס אנרגיה הוא לייצר את האנרגיה שהעיר צורכת, ובגלל שיש גבול לכמות השטח שאפשר לפנות לטובת מתקנים סולאריים שייצרו אנרגיה, אנחנו קודם כל רוצים לצמצם את מה שאפשר. לדוגמה, מבנים ישנים ולא מבודדים צורכים יותר אנרגיה למיזוג, או מוסדות שלא מייעדים אדם שתפקידו לסגור את החשמל בסיום יום עבודה ומבזבזים אנרגיה לשווא".
"הרשות תלווה על ידי מנטור מקצועי עד לכתיבת תוכנית מעשית ויישומית, הכוללת מודל עסקי לביצוע איפוס אנרגיה בנכסי הרשות"
במסגרת התוכנית, מסבירה פאר, ישתתפו אנשי הרשות בהכשרות וימי עיון, שמטרתם לספק ידע וכלים בתחום של איפוס אנרגיה בארץ ובעולם, וכן ילוו על ידי מנטור מקצועי למשך עשרה חודשים עד לכתיבת תוכנית מעשית ויישומית, הכוללת מודל עסקי לביצוע איפוס אנרגיה בנכסי הרשות.
"המטרה היא קודם כל ליצור תוכנית עבודה שתסייע לעירייה, אבל גם תיתן השראה לתושבים לקחת חלק בתהליך. קשה להעריך כמה אנרגיה העיר מייצרת כרגע, אבל להערכתי תוכנית טובה תחסוך לה כ־20 אחוז מהוצאות האנרגיה ואפילו יותר. מדובר גם בחיסכון כספי אבל גם בשמירה על הסביבה. למעשה אנחנו עושים את השלב הראשון והחשוב ביותר, וזה תקשורת בין מערכות העירייה השונות, שלא תמיד מתואמות ביניהן, ויחד יכולות לקדם את הנושא".
המיזם המשותף הוא צעד נוסף במסגרת צעדי המשרד לעמידה ביעדים אליהם התחייבה ישראל במסגרת החלטות הממשלה להעלאת שיעור ייצור אנרגיה מתחדשת והפחתת צריכת האנרגיה, וקידום הרשויות המקומיות כשחקניות מפתח במעבר לאנרגיה מקיימת.