רק לפני יומיים פשטו בלשי משטרת תחנת בת ים על קיוסק ברחוב פרלשטיין בעיר. הם תפסו שם 45 קופסאות המכילות 900 נפצים מסוכנים. הקיוסק נמצא בקרבת בית ספר, ועל פי החשד התכנון היה למכור אותם לקראת חג הפורים, ככל הנראה לבני נוער.
3 צפייה בגלריה
הנפצים שהתגלו בקיוסק בבת ים
הנפצים שהתגלו בקיוסק בבת ים
הנפצים שהתגלו בקיוסק בבת ים
(צילום: דוברות המשטרה)

"מיינט בת ים" פנה לרב פקד יגאל שניידר, קצין נוער מרחב איילון כדי להבין עד כמה תופעת הנפצים מסוכנת ומה אפשר לעשות נגד זה.
איך הנפצים בכלל מגיעים לידי הילדים?
"מדובר במכת מדינה שפוגעת בחפים מפשע בכל הארץ. זו תופעה שנמשכת כל השנה, אבל המיקוד הספציפי מתרחש בעיקר בפורים – בשל מסורת רבת שנים, שבפורים צריך להפחיד בתחפושות, אז גם הוסיפו לזה אפקט של רעש. יחד עם זאת, זו תופעה של נמשכת רק בחג, והיא גם חוצה את כל המגזרים – ממגרשי הכדורגל ועד ההפגנות הפוליטיות".

קראו גם:

"צריך לציין שבארץ יש חוקים שמסדירים שאסור בכלל למכור נפצים. עם זאת, זה מגיע לילדים מכמה מקומות. בעיקר מסחר לא חוקי – אם זה מסין או ממדינות חבר העמים, ואנשים מבריחים את זה לארץ, ואז מפה לאוזן צעירים שומעים על סוחר שמוכר את זה באופן לא חוקי, בדיוק כמה שהיה בבת ים, ואז חבר'ה צעירים ממהרים לקנות את זה".
זו תעשיה גדולה?
"זו תופעה גדולה מאוד, שאף תופסת תאוצה בשנים האחרונות. רוב הנפצים מגיעים לארץ במכולות באמצעים לא חוקיים. בדרך כלל חנויות סטנדרטיות לא מוכרות את זה, כי הן יודעות שיש אכיפה. הבעיה הגדולה היא שאין תוקף או אחריות לפי הנפצים מיוצרים – וזה אולי הדבר הכי מסוכן בכל הסיפור".

3 צפייה בגלריה
רב פקד יגאל שניידר
רב פקד יגאל שניידר
רב פקד יגאל שניידר
(צילום: דוברות המשטרה)

היו ילדים שנפגעו מזה?
"יש עשרות ילדים ומבוגרים שנפגעים מזה מדי שנה, וזה יכול להיות ילדים שהשתמשו בזה באופן ישיר, או שהנפצים נופלים סביבם. כיוון שחלק גדול מהנפצים מיוצרים בעיקר מסין, אין על שום אסדרה של הנושא, אף אחד לא יודע את כמות אבק השריפה, ואם זה מיוצר במקום תקני. לצערי הרב, דווקא בפורים הילדים לובשים תחפושות מבד או נייר, ולכן הם נפצעים או נכווים בצורה חמורה. ראוי לציין, כי גם התחפושות לא בטיחותיות, וכתוצאה מכוויות יש הרבה מאוד נפגעים כל שנה, ועוד בכלל לא התחלנו לדבר על בעיות שמיעה".
מה המשטרה עושה בנידון?
"המשטרה עושה אינספור מבצעי אכיפה, שמפעילה מודיעין משטרתי שמנסה לאתר את הסוחרים שמוכרים את הנפצים - אם זה מהמגזר הערבי או סוחרים שמייבאים ישירות מחו"ל, ואנחנו תופסים לצערנו הרב כמויות די גדולות. בזכות הכוונה מודיעינית יש הצלחות מרובות".

3 צפייה בגלריה
נפצים
נפצים
נפצים וחזיזים. איך זה מגיע לילדים שלנו?
(צילום: Shutterstock)

האם כעת בזמן מלחמה יש השפעה על התופעה?
"למלחמה בהחלט יש אפקט, ולשמחתי תהליך פרסומי שהתחיל בטלוויזיה בימים האחרונים קורא להפסיק להשתמש בנפצים בעקבות הלומי קרב והלומי פיצוצים מהעוטף, כי כידוע הדבר מאוד מקשה עליהם. זה חשוב וערכי להתייחס לזה, וצריך להעלות את המודעות החברתית בעקבות המלחמה, כי יש הרבה פגועי נפש. לוואי. גם אני חטפתי במלחמה, ויכול להעיד באופן אישי שהרעש הזה לא מוסיף לבריאות, וזה לא עושה טוב לאף אחד. בנוסף, אנחנו בעיצומו של חודש הרמדאן ויש אינספור התראות על פיגועים וכל רעש של נפץ מעורר פניקה בציבור. צריך להדהד את זה להורים – לא לאפשר שימוש בנפצים".