תושבים רבים בבת ים מתלוננים באחרונה על זינוק מפתיע של מאות ואף אלפי שקלים בתשלום המים החודשי. לדבריהם, התגובה של תאגיד "מי בת ים" מתחלקת לשניים: בעיות בתשתית או הנוכחות המוגברת של דיירי הבית בדירה, בעקבות הסגר. התושבים טוענים שמדובר בסיבה אחרת לגמרי.
בעיריית בת ים אומנם הודיעו אתמול (רביעי) על החלטה להקים ועדת בדיקה חשבונות מי התאגיד בראשות שופטת בדימוס, אך מכאן ועד הקמת הוועדה, הדרך עוד ארוכה, והחשבונות עד אז ממשיכים להיערם. מבחינת התאגיד, לא נפל כל פגם בחישוב החשבונות.
3 צפייה בגלריה
שתי תשובות זהות לכולם
שתי תשובות זהות לכולם
שתי תשובות זהות לכולם
(המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם:
עדיין מחכים שיחזרו אליהם
"1,200 שקל עבור חודשיים? אולי יש לי בריכה אולימפית בבית ואני לא יודעת על זה", אומרת קטיה גוסרוב, תושבת רחוב אנילביץ', נשואה פלוס שניים, בעקבות חשבון המים האחרון שקיבלה. "בדרך כלל החשבונות שלנו מסתכמים בכ־200 שקל כאשר בתקופה המקבילה אשתקד קיבלנו חשבון בגובה 232 שקל. כשביררתי את פשר הדרישה, נאמר לי שייתכן שיש לנו נזילה בבניין. הזמנו אינסטלטור שבדק ותיקן נזילה מינורית, והסביר שבסכומים כאלה היתה אמורה להיות הצפה ולא נזילה. אין לנו בבניין לא גינה ולא דשא, כך שאם הטענה היא שמדובר בצריכה משותפת, מדובר בטענה תלושה מהמציאות".
3 צפייה בגלריה
קידר
קידר
קידר
(צילום פרטי)
גם במקרה של פולינה קואן המתגוררת עם בעלה ובתה התינוקת ברחוב החשמונאים בעיר, ההסברים לא מסתדרים עם המציאות. לדבריה, היא בילתה את רוב החודש לבדה בבית שכן בעלה עובד חיוני ובתה הקטנה היתה אצל הסבים בתקופת הסגר, ובכל זאת, קפץ חשבון המים המשפחתי מ־200 שקל ל־450 שקל. "כשהתקשרתי לתאגיד נאמר לי שאולי יש לנו פיצוץ בצינור או נזילה, הסברתי שזו דירה לאחר שיפוץ ולכן אין סיכוי. לאחר מכן חזרו על טיעון הסגר, שלא תקף לגבי המשפחה שלי. אחרי דין ודברים אמרו לי שיחזור אלי מנהל בתוך 24 שעות ולמרות שהתקשרתי כבר ארבע פעמים עבר מאז שבוע או יותר, ואני עדיין מחכה שיחזרו אלי".
עוד מוסיפה קואן, כי היא פנתה לייעוץ של עו"ד כדי לבדוק את תקינות שעון המים. "אך נאמר לי שאם אני שולחת את השעון לבדיקה פרטית אני חשופה לתביעה, שכן אין לתושבים הרשאה לעשות זאת".
3 צפייה בגלריה
גוסרוב
גוסרוב
גוסרוב
(צילום פרטי)

בדיקות יזומות

קואן לא התייאשה, העלתה את המקרה שלה כפוסט ברשתות החברתיות וזכתה למאות תגובות של תושבים אשר מספרים על התייקרות זהה בתעריפי המים שלהם. אחת מהן היא קייט קידר המתגוררת ברחוב ירושלים עם בעלה ושנ ילדיה. "בשנה שעברה בחודשי יוני־אוגוסט קיבלנו חשבון בגובה 180 שקל והשנה 300 שקל. זו לא היתה תקופה של סגר, כך שלהגיד שזה בעקבות סגר הקורונה - פשוט לא נכון".
פנית לתאגיד?
"כן. פשוט אין עם מי לדבר".
לאחרונה, טוענת קידר, היא שלחה למי בת ים תלונה בכתב, אך בנוסף החליטה לעשות בדיקה בעצמה. "אני יורדת פעם ביום לראות את שעון המים, אם יש שינוי בצריכה ואם נעשה שימוש גדול יותר על ידינו ואני לא רואה שום תזוזה מעבר לחמישה קובים הרגילים שלנו. שעון המים גם נבדק על ידי התאגיד ונמצא תקין. כעת אני מחכה לראות מה יהיה הסכום של החשבונית החדשה. אם הסכומים ימשיכו להיות גדולים מהרגיל אני לא אשתוק ונדאג לתביעה ייצוגית. זה פשוט לא הגיוני שכל כך הרבה תושבים מתלוננים על אותה הבעיה".
יש לציין כי כבר בשנת 2013 יצא דוח של חטיבת הכלכלה ברשות המים על כדאיות איחוד תאגידי המים והביוב עם הרשות המקומית, והתועלת הכלכלית הצפויה מיישום המהלך שבו ניתן יהיה כלשון הדוח "לחסוך כ־5% מהתעריף הממוצע עבור שימוש המים".
מבחינת רשות המים, האיחוד אמור להוביל להתייעלות ארגונית, להקל על ניהול משק המים ולהוריד את התעריפים הציבוריים. אך נכון לעכשיו, המרכז לשלטון מקומי מתנגד למהלך, ולכן עדיין אין צפי לקיומו.
מעיריית בת ים נמסר: "ראש העירייה צביקה ברוט החליט להקים ועדת בדיקה בראשות שופטת בדימוס, ובהשתתפות רואה חשבון מקצועי, על מנת לבדוק את החשבונות של תאגיד המים מי בת-ים בחודש האחרון. בנוסף, פנינו בנושא לשר המים זאב אלקין, בבקשה לפעול להורדת את מחירי המים והגדלת המכסות המסובסדות בתקופת הקורונה. במקביל, פנינו גם לתאגיד המים בבבקשה לבצע בדיקה מפורטת לכל התלונות שהתקבלו".
תאגיד מי בת ים: "כל חיובי המים מתבצעים על פי קריאות המדים בשטח וכל תושב יכול לבדוק ולוודא את גובה הצריכה במד הפרטי והמשותף. בנוסף, אנו מתחייבים להמשיך ולבדוק כל תלונה באופן המקצועי והיעיל ביותר".