הודעה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, בדבר הקמת בית מלון בשטח שבין רחוב הל"א לדרך בן גוריון (הטיילת) בבת ים, הציתה מחאה בקרב תושבי המקום, שמודאגים מהבעיות שהוא עלול ליצור.
3 צפייה בגלריה
התושבים המתנגדים לתוכנית
התושבים המתנגדים לתוכנית
התושבים המתנגדים לתוכנית
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
"ממבט על התוכנית נדמה שמי שאישר אותה כלל לא מכיר את האיזור, לא מודע לבעיות התכנוניות שכבר קיימות פה ולבעיות שפרויקט כזה יכול ליצור", אומר אחד מהם. אחרי שנדחו טענותיהם בוועדה המקומית, שהמליצה על הפקדת התוכנית, משלבים הדיירים להילוך גבוה יותר, בתקווה לבטל את הפרויקט. בחברת 'מאורות נכסים' טוענים השבוע מנגד כי התוכנית כבר קיבלה את אישור הוועדה המחוזית.

זינוק מפתיע

בתב"ע המקורית, טוען נציג הדיירים עו"ד מוציא קשת, כי השטח שעליו אמור לקום בית המלון יועד לבנייה של מבנה בעל 24 יחידות דיור. "בתוכנית החדשה של המלון זה 'קפץ' ל־36 יחידות ובנוסף לכך, 80 חדרי מלון, 600 מ"ר של קומת מסחר תחתונה וחמש קומות של חניות תת־קרקעיות", אומר העו"ד, "זאת אומרת, שכל המבנה יתרומם לגובה של 15 קומות באיזור של בניינים הנשאים לגובה של כשש קומות. מדובר בבנייה לא פרופורציונלית לסביבה ולתשתיות".
תסביר.
"כל הכניסה לחניות הללו תהיה דרך רחוב הל"א, וזה פשוט בלתי אפשרי. מדובר ברחוב חד־סטרי, צר, שכניסתו היא ברוחב של תשעה מטרים והכביש העמוס במכוניות חונות בכחול־לבן משאיר כשלושה מ', אשר משמשים את דיירי הרחוב עבור כניסה לחניות הבניינים שלהם".
3 צפייה בגלריה
בוסקילה
בוסקילה
בוסקילה
(צילום: קובי קואנקס)
"התוכנית החדשה פשוט לא מתאימה לשטח", מוסיף התושב אלמוג סבטייה. "הכניסה לרחוב גם ככה אינה עומדת בתקן המחייב 10 מ' מקצה לקצה, אז רוצים להעמיס עוד על הרחוב הקטנטן הזה חניה תפעולית ונתיב ספקים, חניה של אוטובוסים, פינוי פסולת? הרי כבר היום, אם משאית עומדת פה במשך חמש דקות, נוצר פקק אדיר".

מצוקה מצטברת

בנוסף, טוענים הדיירים, כי על פי התוכנית אמורה פסולת המלון והמגורים להיות במרחק של כ־15 מ' ממרפסות הבניינים ברחוב הל"א, דבר שיוביל למפגע תברואתי וצחנה לתושבי הרחוב.
"זאת הולכת להיות בכייה לדורות", אומרת נורית חסון־לוי, "על פי התוכנית מדובר בעוד מבנה בעיר עם היתרים מיותרים שניתנו לאורך השנים שנישאר איתו לנצח. כאשר דנים בהיתרי בנייה, במיוחד ליד הים, צריך לקחת בחשבון את נושא הרוחות, כיוון שכל הצמדה של בניינים יוצרת צינור של רוח המפסיק או משלש אותו. בתוכניות שהוגשו לוועדה המחוזית נמנעו מהצגת הדמיה וחוות דעת מסודרת בנושא. ולכן, מי שמסתכל רק על המפה, ללא היכרות עם האיזור, לא יודע שיש פה בעייתיות שהשלכותיה מניעת אוויר צח לכל העיר".
בנוסף, הצביעו הדיירים על כך שמצוקת החניה עלולה להחריף יותר. "המגרשים שעתידים לבנות עליהם את המלון משמשים כיום כחניון חופשי, והבנייה תגרע את מקומות החניה ותגדיל את מצוקת החניה שמלכתחילה קיימת ברחוב", כתבו התושבים במכתב לקראת הדיון בוועדה המקומית לתכנון ובנייה. "אם כבר בונים פה בית מלון, יש להעביר את הכניסה לחניון, החניות התפעוליות, חדר האשפה ונקודת ההמתנה של אוטובוס התיירים לדרך בן גוריון, חזיתו של הבניין המוצע. זה לא סביר שחיי התושבים והנכסים שלהם יהפכו לחצר האחורית של בית המלון".

טעם לפגם

אך למרות כל האמור לעיל, כאמור, דחתה הוועדה המקומית את התנגדויות התושבים והגישה בשבוע שעבר המלצה לוועדת התכנון המחוזית, התומכת בשינוי התב"ע מבניין מגורים למלון.
חסון־לוי: "ההתעקשות לבנות מלון דווקא על השטח של רחוב קטן, עושה רושם של רצון להיטיב עם בעל הממון ולא עם התושבים"
כחלק מהמאבק העבירו התושבים תלונה למבקר המדינה, בה נטען כי בנוסף לבעיות התכנוניות, אישור התוכנית, לדבריהם, לוקה בניגוד עניינים. זכויות המקרקעין על החלקות המדוברות שייכות לשלוש חברות, כאשר אחת מהן היא "מאורות נכסים תשס"ח" בע"מ, אשר 25 אחוז מהבעלות עליה שייכים לחברת "ניסים אליהו ובניו" בע"מ, שהינה חברה בבעלות אביו של חבר מועצת העיר לשעבר ששון אליהו, שפרש מהחיים הפוליטיים בתחילת 2020.
על פי התושבים, על הזכויות של חבר המועצה לשעבר הם גילו ממש במקרה, ולטענתם יש בדבר טעם לפגם. "לפני מס' שבועות התקיים דיון בהתנגדויות באמצעות הזום באצטלת הקורונה", צוין במכתב למבקר, "בדיון אנחנו התושבים הושתקנו וניתנה זכות הדיבור לעורך דין המייצג אותנו בלבד. לאחר שהוא הציג את הצד שלנו קרא יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, וסגן ראש העיר אורי בוסקילה ליזם ושאל אם הוא רוצה להביע את דעתו. היזם היה ששון אליהו".
חסון־לוי מוסיפה: "בדיון כזה בדרך כלל יש תשומת לב לכל המשתתפים בדיון, אך פה בגלל שהוועדה התכנסה בזום זה נמנע מאיתנו. יתרה מכך, ליו"ר הוועדה ישנה היכרות מוקדמת רבת שנים ואף חברות עם ששון אליהו, ולכן הוא היה צריך לפסול את עצמו מלדון בסוגיה. יושבים חברי מועצה ומהנדסת העיר, אנשים שהתבלבלו בייעוד התפקיד שלהם, שהוא להיטיב איתנו. מגדל בסדר גודל כזה מתאים לקרנות רחוב ופה זה אמצע רחוב ולכן היה פה היתר לבניין כמו שלנו.
"לעומת זאת ישנו שטח בצמוד אלינו, שמאז שנות ה־70 מיועד בתב"ע לבניית מלון ואכן הוא נמצא על רחוב ש"י עגנון, רחוב דו־סטרי המאפשר פריקה וטעינה ולא מפריע לדיירי הרחוב כמו שאר המלונות לאורך הטיילת בעיר. ההתעקשות לבנות מלון דווקא על השטח של רחוב קטן, עושה רושם של רצון להיטיב עם בעל הממון ולא עם התושבים".

"ניסיון לפגוע בשם הטוב של ששון"

גורמים באגף הנדסה מסרו השבוע: "התנגדויות התושבים נשמעו בוועדה המחוזית, וההחלטה התקבלה לאחר שכל רשויות התכנון בחנו את התכנית בהתאם למדיניות התכנון הארצית לאורך רצועת החוף ואופי הסביבה. בעניין הפנייה למבקר המדינה, גורמי המקצוע יבחנו את הפנייה, ויעבירו תשובה בהקדם".
3 צפייה בגלריה
ששון
ששון
ששון
(צילום: קובי קואנקס)
מחברת 'מאורות נכסים' מבהירים השבוע כי החלטת הוועדה המקומית מבוססת על החלטת הוועדה המחוזית לתוכנית, ובנוסף טוענים שם כי "אין לטענות המתנגדים דבר וחצי דבר בעניין הנטען ומדובר בטענות נלוזות הגובלות בהוצאת דיבה. הגם שטענה זו נטענה בהתנגדות שלהם בוועדה המחוזית ונדחתה. בנוסף, מר ששון אליהו אינו מחזיק כיום בשום משרה או תפקיד בעירית בת ים ובעת הגשת הבקשה ב־2019, היה חבר מועצה וננקטה כבר אז זהירות יתר ולכן הוגשה התוכנית ישירות לוועדה המחוזית ולא לוועדה המקומית, תוך ציון שהדבר נועד למנוע טענות נלוזות. למרות האמור ציינו המתנגדים בהתנגדותם לוועדה המחוזית את היותו של מר ששון אליהו חבר מועצת עיר לשעבר בניסיון לפגוע בשמו הטוב ולהטיל לעז כלפיו וכלפי החברה. טענה זו נדחתה על ידי הוועדה המחוזית. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה קיבלה החלטות ענייניות כאשר בין היתר אף לא נענתה למרבית ההתנגדויות והבקשות שהוגשו על ידינו. אני בטוח כי יבנה פרויקט לתפארת כפי שבנתה חברתנו במשך למעלה מ־40 שנה בהן היא פועלת".
תגובה מטעמו של סגן ראש העירייה ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה אורי בוסקילה לא נמסרה עד מועד סגירת הגיליון.