כבר חודש שליאור בן יוסף (32) כלוא בכלא בטייוואן לאחר שעל פי הנטען חסם רכב של מקומי והואשם ללא עוול בכפו בתקיפה ובגניבה. אחותו מאיה נאור, תושבת בת ים, החליטה לצאת למסע להצלת אחיה הקטן. "לא דיברנו מהיום שהוא נכלא. אנחנו מוכנים לשלם כל מחיר, העיקר להשיב אותו הביתה".
2 צפייה בגלריה
מאיה נאור. מודאגים
מאיה נאור. מודאגים
מאיה נאור. מודאגים
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
כבר למעלה מחודש שנאור (42) לא ראתה או שוחחה עם אחיה הקטן. התקשורת עימו מתבצעת באמצעות בת זוגו שחיה עימו בטייוואן, וגם הדיווחים ממנה אינם מעודדים.
"הוא במצב נפשי מאוד ירוד. הוא מאוד אמוציונאלי ומאוד מדוכדך. הוא מוכן לוותר על הכל, על הכסף שלו, העסק, כל מה שיש לו, רק שיתנו לו לחזור לישראל", אומרת נאור השבוע. "אחי אוהב את טייוואן. הוא הקים שם עסק ורצה להקים שם משפחה, אבל עכשיו הוא רק רוצה הביתה לישראל ולאמא".

ויכוח בכביש

בן יוסף מתגורר בחו"ל כבר שנים רבות. לפני כשנתיים, כשהקורונה השתלטה על סין, הוא עבר עם העסק שלו לממכר מוצרי קוסמטיקה לטייוואן, שם השתקע.
העסק שגשג ובן יוסף כבר חלם על חיי משפחה במדינה הפסטורלית. אלא שלפני כחודש וחצי הוא נסע על אופנוע בדרכו לעבודה וככל הנראה עמד עם כלי הרכב שלו על קו עצירה לבן מול אזרח טייוואני שנהג ברכבו.
בשלב זה גרסתו אינה תואמת את גרסת הנהג. "ליאור סיפר לנו שהנהג ממש התעצבן ושם יש גישה שלאדם זר יש פחות זכויות מאדם מקומי", מספרת נאור. "ליאור שוחח איתנו אחרי המקרה וסיפר שהנהג ממש התעצבן עליו ונסע אחריו כמו משוגע כמעט קילומטר. כשליאור האט כדי להבין מה הוא רוצה ממנו, האיש חסם לו את הדרך. ליאור שאל אותו 'מה אתה עושה? אתה יכול להרוג אותי ככה', כי זה לא נראה סביר להתנהג ככה בגלל עבירת תנועה פשוטה, ואז התפתח ביניהם ויכוח וליאור נדקר ביד. הוא שלח לנו תמונות וסיפר הכל. ידענו מה קרה ודאגנו לו, ואז אחרי כמה ימים זימנו את ליאור למשטרה לחקירה על אירוע תקיפה. הוא כמובן הבין שמדובר בתקיפה שלו, אבל הוא בכל זאת הלך עם עורך דין.
2 צפייה בגלריה
ליאור בן יוסף
ליאור בן יוסף
ליאור בן יוסף
(צילום: פרטי)
"רק כשהוא הגיע לשם התברר לו שהוא חשוד בתקיפה וגניבה. לא ברור מה בדיוק נגנב ואיך הם הגיעו למסקנה הזאת, אם ליאור הוא זה שנפצע, אבל כבר באותו היום הוא נכלא. עורך הדין שלו ערער וביקש מעצר בית, אך הוא נדחה".

גיוס המונים

מאותו שלב משפחת בן יוסף לא מצליחה ליצור קשר ישיר עם ליאור ואפילו לא להגיע בעצמם לטייוואן לבקר אותו.
"למרות שהם מדינה אדומה ואנחנו ירוקה וכולנו מחוסנים, הם דורשים 21 ימי בידוד", ממשיכה נאור. "אין לנו זמן לזה, אנחנו צריכים לטפל בנושא במהירות. לצערנו אף אחד לא עוזר לנו. אנחנו מרגישים שנטשו אותנו. המצב הזה יכול לקרות לכל אדם. שיידע כל אזרח ישראלי שמבקר בטייוואן שהוא יכול למצוא את עצמו בכלא בלי שום סיבה אמיתית. לא מדובר בישראלי שסחר או בבעל עסק לא חוקי או משהו כזה, אלא בישראלי שהקים חיים שלמים שם ועכשיו פשוט זרוק בכלא. אם יוגש נגדו כתב אישום הסיכויים שלו להשתחרר יהיו אפסיים והעונש על האישומים נגדו עומד על חמש עד שבע שנות מאסר".
מה המשפחה עושה כדי לחלץ אותו?
"כרגע עושים הכל. אני פונה לכל מי שיכול לעזור וגם מפרסמת גיוס המונים כדי לשלם כל מה שצריך כדי שהוא ישתחרר. אנחנו יודעים איך דברים עובדים שם ומוכנים לשלם כל קנס או דרישה כדי שליאור יחזור הביתה. במצבים כאלה תמיד יש תג מחיר, וגם ליאור יוותר על כל כספו כדי לצאת משם כמה שיותר מהר. טייוואן כאמור היא מדינה אדומה ואני לא רוצה לדעת מה קורה בכלא שם".

"תופרים לו תיק"

בן יוסף ביקר בפעם האחרונה בישראל בשנה שעברה. כעת מייחלות בנות משפחתו שבקרוב ישוב לישראל לצמיתות.
"אבינו נפטר ומאז המקרה אמא שלי היא כמו צל, לא אוכלת, לא שותה ולא ישנה, היא ירדה במשקל ונכנסה לדיכאון קשה, היא ממש מפחדת על הבן שלה. כל השנים לא דאגנו לליאור. הוא אמנם האח הקטן אחרי שלוש בנות, אבל הוא גם אדם מאוד אחראי. תמיד סמכנו עליו ועכשיו אנחנו מרגישות שתופרים לו תיק ואף אחד לא עוזר לנו".
ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "המקרה מוכר וידוע למחלקה לישראלים בחו"ל באגף הקונסולרי במשרד החוץ ולנציג המשרד בטייפה. נציגינו בטייפה שוחח עם העציר מספר פעמים ואף ביקר אותו בכלאו, ימים אחדים לאחר המעצר. הוא נמצא בקשר ישיר גם מול בני משפחתו וגם מול בת זוגו שנמצאת שם וגם מטפלת באירוע (לבקשת האזרח).
"לאור מגבלות הקורונה לא ניתן לזרים להכנס לטייפה ללא אישור מיוחד מהרשויות המקומיות. הנציג הישראלי מנסה לסייע לקבלת אישור חריג זה.
"חשוב להזכיר כי ההחלטה על מתן אשרה לזר וכן הנחיות הבידוד עם ההגעה לטייפה הינן באחריות הרשויות המקומיות ולשיקולן בלבד ולא נתונות להחלטת הנציג הישראלי במקום.
"אבינו נפטר ומאז המקרה אמא שלי היא כמו צל, לא אוכלת, לא שותה ולא ישנה, היא ירדה במשקל ונכנסה לדיכאון קשה, היא ממש מפחדת על הבן שלה"
כמו כן, בכל הנושאים המשפטיים על המשפחה להמשיך ולפעול מול עורך דין מקומי, כבכל הליך דומה של מעצר אזרח ישראלי בחו"ל".

נעצרתם בחו"ל? זה מה שתעשו

על רקע מעצר בני הזוג הישראלים בטורקיה ולאור המקרה של ליאור בן־יוסף, חשוב שכל אזרח ישראלי ידע מה עליו לעשות במידה והוא נעצר בחו"ל.
"כמובן שיש הבדל בין מעצר של אזרח ישראלי במדינה דמוקרטית לבין מעצר בארצות עם שלטון פחות גלוי כמו טורקיה", מסביר עו"ד שמעון חזן, המורשה לעסוק בעריכת דין בארה"ב, "במידה ונעצרת במדינה דמוקרטית אתה רשאי לקבל מידע על נסיבות מעצרך והחשדות נגדך. בנוסף, אתה זכאי להתייצב מול שופט ולהסביר את מצבך, בעיקר אם אתה אזרח זר. זה מידע שחשוב לברר על מנת שתוכל לשכור עורך דין מתאים. חשוב לשכור עורך דין מקומי, עם כל הכבוד לעורכי הדין מישראל שמנסים ללוות ולסייע, אין להם אישור לעבוד בחו"ל והם ממילא גם לא בקיאים בחוקים המקומיים, בישראל החוק אומנם אחיד, אך בחו"ל לכל עיר יש חוק משלה. במדינות רבות יש סיוע משפטי מוזל או ללא עלות, וחשוב לברר האם העצור זכאי לכך".
במקרה של בן יוסף, עו"ד חזן מבהיר כי למשרד החוץ חלק חשוב בטיפול, "טיוואן זאת מדינת חוק נאורה, אמנם לא כמו ארצות הברית או ישראל, אך השלטון בה עדיין נחשב למודרני והיא איננה חלק מסין הקומוניסטית שכמובן פועלת רבות על מנת להתחבר אליה. דווקא במקרה כזה חשוב ששגרירות ישראל תשמור על מעורבות וכמובן תסייע בחיבורים כיוון שמדובר באזרח ישראלי ובדיוק במקרים כאלו הקונסוליה צריכה לסייע".