האם עיריית בת ים הפרה הסכם חתום לבניית מעונות סטודנטים בעיר? כך טוענת חברת הבניין 'אזורים' שהגישה בשבוע האחרון תביעה בסך 30 מיליון שקל נגד העירייה לבית המשפט המחוזי בתל אביב.
2 צפייה בגלריה
בניין עיריית בת ים
בניין עיריית בת ים
תביעה של 30 מיליון שקל נגד עיריית בת ים
(צילום: קובי קואנקס)

על פי כתב התביעה, קיים הסכם פיתוח מקרקעין למעונות דיור לסטודנטים להשכרה לטווח ארוך בדרום מערב העיר. חברת 'אזורים' הייתה אמורה לבנות את המיזם, אולם לאורך הדרך נחתם הסכם פשרה, במסגרתו הסכימה החברה "לוויתורים מרחיקי לכת, ובלבד שתקבל בתוך זמן קצר החזרים של אגרות והיטלים ששילמה לעירייה בגין המקרקעין" (לשון התביעה).

הצינור המפתיע


לטענת התובעת, במשך מספר שנים פעלה לבצע את המיזם "ונשאה לבדה בכל ההוצאות הכרוכות בכך". לאחר שהתקבלו שני היתרי הבנייה למיזם: היתר מקורי והיתר מתוקן "שכלל שינויים מהותיים שלא באשמתה ופגע בכדאיותו של הפרויקט", הודיעה העירייה במפתיע (לטענת התובעים) שש שנים לאחר זכייתה של אזורים במכרז - כי מתחת לקרקע עובר קו ניקוז עירוני ראשי, ולא ניתן לבנות עליו בלא להעתיקו ממקומו.

קראו גם:

לדברי חברת 'אזורים', בתרחיש האופטימי ביותר היה ניתן להעתיק את הצינור רק בשנת 2025, ולאור העיכובים הרבים בפרויקט, החברה הגיעה במרץ 2023 לפשרה עם העירייה. 'אזורים' ויתרה על פיצוי בגין הנזקים הכבדים שנגרמו לה, ועל החזר הוצאותיה בגין הפרויקט, והסתפקה בהחזר של 27 מיליון שקל - דמי חכירת המקרקעין, דמי הקמה לתאגיד המים מי בת ים והיטל השבחה.

2 צפייה בגלריה
להקפיד על ניקוי של פתחי הניקוז ולשחרור סתימות בעזרת צינור מים
להקפיד על ניקוי של פתחי הניקוז ולשחרור סתימות בעזרת צינור מים
קו ניקוז עירוני ראשי, ומפתיע
(צילום המחשה: shutterstock)

"אין מקור תקציבי"


עיריית בת ים אכן שילמה 21 מיליון שקל בחודשים יוני עד דצמבר 2023, אך לאחר מכן טענה שאין לה מקור תקציבי לתשלום היתרה, וכי "משרד הפנים מסרב לאשר לה לעשות שימוש בתקציב בלתי רגיל לצורך כך".
לפיכך, מבקשת 'אזורים' לקבוע שהסכם הפיתוח עומד בתוקפו (כך שעל העירייה להעתיק את הצינור), לפצות אותה על אובדן רווח יזמי בשיעור 12.5% ולהחזיר לה את הוצאותיה במיזם.
התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד אילן סופר, יונתן דורי ושראל דויטש.
טרם הוגש כתב הגנה, טרם התקבלה תגובה מעיריית בת ים.