את ימיו האחרונים בתפקיד שר הפנים, ניצל אריה דרעי כדי להודיע באופן רשמי על ביטול האיחוד המתוכנן בין העיר בת ים לתל אביב־יפו. בכך, חזר בו דרעי מההחלטה שקיבל בשנת 2017, שבה אימץ את מסקנותיה של הוועדה המקצועית לבחינת גבולות, שהמליצה על האיחוד.
8 צפייה בגלריה
קו החוף בין בת ים לתל אביב־יפו
קו החוף בין בת ים לתל אביב־יפו
קו החוף בין בת ים לתל אביב־יפו
(צילום: עמית שאבי)
קראו גם:
רבים הביעו שמחה וסיפוק מן ההחלטה, אחרים חשבו שמדובר במחטף פוליטי ובטעות, ויש אפילו מי שמשוכנע שלא מדובר בהחלטה סופית ואף תולה תקווה בהתערבותו של מי שיזם מלכתחילה את הקמת הוועדה, הלא הוא שר הפנים לשעבר גדעון סער ("תקווה חדשה"), שהשבוע הושבע עם סיעתו לממשלה החדשה.

"ההצלחה לא באה מהאוויר"

אז מה קרה? מדוע חזר בו דרעי מהאיחוד? מי שמנסה לשפוך אור על התהליך שהוביל לביטול ההחלטה הוא ראש עיריית בת ים לשעבר, יוסי בכר, שחתום על ההסכמה לאיחוד בתמורה לתוכנית שהחלה בצמצום הגירעון באופן דרמטי. "בשנת 2017 ישבתי לפגישה עם השר דרעי ויו"ר סיעת ש"ס בבת ים, רפי ברנס", הוא נזכר השבוע.
8 צפייה בגלריה
בכר
בכר
בכר
(צילום: קובי קואנקס)
"ידעתי שיש ביניהם קשר חזק של אמון והבנה הדדית ואני חייב לתת את הקרדיט ולומר שלברנס היה חלק גדול בהצלחה להגיע להסכמות שהובילו לביטול האיחוד. דרעי קיבל את ההחלטה על האיחוד בלב חצוי, הוא הבין שיש כאן שתי ערים מאוד שונות, לטוב ולרע, שהצביון שלהן אחר במהותו ואמר שהוא מבטיח ואפילו רוצה לבטל את האיחוד, אם נצליח לשפר את מצב העיר, וכך למעשה השאיר מראש פתח לביטול האיחוד".
לדברי בכר, הוא חתם על הסכמה לאיחוד בתמורה למענק על סך 180 מיליון שקלים וחשב מלווה, שיבטיח שהכסף ינותב למקומות הנכונים. "עשיתי את זה למרות שהרבה פקידים בעירייה התנגדו וחששו", טוען בכר. "אני שומע כל מיני אנשים שלוקחים לעצמם כתרים ואומרים 'הצלחנו לבטל את האיחוד', אבל ההצלחה הזאת לא באה מהאוויר, זה קרה הודות לתהליך ארוך ומורכב. נאבקנו כדי להוציא את בת ים מגירעון מצטבר שצומצם בכמעט 100 מיליון שקלים בתקופתי, והתקציב השוטף היה מאוזן עד השקל האחרון".
8 צפייה בגלריה
דרעי
דרעי
דרעי
(צילום: גיל נחושתן)
יש לך תחושה שהיום קוטפים פירות שאתה עמלת עליהם?
"אין ספק שהיום העיר נהנית מתוכניות שאני והצוות שלי הבאנו וקידמנו ואני מברך על כך. בקדנציה שלי בנינו 32 גני ילדים ושבעה חניונים, פתחנו את פארק הים, את הטיילת התחתונה, החיבור עם ראשון לציון, והובלנו את כל התוכניות העירוניות למרפסות במוהליבר, תוכניות ההתחדשות העירונית ועוד הרבה תוכניות מגירה שרק עכשיו מבוצעות וכמובן ביטול האיחוד. ברור שברמה האישית יש תחושת החמצה כשמישהו אחר גוזר את הסרט, אבל אני חייב להודות שגם ההנהלה החדשה עושה עבודה טובה, הם באו לעבוד ורואים את זה בשטח, זה טבעו של תהליך פוליטי ואני מקבל את זה".

פנייה לשרה החדשה

התנועה לאיחוד המטרופולין, אותה מובילים תושבי בת ים שתומכים באיחוד, כבר הודיעה כי תבקש משרת הפנים הנכנסת, איילת שקד, לבחון את ההחלטה מחדש, כיוון שמסקנות ועדת הגבולות עדיין עומדות וקיימות. בתנועה גם לא פוסלים את האפשרות לפנות לערכאות משפטיות וטוענים כי ביטול האיחוד נעשה במחטף עקב שיקולים פוליטיים ומבלי לתת לצדדים להביע את עמדתם כראוי.
8 צפייה בגלריה
שקד
שקד
שקד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם ראש עיריית תל אביב־יפו, רון חולדאי, לא הסתיר את אכזבתו. בציוץ שפרסם לאחר פרסום ההחלטה כתב: "הפחתת מספר הרשויות על ידי איחוד רשויות, יכולה לתרום רבות לאיכות החיים והשירותים הניתנים לתושבים".
חולדאי הוסיף וכתב על ביטול האיחוד כי: "איחוד זה היה יכול להוות מודל מוצלח לרשויות נוספות. חבל".
לאכזבה של חולדאי שותפה גם תושבת בת ים, הדר כהן, שותפה בתנועה לאיחוד המטרופולין. היא אמנם הצביעה לברוט בבחירות האחרונות, אך בסוגיה הזו היא חושבת הפוך ממנו, "אני מאוד מאוכזבת מזה שברוט דחף לביטול האיחוד כי אני חושבת שזה היה עושה לנו רק טוב. עיריית תל אביב יכולה לסייע לבת ים ולגרום לה לפרוח, בדיוק כמו שעשתה עם יפו בהרבה מובנים, יפו הפכה למוקד תיירות פופולרי לתושבי חוץ ותושבי ישראל. אני עובדת בתל אביב וחיה בבת ים וההבדל ניכר, רמת השירות שם לתושבים מעולה, העיר נקייה, הכל נראה טוב יותר, אני משוחחת עם התל אביבים ורואה במו עיניי כמה הם מרוצים מהעירייה שלהם.
8 צפייה בגלריה
מורן וגבריאל שאולוב
מורן וגבריאל שאולוב
מורן וגבריאל שאולוב
( צילום: ליהי אדל־חסון)
"לבת ים יש פוטנציאל מדהים, יש ים, מלונות, לא חסר עם מה לעבוד, אז למה לא למנף את זה?", היא שואלת. "אני גרה בשכונת עמידר שנמצאת על התפר ומחברת בין יפו, בת ים וחולון, לא משנה כמה מיסים וארנונה נשלם, השכונה שלנו נראית רע. הגיע הזמן לשנות את המציאות, ולנו התושבים אסור לשתוק, בין אם זה אומר לחתום על עצומות ובין אם לעלות לירושלים לדבר עם השרה החדשה איילת שקד ולבקש ממנה לבחון מחדש את ההחלטה".

בעלי הדירות מאוכזבים

להודעה על האיחוד היתה השפעה לא מבוטלת על תחום הנדל"ן בבת ים. כמו בכל הארץ, גם כאן עלו מחירי הדירות, אלא שבגלל המחשבה שבקרוב ישנו הדירות מיקוד, היו מי שמיהרו לבחון רכישת נכסים בגבול בין הערים, בהנחה שיהיו המבוקשים ביותר על ידי שוכרים תל־אביבים אם האיחוד ייצא לפעול. כמו רוב אנשי הנדל"ן בעיר, גם מורן וגבריאל שאולוב, בעלי סוכנות MG נדל"ן בבת ים, מסכימים שלאיחוד של בת ים עם תל אביב־יפו יהיו השלכות דרמטיות על תחום הנדל"ן בעיר, וכי גם ביטול ההחלטה יכול ליצור שינויים בשטח. "איחוד בין הערים היה גורם לעלייה במחירי הנדל"ן בעיר בת ים", מסבירים מורן וגבריאל שאולוב בעלי סוכנות MG נדל"ן בעיר. "זה היה קורה כחלק מהעלייה בביקוש ובהתאם למחירים בתל אביב, דבר שיכול להיחשב לחיסרון, אך גם ליתרון כיוון שהנכסים בבת ים היו שווים יותר. לאיחוד היו יכולים להיות מגוון יתרונות, בין היתר הגדלת תקציבי התרבות והפיתוח בעיר, וכן זכייה במיתוג של תל אביב כעיר ללא הפסקה, שמושכת מחפשי דיור צעירים יותר. גם בעלי העסקים היו יכולים להגדיל את הפדיון שלהם בהתאם למקובל בתל אביב, חלק משמעותי ממנו מתיירות חוץ, שיכלה בקלות לזלוג מתל אביב לבת ים".
8 צפייה בגלריה
רוזנברגר
רוזנברגר
רוזנברגר
( צילום: רימקס)
"אין ספק שלמרות החשש באיבוד הריבונות, האיחוד היה עושה טוב למחירי הדירות בבת ים", מוסיף ערן רוזנברגר, מנהל איזור ברימקס טופ פלטינום. "ראינו את זה בכל פעם שהנושא עלה לכותרות, עם ההכרזה ובימים שהנושא היה חם בתקשורת, הביקוש לבת ים היה בשיאו, בעיקר לנכסים ברחובות על התפר המחבר בין בת ים לתל אביב, כמו איזור חלמית, רחוב אליהו נחייסי ורחוב שמחה הוצברג. אלו איזורים טובים שהקרבה לתל אביב מיחסת להם סמל סטטוס וכמובן ערך גבוה יותר של הנכסים. אפשר לומר שבימים האחרונים הרגשנו שיש קצת פחות התעניינות כי מבינים שהמקומות האלו לא בדרך להיות תל אביב, אבל לבת ים יש הרבה פוטנציאל בזכות עצמה, עם ים וטיילת ורכבת קלה שאוטוטו מתחילה לעבוד ומחברת את העיר לתל אביב. אנחנו עדיין חלק ממרכז הארץ ויש לזה משמעות בתחום הנדל"ן".

בעד: לא טובת העיר, הכיסא

כתושב העיר בת ים שמתגורר ברחוב שמחה הולצברג, אני חי למעשה על התפר בין בת ים לתל אביב־יפו וההבדלים ניכרים לעין, בעוד שהצד התל אביבי מטופח, נקי, נצבע לעתים קרובות ומפוקח בהקפדה, הצד הבת ימי נראה אחרת לחלוטין. לשכנים יש מתנ"סים חדשים ומתקדמים ואצלנו הם מאוכלסים במבנים מטים לנפול. זה למעשה רק מראה את ההבדלים בין הערים, בתל אביב־יפו רמת ההשקעה בתושבים היא פי שישה יותר מבת ים, מספרים אינם משקרים.
8 צפייה בגלריה
עו"ד אבי אריה
עו"ד אבי אריה
עו"ד אבי אריה
( צילום: פרטי)
הוועדה בחנה את האפשרות כי האיחוד יגרום להורדת רמת החיים בתל אביב ומסקנותיה היו חד־משמעיות, האיחוד ייטיב עם כולם, כיוון שתל אביב יכולה 'להעמיס' על עצמה את בת ים מבלי לפגוע בתושביה, להיפך, היא תשפר את חיי תושבי העיר בת ים שייהנו משירותים טובים יותר.
מה טוב לנו היום? משלמים ארנונה מנופחת ולא מקבלים תמורה, לא משנה כמה תוכניות יתכננו, אנחנו לא נוכל לבדנו להפוך את בת ים לתל אביב. די להיות עיר שנאבקת בגירעונות, שהישרדותה תלויה במענקי שר פנים זה או אחר, שכל הזמן מבקשת טובות.
היחידים שחוששים מהאיחוד הם הפוליטיקאים שנמצאים בניגוד עניינים ברור, כיוון שהמהלך הזה יהפוך אותם למיותרים. לא יהיה צורך בעיריית בת ים ולכן פקידיה והעומד בראשה חוששים מהמהלך, הם אינם רואים את טובת העיר אלא את הכיסא שלהם. הסיבה היחידה שהוחלט לבטל את ההחלטה דווקא ימים בודדים לפני החלפת הממשלה היא כדי להתאים את השטח לצרכים הפוליטיים של המפלגות: סיעת ש"ס לא רוצה לאבד את כוחה בעיר ועל כן שר הפנים היוצא, אריה דרעי, עשה זאת רגע לפני פינוי הלשכה. אני קורא לציבור לא לחשוש ולא להאמין לסיסמאות של פוליטיקאים - האיחוד הוא הדבר הכי טוב שיכול לקרות לבת ים. אנשים רואים במהלך הזה את אובדן העיר, אך למעשה זה יהיה יום העצמאות האמיתי שלה, כשהיא תהפוך לשווה בין שאר ערי גוש דן.
*הכותב הוא יו"ר התנועה לאיחוד המטרופולין

נגד: כמו לרתום יחד שור וחמור

אני לא נגד. אני בעד! אני בעד להשאיר את בת ים עיר עצמאית כלכלית ומסורתית. השתתפתי כנציג ציבור בדיוני הוועדה לאיחוד בת ים עם תל אביב־יפו ושם הבהרתי למה אנחנו בעד להשאיר את בת ים כעיר עצמאית - גם כלכלית וגם מסורתית - מאשר להתאחד עם תל אביב־יפו.
8 צפייה בגלריה
שמעון שמואלי
שמעון שמואלי
שמעון שמואלי
( צילום פרטי)
"המשלתי להם שאיחוד כזה, הוא כמו "כלאיים". כידוע, לא ניתן לחרוש את האדמה עם שור וחמור יחדיו. הטעם לאיסור, כי חמור לעולם לא יהיה שור גם אם תצמיד אותו לשור עשרות שנים, הכוחות שלהם שונים, הטבע של כל אחד מהם שונה.
הנמשל: גם העיר תל אביב עיר חזקה שרק תפגע ותזיק אם יאחדו אותה עם חלש. ומנגד בת ים צריכה חוזק כלכלי כדי שתוכל להיות יציבה וחזקה בפני עצמה ולא תלויה בחסדיה של ערים אחרות.
מלבד זאת, צריך להודות באמת, בת ים עיר מסורתית יותר מתל אביב החילונית, תושבי בת ים נוהרים לבתי הכנסת ולשיעורי התורה הרבה יותר מתושבי העיר השכנה שלנו. זו המציאות, מדובר בקהלים שונים. אשר על כן, עוד בישיבת הוועדה הצהרתי קבל עם ועדה שאני וכמוני רבים מתושבי העיר נהפוך כל אבן בעיר ובעירייה ולא ניתן להנהלת העיר הכושלת שהיתה בזמנו, לאחד את בת ים עם תל אביב־יפו, וברוך השם הצלחנו, ובגדול.
צביקה ברוט הצליח בחכמה ובתבונה להפוך את ההחלטה בניגוד לכל התחזיות השחורות, מגיע לראש העירייה שאפו גדול על כך. שנזכה לברכות ושמחות.
*הכותב הוא יו"ר איגוד בני התורה בת ים ומשפטן