משרד הפנים אישר לעיריית בת ים להוזיל את הארנונה בשלושה אחוזים. אז למה לא כולם מרוצים?
בשנת 2018 ובמסגרת קמפיין הבחירות שלו, הבטיח ראש העירייה צביקה ברוט להוזיל את הארנונה בעיר, שנחשבת מהיקרות בארץ.
5 צפייה בגלריה
שרה אשר
שרה אשר
שרה אשר
(צילום: יריב כץ)
קראו גם:
זה התחיל כהבטחת בחירות שרבים ראו בה הצהרה פופוליסטית, אך עם השנים הפך למאבק עקרוני של עיר שממילא חשה מקופחת בחלוקת המשאבים.
לא פעם היה ברוט במרחק נגיעה מהשגת היעד, אך שינויים בשלטון, ימי קורונה וטענות על כך שעיר עם גירעון כל כך גדול לא יכולה להרשות לעצמה לוותר על כסף, עמדו בדרכו פעם אחר פעם. אבל בעיריית בת ים שינסו מותניים, קיצרו את תוכנית ההבראה, נפרדו לשלום מהחשב המלווה והוכיחו למדינה שאפשר אחרת, ובשבוע שעבר זה סוף כל סוף קרה: משרד הפנים אישר באופן תקדימי הוזלה בארנונה בעיר, ובעירייה מסבירים כי מדובר בפעימה ראשונה בלבד וכי בעוד כשנתיים צפויה פעימה נוספת.
בנוסף, טוענים כי העלייה על סך שני אחוזים שצפויה להתרחש בכל הארץ בעוד כחצי שנה, תדלג על בת ים כדי לשמר את ההישג.
בסך הכל תוזל הארנונה של תושבי העיר בשלושה אחוזים.
עבור מי שמשלם קרוב ל־2,000 שקל ארנונה לחודשיים זה בוודאי יותר משמעותי מאשר עבור מי שמשלם כמה מאות שקלים, ובכל זאת תושבי העיר לא תמימי דעים כשהם נשאלים האם הם מרוצים מההוזלה.
עד כמה הפחתת הארנונה, שהפכה למסע אישי של ברוט, משמעותית עבורכם? יצאנו לבדוק.

"מספיק לארוחת ערב"

שרה אשר (39) נשואה ואם לשלושה, מתגוררת בשכונת גורדון
חשבון ארנונה: 900 שקל.
הוזלה: 162 שקל בשנה.
מה תעשו עם הכסף?
"כנראה קניות יומיות במכולת. זה בול הסכום לכמה מוצרי חלב ולחם לארוחת ערב".
מה דעתך על ההוזלה?
"זה קצת שעשע אותי, כי הוזלה של שלושה אחוז זה בול לארוחת ערב בבית, אפילו לא במסעדה. הארנונה בבת ים באמת מופקעת. אני מגיעה מהרצליה ושם שילמתי הרבה פחות על אותה דירה. לפני שלוש שנים היתה עלייה ענקית בארנונה בעיר וזה בהחלט לא פרופורציונלי למה שמקבלים. למרות זאת, אני חייבת לומר שזה שינוי מרענן להרגיש שרואים את התושבים. זה לא עניין של כסף, זאת העובדה שנבחרי ציבור הבטיחו משהו ועבדו קשה כדי לעמוד במילה שלהם. אז השינוי אולי קטן, אבל הוא מעיד על הגינות וזה לא פחות חשוב".

"צעד בכיוון הנכון"

עו"ד אלירן לנדסמן (28) נשוי ואב לילדה, מתגורר בשיכון ותיקים
חשבון ארנונה: 750 שקל.
הוזלה: 135 שקל בשנה.
5 צפייה בגלריה
אלירן לנדסמן והמשפחה
אלירן לנדסמן והמשפחה
אלירן לנדסמן והמשפחה
(צילום פרטי)
מה תעשו עם הכסף?
"ארכוש לבתי מתנה מעסק מקומי בבת ים, כדי להשאיר את הכסף בעיר".
מה דעתך על ההוזלה?
"ברור שזו הוזלה זניחה, ברמת של כמה שקלים בלבד לשנה, אבל זה מראה על מגמה חיובית. זה אומר הרבה כשראש ראשות מקומית לוקח החלטה ומתחייב, למרות שהוא יודע שההחלטה הסופית היא בידי גורמים ממשלתיים. הוא התחייב על בסיס העובדה שכדי לקיים את ההבטחה שלו הוא צריך לרתום את הממשלה והצליח לעשות זאת, לכן זה הישג מבורך. באופן כללי רואים נכונות של עיריית בת ים בכל מה שקשור לאיזון התקציב וצמצום הגירעון. כמובן שהדרך ארוכה עד שתושב בת ים יקבל שירותים כמו בערים אחרות, כי אם נסתכל על מה שכל תושב מקבל ביחס לסך ההשקעה ותשלומי הארנונה, אז בת ים עדיין טעונת שיפור, אבל אין ספק שזה צעד בכיוון הנכון".

"זורקים לנו פירורים"

אלי אלבס (51) נשוי ואב לארבעה, מתגורר בשכונת עמידר
חשבון ארנונה: 1,500 שקל.
הוזלה: 270 שקל בשנה.
5 צפייה בגלריה
אלי אלבס
אלי אלבס
אלי אלבס
(צילום: יריב כץ)
מה תעשו עם הכסף?
"אשלם את עליית הארנונה הענקית שספגתי בשנת 2018 בגלל מדידה חדשה של המחסן שלי".
מה דעתך על ההוזלה?
"הארנונה בבת ים כל כך גבוהה שבכלל לא נרגיש את ההוזלה. כשברוט נכנס לתפקיד, כל העיר עברה מדידה מחדש וחשבונות הארנונה עלו בצורה משמעותית. הגיע אדם שלא הציג את עצמו, בדק לי את המחסן מבחוץ ועשה הערכה חדשה שבגללה הארנונה שלי עלתה מ־1,100 שקל ל־1,500 שקל, אז עבורי 270 שקל זה אפילו לא הפער החדש. זאת פשוט בדיחה, צוחקים עלינו. במקום לתת הנחה משמעותית או לפחות לבטל את המדידה החדשה, זורקים לנו פירורים".

"עניין סימבולי"

עו"ד שמעון שמואלי, נשוי ואב לארבעה, תושב שכונת לב העיר
חשבון ארנונה: 850 שקל.
הוזלה: 153 שקל.
5 צפייה בגלריה
שמעון שמואלי
שמעון שמואלי
שמעון שמואלי
(צילום: יריב כץ)
מה תעשו עם הכסף?
"אשמח לתרום אותו חזרה לקופת עיריית בת ים על מנת שתשפץ את הכביש ההרוס ברחוב טרומפלדור בו אני גר".
מה דעתך על ההוזלה?
"בכנות, כשדיברו על הוזלת הארנונה הייתי סקפטי. דברים כאלה מתרחשים בערים עם קופה מלאה ועודפים, לא בעיר כמו בת ים שרק לפני רגע התמודדה עם תוכנית הבראה וחשב מלווה. אני חושב שהמשבר הכלכלי שהקורונה יצרה עבד לטובת העירייה. עובדים בחברות עירוניות יצאו לחל"ת ובמשך כשנה לא היו אירועים גדולים ויקרים. יחד עם זאת, אין בזה כדי להמעיט מערך ההישג המדהים של ידידי ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, שעמד במילתו והצליח לקיים את הבטחתו. לדעתי היה מוטב להשתמש בכסף כדי לשפר דברים בעיר, כמו שיפוץ כבישים, כי כשהוא מתחלק בין כלל התושבים אין לו ערך רב, זה בעיקר עניין סימבולי. אקט של נתינה בחזרה".

ידידה פרץ

"בשורה מרעננת"
זה כבר מנהג ידוע במציאות הפוליטית שלנו בישראל - במערכת בחירות מותר למועמדים להבטיח הבטחות על גבי הבטחות, וזה בסדר ומקובל כל עוד איש מהם לא הבטיח לקיים.
בדיוק בגלל זה, ההודעה המפתיעה של משרד הפנים לפיה עול הארנונה בבת ים יופחת במעט, היתה בשורה מרעננת.
אחרי שעמד ביעד עליו הצהיר, והביא את עיריית בת ים לאיזון כלכלי ולסיום תוכנית ההבראה מוקדם מהצפוי, היו רבים, ואני בתוכם, שסברו שיהיה מוגזם מצדו של צביקה ברוט, שלא לומר מעט אופטימי, לדרוש גם את הפחתת הארנונה.
5 צפייה בגלריה
ברוט
ברוט
ברוט
(צילום: קובי קואנקס)
למעשה, בוודאי על רקע עליות המחירים כמעט בכל תחום שהמשק הישראלי חווה בימים אלה, קשה היה לדמיין בכלל מצב שבו המדינה תהיה מוכנה לוותר על כמה גרושים. למרבה ההפתעה, זה אכן קרה ואפילו תוך זמן קצר מהודעת משרד הפנים על סיומה המוצלח של תוכנית ההבראה.
אמנם מדובר בחיסכון קל של עד מאות בודדות של שקלים בשנה לכל בית אב. יתכן גם שבכלל היה נכון יותר לקחת את הכסף הזה ‑ שלפי חישובי העירייה מצטבר לסכום של כשמונה מיליון שקלים בשנה - ולהשקיע אותו בפרויקטים גדולים שייטיבו עם כלל תושבי העיר.
בשורה התחתונה החלטת משרד הפנים היא שינוי משמח ולא בגלל הכסף, אלא בגלל העובדה שהיא מוכיחה שלנו כאזרחים מותר ואף רצוי לצפות ולדרוש ממועמד לפעול ללא לאות כדי לקיים את הבטחות הבחירות שהפריח לאוויר ושבעבורן בין היתר נבחר - גם אם זה לא יקרה למחרת בבוקר אלא ייקח שלוש שנים.
*הכותבת היא עורכת "ידיעות חולון‑בת ים"