סוף 2023

על פי הסיכומים עם משרד הפנים, היעד לסיום תוכנית ההבראה היה סוף שנת 2023. "כשנכנסתי לתפקיד, הגירעון השוטף עמד על 87 מיליון שקלים.
3 צפייה בגלריה
מרימים כוסית. ברוט וחברי המועצה
מרימים כוסית. ברוט וחברי המועצה
מרימים כוסית. ברוט וחברי המועצה
(צילום: עיריית בת ים)
קראו גם:
בהתחלה הפצירו בי לא להתחייב לתאריך מסוים כי לא בטוח שנעמוד בו, אבל אני אמרתי שאני מתחייב ללו"ז של תוכנית ההבראה, לצמצום הגירעון השוטף ולתקציב מאוזן, ומי שלא מאמין בזה מוזמן לעזוב. לא היה לי ספק שנצליח לעמוד ביעדים וגם לשבור אותם. על פי התוכנית, בשנת 2019 היינו אמורים לצמצם את הגירעון השוטף ל־57 מיליון שקלים, בפועל הצלחנו לצמצם אותו ל־47 מיליון, כך שמההתחלה הקדמנו את לוח הזמנים".

תוכנית הבראה

כדי לעמוד בתוכנית נדרשה העירייה לעמוד בכמה יעדים קבועים. כשהקורונה התחילה, עלה חשש ממשי שהיא לא תצליח, "קבענו שלושה יעדים: לא פורצים את מסגרת התקציב, שומרים על יעדי צמצום הגירעון של התוכנית ומביאים צוות מקצועי שיודע לעבוד, כי אחת הסיבות שהגענו למצב הזה היא שבעבר היתה התנהלות פיננסית לא נכונה בבת ים. אם זה מתוך שחיתות ואם זה מתוך חוסר ידע, בפועל הושכרו נכסים על הים למקורבים במחירים נמוכים, לא נגבו כספי חובות מקבלנים ונעשו החלטות כלכליות לא מקצועיות. הבאנו את המנכ"לית יודפת אפק־ארזי שקיבלה המון שבחים על ההצלחות שלה, ולצידה צוות מקצועי שהקפיד על כל ההגבלות שנקבעו".

200 מפוטרים

בתוכנית המקורית עלתה הצעה לפטר כ־200 עובדי עירייה, בהמשך דובר על כ־120 עובדים, ובסופו של דבר התוכנית הסתיימה בלי מפוטר אחד. "זה אחד ההישגים הכי משמעותיים, הצלחנו לעשות את זה בלי לפטר עובדים ובלי לפגוע בזכויותיהם, דבר שבדרך כלל נעשה בתוכנית הבראה. אם כי היו עובדים שהלכו הביתה, אבל לא היה לזה קשר לתוכנית. כשראינו שיש עובדים שלא מתפקדים כראוי, הם פוטרו מטעמי שיפור השירות לתושב, אבל גם שכרנו עובדים רבים חדשים, בעיקר לפיקוח והמוקד העירוני".
3 צפייה בגלריה
בכר
בכר
בכר
(צילום: קובי קואנקס)

חשב מלווה

החשב שמינתה המדינה חתם על כל הוצאה של העירייה ועם סיום התוכנית הוא סיים את תפקידו, "על פי הנוהל, כל שלוש שנים מחליפים חשב כך שיצא לי לעבוד עם שניים ושניהם הגיעו מתוך רצון אמיתי לעזור. שמעתי מערים אחרות שהיו פיצוצים, אבל בת ים רצתה את התוכנית ולכן אצלנו זה עבד אחרת. נכון שלא תמיד הסכמנו על הכל והיו קונפליקטים, אבל ידענו להגיע לעמק השווה. בהתחלה היו לזה יתרונות, כי קיבלנו את התמיכה של המדינה בכל החלטה וזה היה בעיקר חשוב כי ההתחלה היתה מלחמה בשחיתות ולזה צריך גיבוי. אבל אני חושב שבסוף, כשכבר הגענו לשלב עצמאי ולחוף מבטחים זה כבר סירבל את המערכת".

יוסי בכר

על תוכנית ההבראה המקורית חתם ראש עיריית בת ים לשעבר, יוסי בכר, ובצעד יוצא דופן הוא גם הוזמן על ידי ברוט להרמת כוסית כדי לחגוג את סיומה. "דווקא אחרי הבחירות נוצר בינינו קשר טוב. כשצללתי לנתונים ראיתי שיוסי למעשה 'ירש' את הגירעון הגדול ביותר של העיר, כ־130 מיליון שקלים גירעון שוטף ו־200 מיליון שקל גירעון מצטבר. כשהוא הסכים לתוכנית ההבראה הוא שם לזה סוף, ועל זה חייבים לתת לו מילה טובה. הוא לקח אחריות ועשה צעד חשוב. כשנכנסתי לתפקיד אמנם שינינו חלק מהתוכנית, אבל בהחלט המשכנו מהלך שהוא התחיל".

איילת שקד

"זה לא סוד שבין שרת הפנים איילת שקד לבין ברוט יש קשר חברי והיא נוטה לפרגן לו בכל הזדמנות. עד כמה זה קידם את סיום התוכנית? "ברור שזה עזר. בסוף, אם אין דלת פתוחה לממשלה, אתה לא יכול לעבוד. דווקא בגלל תפקידיי הקודמים אני בקשר מצוין עם הממשלה הקודמת וגם הנוכחית והשרה שקד עזרה המון לעיר בחודשים האחרונים. בסופו של דבר זה שיחק לטובת תושבי בת ים".
3 צפייה בגלריה
שקד
שקד
שקד
(צילום: יריב כץ)

970 מיליון

מדובר בגידול של מאה מיליון שקלים בתקציב, כיצד זה משתלב עם ניהול כספים מאוזן? "התקציב שלנו מאוזן ובכל זאת הוא גדל, כי הגדלנו הכנסות וניהלו נכון יותר את הכסף שיש. בת ים היא עיר עם המון תושבים והיא רק תגדל בשנים הקרובות, הודות לשני מתחמי דיור בר השגה שאנחנו מקדמים, לכן היא חייבת לייצר הכנסות. בין היתר אנחנו פועלים כדי לפתוח מלונות ונמל ולהפוך אותה לעיר תיירות. בנוסף, בתקציב החדש כבר הכנסנו הפסד של עשרה מיליון שקלים שצפוי לעיר כשנצליח להביא לאישור הממשלה את הורדת הארנונה בשלושה אחוזים כפי שהבטחתי בתחילת הקדנציה. עשינו זאת כדי להראות למדינה שאנחנו יכולים ושמגיע לתושבי העיר, שאחרי שנים רבות שהעלו להם את הארנונה כדי לכסות גירעונות, הם יוכלו לקבל קצת בחזרה".