עיריית בת ים פרסמה עדכון לרשימת המבנים המסוכנים ברחבי העיר. חלק מהמבנים מוגדרים בסכנת התמוטטות מיידית, אחרים מסכנים את הסביבה – אם זה בנפילת אריחים ישנים, חדרי מדרגות מוזנחים או עייפות החומר. רעידת האדמה שהתרחשה במרוקו בסוף השבוע מצביעה שוב עד כמה חשוב לדאוג לתחזוקת הבניינים הללו, מאחר ובעת רעש אדמה, הם יהיו הראשונים שיקרסו.
3 צפייה בגלריה
רעידת אדמה
רעידת אדמה
מה יקרה בזמן רעידת אדמה?
(צילום המחשה: shutterstock)
לפני כשנתיים התמוטט בניין ברחוב סרלין בחולון, ובימים אלו הגישו הדיירים תביעה משמעותית נגד חברות הביטוח השונות שביטחו את דירות הבניין. האירוע הטראגי בעיר הסמוכה הסתיים למרבה המזל ללא נפגעים, אולם מזכיר כי יש לאתר ולטפל במבנים מסוכנים מוקדם ככל הניתן.

קראו גם:

העיר בת ים מורכבת מאינספור בתים ישנים, חלקם אף בני שבעים שנה ויותר, כשרובם נבנו בסטנדרט נמוך בעיתו, או ללא עמידה בתקנים של היום, חלק מן הדירות בעיר סובלות מבלאי עצום, מה שעשוי להוביל לסכנת קריסה מיידית. לפי אומדן העירייה, כ-13% מן המבנים בבת ים הם מבנים מסוכנים (הערכה בחסר).
לפי דו"ח של המשרד להגנת הסביבה המתריע בפני רעידות אדמה, מוזכר כי בבת ים ישנם 654 תיקים פעילים בטיפול יחידת מבנים מסוכנים ו-363 תיקים בטיפול התביעה העירונית, חלקם פתוחים זה כעשור, כאשר הטיפול בהם טרם הסתיים, והסכנה הנשקפת ממבנים אלו עודנה קיימת.

3 צפייה בגלריה
ההריסות ברחוב סרלין
ההריסות ברחוב סרלין
הריסות הבניין ברחוב סרלין
(צילום: קובי קואנקס)

השבוע התעדכן דו"ח העירייה לחודשי הקיץ, שבו מופיעים כל הבניינים המסוכנים בעיר, והמצב רחוק מלהיות סביר. בהתאם לאומדן המקובל, המסוכנות נמדדת מרמה 1 (הקלה ביותר) ועד רמה 4 (המסוכנת ביותר – או מה שמכונה פינוי מיידי).
לדרגה 4 המסוכנת ביותר הצטרפו לאחרונה: הבניין ברחוב יקואל 4 ורמב"ם 11. השניים הללו מצטרפים לרשימה המתמשכת שכוללת את הבניינים ברחוב הרצל 33, יקואל 10, רוטשילד 33, והעצמאות פינת מסריק (שם שוכן מבנה ציבורי). כל אלה נחשבים למבנים בסכנת קריסה מיידית, וכרגע אין צפי לתיקון. לכאורה, נדרש פינוי מיידי של הדיירים, ואסור להתקרב לבניין עד להודעה חדשה.

3 צפייה בגלריה
הבניין שפונה בבת ים
הבניין שפונה בבת ים
בניין שפונה בבת ים
(צילום: דוברות כבאות והצלה)

בדרגה 3, המסוכנת אך לא ברמת התמוטטות מיידית, הרשימה כבר כוללת כמה עשרות בניינים. החדשים שהצטרפו לרשימה: ארלוזורוב 77, ביאליק 23, הלפר 4, השקמה 71 ו-ש"י עגנון 25.
בדרגה 1 עד 2 מופיעים כמה מאות בניינים, אשר נדרש להם תיקון מיידי על מנת להסירן מרשימת הבניינים המסוכנים בעיר. האם הבניין שלכם נמצא ברשימת המסוכנים? לחצו כאן לרשימה המלאה ובדקו .
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "לאורך כל השנה, מהנדסי עיריית בת ים ממשיכים ובודקים את הבניינים השונים, שולחים צווי הריסה או תיקון, ומעלים או מורידים את הבניינים בטבלת המסוכנות לפי חומרת המצב. יש בניינים שעברו שיפוץ ומסוכנותם הוסרה לחלוטין מדו"ח הבניינים המסוכנים".