אחרי שנים רבות של ציפייה, הבניין ברחוב בלפור 2, אותו בניין המקבל את פני הנכנסים לעיר מכיוון יפו, בתחילת טיילת בת ים, ומכער את הכניסה שלה כבר שנים רבות, עומד סוף סוף להיהרס. מה מתכננת העירייה להקים בשטח הריק?
3 צפייה בגלריה
הבניין ברחוב בלפור 2
הבניין ברחוב בלפור 2
הבניין ברחוב בלפור 2
(צילום: מוטי קמחי)
אין בת ימי שלא מכיר את הבניין הנטוש ברחוב בלפור 2. בתחילת דרכו, הוקם הבניין עבור מגורי חיילות ששירתו באיזור תל אביב ויפו. לאחר שפונה בשנות השמונים, הוא חולק והושכר למאות חדרים ודיירים, מרביתם עולים חדשים, ניצולי שואה, מבוגרים וחולים ששוכנו במקום בתת תנאים.
עם השנים הפך המקום לסמל של של הזנחה ועוני, צפיפות, עבריינות, אלימות וסמים. כתבות רבות נעשו על המקום, והסבל שנגרם לתושבי האזור בגינו. ב-2017 החליטה עיריית בת ים לעשות מעשה, ובעקבות הלחץ הציבורי, ביקשה לפנות את המבנה.
ב-2017 הוא פונה ונאטם, לאחר שהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה תוכנית פינוי בינוי במקום. אלא שאז הדברים נתקעו. מאחר ומדובר בבניין בבעלות פרטית, של מספר גורמים, לא הצליחה העירייה לקדם אף תוכנית לפינוי והרס. מה שהפך את המקום למעונם של דרי רחוב, גורמים מפוקפקים, וגם מפגע מסוכן לסביבה מאחר ואריחים החלו ליפול ממנו על המדרכה, כמו גם חלקי בטון, שסיכנו את העוברים ושבים.

3 צפייה בגלריה
דיירי הבניין ברחוב בלפור 2
דיירי הבניין ברחוב בלפור 2
דיירי הבניין ברחוב בלפור 2
(צילום ארכיון: מוטי קמחי)

כבר לפני עשור החליט סגן ראש עיריית בת ים, אלי יריב, שבמפגע הזה צריך לטפל: "לאחר מאמץ רב ופנייה לגורמי האכיפה השונים, הדיירים פונו, אולם על אף ההתראות החוזרות וההכרזה על הבניין כמוסכן לציבור, לא הרסו הבעלים את הבניין". יריב מספר, כי בשיתוף פעולה עם ראש העירייה, צביקה ברוט, פעל בשנים האחרונות כדי לקדם את הריסת הבניין, על אף שמדי בפעם בפעם נכנסו לשם פולשים, כמו עברייני סמים, דרי רחוב או שוהים בלתי חוקיים.

קראו גם:

בשנת 2019 הוצא צו הריסה למקום, שאליו הגיבו הבעלים בבקשה לבית המשפט להוצאת צו מניעה - במטרה למנוע את הריסת הבניין. לאחר דיונים רבים בבית המשפט כנציג העירייה, יריב הצליח לבטל את צו המניעה הזמני שעצר את הריסת הבניין המסוכן.

3 צפייה בגלריה
אלי יריב
אלי יריב
הצליח לבטל את צו המניעה. אלי יריב
(צילום: קובי קואנקס)

כעת, 6 שנים לאחר מכן נראה שהדברים סוף סוף עומדים להשתנות. מחר - יום שני ה-22 במאי 2023, יגיעו הדחפורים וישטחו את השטח - הבניין המסוכן ייעלם. מה מתכננת העירייה לבנות במקומו?
ל"מיינט בת ים" נודע שמאחר והשטח הוא פרטי לא ניתן כרגע לבנות עליו, אך באופן זמני יוקם שם פארק ירוק לרווחת הציבור. בעתיד, יוקם שם מתחם חדש שראוי לעמוד בכניסה לבת ים.