ראש העירייה לשעבר, שלומי לחיאני, הודיע השבוע שהוא חוזר למערכת הפוליטית, בתום תקופת הקלון שנגזרה עליו. גם ראש העירייה הנוכחי, צביקה ברוט, רץ קדימה ובטוח בהצלחתו. אבל, האם דווקא ראש העירייה לשעבר, יוסי בכר, יהיה הפתעת הבחירות? בריאיון מיוחד, הוא מספר מה הוא חושב על השם שדבק בו, למה הוא בטוח שהציבור איתו, ומה הוא חושב על מצבה הנוכחית של בת ים?
4 צפייה בגלריה
יוסי בכר
יוסי בכר
יוסי בכר
(צילום: סטודיו ברדוגו)
יוסי בכר (55) מתמודד שוב לכס ראש עיריית בת ים. בפברואר 2014 קבעו חברי מועצת העיר שבכר - שבזמנו שימש כמשנה לראש העיר בת ים, ימלא את מקומו של ראש העיר המכהן, שלומי לחיאני, שהושעה מתפקידו עקב כתב אישום נגדו, ובכר הפך בכר לראש העיר בפועל. בינואר 2015 נבחר בכר ברוב של כ-500 קולות מול אלי יריב בבחירות מיוחדות לראשות העיר בת ים.
לאחר שכיהן כראש העיר בין השנים 2014-2018. בכר ניסה להתמודד לכהונה שנייה, ואף עלה לסיבוב שני נגד צביקה ברוט (ראש העיר המכהן כיום בבת ים), שם זכה רק בשליש מהקולות, וכך נבחר ברוט. עתה, כאמור, מנסה בכר שוב את כוחו בבחירות המוניציפאליות שיתקיימו ב-31 באוקטובר, 2023.
השבוע הכריז שלמה לחיאני שהוא חוזר. מסיים את הקלון, ומתמודד שוב לראשות העיר. הפתיע אותך?
"לא הפתיע אותי בכלל. ידעתי כששלומי (לחיאני, ש.ש.) יסיים את הקלון הוא ישוב לתפקיד, זה לגיטימי. הוא היה ראש העיר ומכיר את האדרנלין שצריך בשביל זה, ואת היכולת לשנות חיים של תושבים. הייתי שם, וגם אני מכיר – ואני יכול להבין מדוע הוא רוצה לחזור".
כשנבחרת לתפקיד ראש העיר במקום לחיאני, אמרו שאתה מתנהל כבובה, תחת החוטים של לחיאני...
"זה מה שאמרו באופוזיציה. הרי לחיאני הודח, ואמרו שהכיסא היה מונח לפניי. אבל מי שאמר את זה הוא אלי יריב – שהתמודד מולי בבחירות, וחשב שהוא יקבל את המושכות בעירייה, והבין שאני נבחרתי. אני מודה שכל השנים הייתי עם לחיאני, תמכתי בו והחזקתי ממנו מאוד, אבל בובה של שלומי בוודאי לא הייתי".

4 צפייה בגלריה
שלומי לחיאני. יחזור ללשכת ראש עיריית בת ים?
שלומי לחיאני. יחזור ללשכת ראש עיריית בת ים?
שלומי לחיאני. "חוזר באהבה"
(צילום: קובי קואנקס)

אחרי שנבחרתי - אלי יריב הגיש עשר פעמים טענות נגדי בנושאי שחיתות, אם זה ביחידות להב 433 של המשטרה, מבקר המדינה – ואכן הייתי בבדיקות, בחקירות ובמשפטים. אני לא זוכר שהיה ראש העיר שנחקר כל כך הרבה פעמים בתולדות המדינה, וקיבלתי מבית המשפט העליון זיכוי בפה מלא על הכל. אז נכון שבעבר הייתי עם לחיאני, נכון שהייתי איתו כסוג של אדם שבא לשנות את העיר, אבל בשלב מסוים התנתקנו מסיבות פוליטית. לא הייתי חייל או בובה שלו בשום אופן. הייתי אחד האנשים החשובים שלו במערכת, ולכן אמרו, כשהבחור זז אז יש מספר שתיים שלו – וזה היה רק לצורך הקטנת שמי".
אם ובמידה יהיה סיבוב שני שלך ושל לחיאני מול ברוט בבחירות הקרובות, יש סיכוי שתחברו יחדיו נגד ראש העיר המכהן?
"קשה לי להאמין שנגיע לסבב שני. אני לא רוצה לחבור לברוט או לשלומי. שניהם שלחו לי עשרות שליחים והצעות סופר מפתות להצטרף תחתם – אבל אני כרגע לא רוצה לחבור אל אף אחד מהם, כי באתי להחליף אותם. אם יהיה סיבוב שני נצטרך לקחת החלטות. מה שיקרה בחודשים הקרובים זה ללמוד את השטח, ואני מקווה שיהיו שניים שיעלו, ואז נצטרך להחליט למי לחבור – אם כי אני מאמין שאעלה לשלב הסיום".
אתה אחד מהמתנגדים הנחרצים נגד צביקה ברוט – מה יש לך נגדו?
"צביקה ברוט?!!! הוא רימה את התושבים כשהעלה את הארנונה בצורה דרסטית: המחיר לתושבים עלה ב-4.5% והמחיר לעסקים זינק ב-7.8%. זה הפוך מהבטחת הבחירות שלו להוריד את הארנונה. הוא גם טוען שהבריא את בת ים, ואמר שיעשה הנגשה בחופים ומעלית לים – אבל זו ירושה שלי. ביח"צ הוא מעולה ויותר טוב ממני, אבל הוא לא ראוי להיות ראש עיר".

4 צפייה בגלריה
"מעולם לא הגשתי אף תלונה נגד יוסי בכר". אלי יריב
"מעולם לא הגשתי אף תלונה נגד יוסי בכר". אלי יריב
"מעולם לא הגשתי אף תלונה נגד יוסי בכר". אלי יריב
(צילום: קובי קואנקס)

מה אתה עושה כיום?
"אני עושה מה שעשיתי תמיד כשלא הייתי בפוליטיקה: חי מייבוא, עמילות מכס, יועץ ליבואנים. רק לאחרונה התחלתי להתעסק עם הקמפיין, ועומד לצאת איתו באופן רשמי בעוד שבוע. זה יהיה קמפיין אמיתי ונוקב, להגיד ולספר לתושבים את האמת על מה שקרה פה בחמש השנים האחרונות, להסביר שהעיר נעצרה".
בחירות מוניציפאליות זה מיליוני שקלים – מאיפה תביא את הכסף?
"זו הוצאה גדולה, ואכן פעם אחרונה נכוויתי. נתתי לשלומי לחיאני לנהל את המטה, וזו הסיבה שנפרדו דרכנו. התאכזבתי ממנו מאוד. הוא עשה כל כך הרבה טעויות בקמפיין שלי – אני תולה את ההפסד שלי בשלומי. לבחירות המוניציפליות הנוכחיות - אני סיעה עצמאית. הפעם אני עושה את זה בצורה זהירה, ואני אביא לפחות ארבעה מנדטים. התקציב שלי הוא 1.2 מיליון שקל - כולו מהבית, והפעם לא אנהג בצורה לא אחראית".
מי הכוורת שמקיפה אותך? מנהל קמפיין, יחסי ציבור?
"יש לי את רוני ברדוגו – יש לו את האולפנים המשוכללים שלו בלוד, והוא מלווה אותי. אבל הקמפיינר הכי טוב שלי זה אני עצמי. אני יכול להביא מישהו מבחוץ, אבל הוא מלווה עשר רשויות במקביל, והוא לא יקדיש לי את הזמן הראוי, והוא גם לא מכיר אישית את בת ים. אני יודע שהיום אני לא צריך קמפיינר, כי אני מכיר את העיר יותר טוב מכולם (סליחה שזה נשמע יהיר, אבל זו עובדה אמיתית). אפילו יותר טוב משלומי לחיאני – כי אני עברתי כל תפקיד אפשרי, מיו"ר כל חברה כלכלית, יו"ר ועדת מכרזים, יו"ר ועדת תכנון ובנייה, ועדת מינוי בכירים, הקמתי שתי ועדות ערר לארנונה. למעשה, אני חי ברחוב – תגיד לי בניין ומספר, ואתאר לך אם הוא שלוש כניסות, כמה קומות, ולפחות משפחה אחת שחיה בכל בניין. כל מה שצריך זה לפגוש את התושבים ולהסביר להם שאני בא לעשות להם טוב".
התפרסמו מעט סקרים על הבחירות הקרובות, ואתה לא מופיע במקום טוב...
"אני לא עשיתי שום סקר. הסקרים שפורסמו מגוחכים. אני לא מתכוון לעשות סקר, כי זה 15,000 שקל שהולכים לפח. אני רוצה קודם לעבוד חודשיים או שלושה על הקמפיין, ואני מאמין שאגיע בקלות ל-15%-20% מקולות הבוחרים. המהפך האמיתי יהיה בשבועיים האחרונים. אבל אני הולך עם ביטחון מלא – כי אני יודע איך אני ברחוב, איך אנשים מתנהגים אליי.
"אני לא מודאג בכלל, אני הולך מפוכח, אין לי שכרון כוח. אני רק צריך לעבוד קשה".

4 צפייה בגלריה
צביקה ברוט
צביקה ברוט
"מכבדים את כולם, אבל את העובדות אי אפשר לשנות". צביקה ברוט
(צילום: שאול גולן)

השבוע העיר בת ים השביתה את עצמה בשל חוק הארנונה, מה דעתך?
"ראשי הערים מהליכוד שהשביתו - צריכים להתבייש. לוקחים מהערים העשירות, כמו תל אביב, ותורמים את הכסף לעיירות מוחלשות. הליכוד היא המפלגה שחיה מהרשויות המוחלשות, רוב הבוחרים של הליכוד באים מהפריפריה, ואתם קמים נגד קרן ארנונה? מר צביקה ברוט מה אותה עושה שביתה? יש לך עודפים? מאיתנו לא ייקחו כסף. אתה איש ליכוד. כל מוסדות המדינה בתל אביב, מה קרה אם ייקחו כסף מאחרים? צריך קצת עזרה מהעיר החזקה. אני נעלב שראשי רשויות מהליכוד נכנסים לשביתה".

קראו גם:

מילה אחרונה שלך לבוחרים:
"אני רוצה להגיד שאני חוזר. הארנונה תרד כמו שהייתה בתקפותי (אי אפשר להוריד את הארנונה בבת אחת, כי העיר בתהליך הבראה, אבל בהחלט אפשר להוריד אותה בפעימות). אדאג שהחינוך יעלה לדרך המלך - מוסדות החינוך כיום נראים רע, כל ילד חייב מתקן מים ומזגן כמו שצריך, ולזה אני הולך לדאוג. למועדונים, לקשישים ולטיולים ועבור אלו שבנו את המקום הזה. ולדאוג לניקיון – העיר מטונפת. אני הולך לעבוד קשה עבורם, ומי שזוכר ויודע יצביע נכון".

תגובות


ממטה שלומי לחיאני נמסר בתגובה: ״שלומי חוזר באהבה. כל השאר רכילות״.
מאלי יריב נמסר בתגובה: "מעולם לא הגשתי אף תלונה נגד יוסי בכר, אם זה במשטרה, בפרקליטות, המבקר המדינה או בכל מקום אחר. הדבר היחידי היה שניהלתי נגדו משפט אזרחי על ביטול הבחירות בשנת 2015 בבית המשפט המחוזי. אמנם ניצחתי, אבל לאחר מכן, בית המשפט העליון הפך את ההחלטה".
בנושא הארנונה נמסר מעירית בת ים בתגובה: ״זה מביך שמי שכיהן במועצה לא מבין איך הארנונה עובדת, ולא יודע שבת ים היתה העיר היחידה בארץ בה הארנונה ירדה בשנה שעברה ב-3 אחוזים. בנוסף, ידוע שהארנונה עולה כל שנה על ידי הממשלה, בכל הארץ, בהתאם למדד. זה משהו ארצי שלא קשור לבת ים. אלא שבמקביל לזה, כל עיריה יכולה לבקש מהממשלה גם הורדה מיוחדת של הארנונה. עד היום, אף ראש עיר לא עשה זאת. במשך 20 שנה הנהלות העיר הישנות תמיד העלו שוב ושוב. בשנה שעברה, לראשונה אי פעם, חתם ראש העיר על צו שהוריד את הארנונה ב-3 אחוזים. הממשלה אישרה את המהלך, וזו הפעם הראשונה בישראל שארנונה יורדת בבת אחת ב-3 אחוזים. זה לא קשור לעליות המדד. בנוסף, ראש העיר התחייב לפעימה נוספת של הפחתה בשנה הבאה״.
לגבי קרן הארנונה נמסר מעיריית בת ים בתגובה: ״מי שהיה לומד את הנושא היה וודאי יודע שבת ים עלולה להיפגע מקרן הארנונה בצורה משמעותית. הנהלת העיר הנוכחית לא תיתן לזה יד, ולכן הצלחנו להגיע להסדר נכון וטוב יותר עם משרד האוצר. אבל לא מפתיע שהאנשים שהביאו את בת ים בעבר לפשיטת רגל, פשוט לא מבינים את הנושא. להבא, ראוי שהם ירימו טלפון לבדוק את הפרטים כדי לא להטעות את התושבים״.
גורמים בעירייה אמרו בתגובה לטענה של בכר על כך שהבריא את העיר: ״אנחנו מכבדים את כולם, אבל את העובדות אי אפשר לשנות: מר לחיאני ומר בכר הוחלפו לאחר שהשאירו עירייה בפשיטת רגל, עם שחיתות שלטונית וכסף שלא ברור לאן הועבר, ועם הגירעון העמוק ביותר שהיה אי פעם בשלטון המקומי בישראל. השירותים העירוניים לא פעלו, לא היו אירועי תרבות מכובדים, העיר היתה מלוכלכת והתושבים שילמו המון כסף על חוגים והופעות שהיום ניתנים בחינם. הנהלת העיר החדשה הצליחה להבריא את העיריה ולעשות מהפך שנלמד היום על ידי עיריות אחרות, בזכות מאבק בלתי מתפשר בשחיתות, הבאת צוות מקצועי במקום פעילים פוליטיים, ויצירת שקיפות וסדר עדיפויות נכון יותר מול הציבור. ראוי שאנשים שגרמו נזק אדיר לבת ים יגידו מילה טובה על המהפכה שנעשית בעיר, במקום להמשיך ולהשמיץ את בת ים״.