בשנת 2012 נהרס בקול תרועה המבנה המקורי והישן של מלון "סאן" בחוף הים של בת ים. תושבי העיר התמלאו תקווה, שבקרוב יוקם במקום מיזם חדש ויוקרתי.
3 צפייה בגלריה
המבנה הנטוש. לא עושה כבוד לעיר
המבנה הנטוש. לא עושה כבוד לעיר
המבנה הנטוש. לא עושה כבוד לעיר
(צילום: ברק מירון)

אך הפרויקט נתקע מזה כמה שנים בשל בעיות כספיות ותביעה שהוגשה על ידי הפורום הישראלי לשמירה על החופים, תוך טענה כי בניית המלון חורגת מתוכנית המתאר הארצית לחופים. בנייתו נעצרה, וכך עמד במשך מספר שנים כשלד לא גמור, או "פיל לבן" אם תרצו, באמצע הטיילת, ואף הפך למטרד עבור התושבים.
בשנת 2019 נמסר כי תושב החוץ החרדי שרכש את השטח ישלים בסופו של דבר את הבנייה, אך בשנת 2020 שוב התפוצצה בועת התקווה, הדחפורים עזבו ובמקומו של מגדל היוקרה המתוכנן קיבלו התושבים מחלוקת נדל"נית.

קראו גם:

כרגע פועלים במבנים הדרומיים אולם אירועים, חניון תת-קרקעי, שטח מסחרי של מסעדות, חניות ובתי קפה, להנאתם של מבקרי ומתרחצי חוף "סאנסט". שאר השטח עומד חצי בנוי במשך כשש שנים.
בשנת 2022, שוב עיריית בת ים כתבה: "בשנה האחרונה נעשו מאמצים רבים של ראש העיר צביקה ברוט ומנכ"לית העירייה להסדרת נושא שיאפשרו את המשך העבודות. באחרונה הושג הסדר עם היזם לפיו העבודות יימשכו. בחודשים הקרובים ייפתח חדר כושר גדול ועסקים נוספים והמלון ייפתח לפעילות מלאה בתוך כשנתיים".

3 צפייה בגלריה
המבנה הנטוש בחוף בת ים
המבנה הנטוש בחוף בת ים
המבנה הנטוש בחוף בת ים
(צילום: גדי מונץ)

הפספוס


יחד עם זאת, גם מיזם זה מעולם לא קרם עור וגידים. תושב בת ים והפעיל החברתי, ברק מירון, כתב החודש בפייסבוק: "עכשיו כשהבחירות חלפו, אפשר להתחיל לשקול ברצינות את עתידו של הפיל הלבן שמכער את הטיילת? אחרי שנים רבות נראה שמשקיעים ויזמים אינם ממהרים לרכוש אותו ולכן אולי צריך לשקול הפקעה שלו והריסתו או אולי מציאת תורמים והפיכתו למכללה או מבנה ציבור אחר. בינתיים כדאי להציב לידו שלט גדול עם שמות בעלי השלד כדי שהם יחלקו ציבורית את האחריות למראה האומלל. במצבו הנוכחי הוא אינו עושה כבוד לא לעיר לא לאורחיה ולא לבעליו".
עוד לדברי מירון, "כל מי שמגיע לים אצלנו בבת ים, תיירים מחוץ לארץ או מבקרים מהערים הסמוכות, רואים את הפיל הלבן הזה וזה מה שמייצג אותנו כלפי חוץ. ולכן עלה במוחי רעיון, שבמקום להסתכל על מבנה שהוא חצי בנוי, נטוש ופרוץ, העירייה יכולה לעשות הסכם עם היזם, ולהשאיל אותו לקהילה לעת עתה, עד שישלים את המיזם".

3 צפייה בגלריה
כך זה היה צריך להיראות
כך זה היה צריך להיראות
כך זה היה צריך להיראות
(הדמיה: סאנסט טאואר)

הבשורה


יחד עם זאת, מי שהגיב לפוסט של מירון בפייסבוק, הוא לא אחר מאשר ממלא מקום ראש העירייה, אלי יריב, שכתב: "עדכון. המבנה היה בהליך כינוס נכסים, יש בעלים חדש שהיא חברה ציבורית, התוכניות אושרו ונמצאים לקראת היתר בניה".
בבדיקה מהירה של "מיינט בת ים", נמצא כי הקבוצה שלמעשה רכשה את השטח היא קבוצת שפיר, שכבר הודיעה כי תבנה את "סאנסט טאוור": "מגדל מגורים מעוצב המתנשא לגובה 20 קומות", ואף פרסמה מספר הדמיות של הבניין.


יחד עם זאת, החלטה דרמטית של הוועדה המחוזית ממש מלפני חודש, מבקשת למנוע בנייה אינטנסיבית של דירות יוקרה על הים ולאפשר את שימוש השטח לצרכים ציבוריים.
הוועדה אמנם התייחסה לפרויקט אחר וסמוך מאוד של קבלנים אחרים שרצו לבנות מיזם דומה, אך סבירות גבוהה, כי זה בהחלט ישפיע גם על המיזם של קבוצת שפיר, שביקשה כאמור היתר בנייה מטעם הוועדה המחוזית. נותר לחכות ולראות אם תוכניות הבנייה יאושרו במחוזית.