למרות התנגדות רשתות השיווק, חוק מיחזור הבקבוקים הגדולים נכנס לתוקפו בתחילת חודש דצמבר 2021. במסגרת החוק, בקבוקי משקה גדולים, עד חמישה ליטר, נכללים מעתה בחוק הפיקדון ויחויבו בפיקדון של 30 אג'. הרשתות והמרכולים יתבקשו לקלוט את בקבוקי הפלסטיק והזכוכית ולהחזיר לצרכנים את כספם במזומן. ומה עם כלובי הבקבוקים ברחבי הערים שאליהם התרגלנו להשליך בקבוקים גדולים? אלה כבר החלו להיאסף – ובהדרגה ייעלמו מהנוף.
1 צפייה בגלריה
אריה זיידן. "30 אג' זה לא תמריץ"
אריה זיידן. "30 אג' זה לא תמריץ"
אריה זיידן. "30 אג' זה לא תמריץ"
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
בבת ים החל איסוף מיכלי המחזור לבקבוקי פלסטיק. במקביל, מתוך ניסיון לעודד אנשים להמשיך למחזר, הקצה אגף איכות הסביבה תקציב מיוחד להסברה בבתי הספר. "אנחנו עובדים מול מוסדות החינוך, כי מה שמגיע לילדים עובר הלאה להורים", מסביר מחזיק תיק איכות הסביבה, חבר מועצת העיר אריה זיידן. "בני הנוער מודעים יותר לנושא ובאמצעותם נוכל לסגור את הפער ההסברתי".
למרות פעילות ההסברה, זיידן מודה שגם הוא לא משוכנע שהמהלך אכן יצליח לעודד מיחזור. "מצד אחד אנחנו מבינים ממחקרים כלכליים שאפשר לעודד התנהגות לפי תמריץ, וכמובן שתמריץ כלכלי זה נחמד ותיאורטית אמור לעודד אנשים למחזר. בפועל, מיחזור לא נעשה עבור 30 אגורות, זה לא תמריץ משמעותי, וממילא אנשים רבים לא עושים זאת עבור כסף, לכן אני לא בטוח שזה יצליח. מצד שני, יכול להיות שזו תהפוך לנורמה חדשה ואנשים יתחילו לראות בפלסטיק פסולת שונה לחלוטין.
"בשטח, חלק מהתושבים בעד וחלקם נגד. בת ים היא עיר מבוגרת ועבור קשישים המיחזור צריך להיות נגיש ונוח, לכן מוטב שהוא יהיה קרוב לבית ובמכלית זמינה שלא דורשת אנרגיה רבה או סחיבות למקום אחר".
אמנם החוק כבר נכנס לתוקף, אך לזיידן עדיין יש רעיון טוב יותר: "אם היו הופכים את המיחזוריות ליותר אסתטיות כמו באירופה, זה היה נראה אחרת ולא היו צריכים להיפטר מהן. בעבר ביקשו למעוך בקבוקים כדי לצמצם את הנפח שהם תופסים, באירופה זו נורמה, וגם כאן אפשר להכניס את המודעות הזאת לאנשים. זה הכל עניין של רצון".