נתונים חדשים על שנות ההכנסה הנדרשות לרכישת דירה במחיר ממוצע ברשימת ערים בישראל, הוצגו בשבוע שעבר בכנס השנתי של מגדילים, על ידי ד"ר לריסה פליישמן - ראש תחום מקצועי מדדי הדיור בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המצביעים על שונות גבוהה בין ערים בישראל.
דירה ממוצעת בעיר פריפריאלית בדרום הארץ תעלה לכם 120 משכורות, ודירה ממוצעת באזור המרכז (המבוקש פחות) תעלה לכם לא פחות מ-192 משכורות, כלומר: שש שנות עבודה נוספות.
3 צפייה בגלריה
רחוב ירושלים בבת ים
רחוב ירושלים בבת ים
רחוב ירושלים בבת ים. כמה משכורות צריך בשביל לקנות כאן דירה?
(צילום: איילת רוטה-גבאי)
במסגרת הבדיקה של למ"ס, נבחנו המחירים הממוצעים של דירות במספר ערים נבחרות בשנת 2022, אל מול ההכנסה החודשית הממוצעת באותה עיר. מהנתונים עולה שונות רבה בין הערים, כאשר בירושלים לתושבי העיר נדרשות 26.9 שנות הכנסה לרכישת דירה ממוצעת בעיר, בבני ברק נדרשות 25.4 שנות הכנסה, בתל אביב 22.2 שנות הכנסה ובנתניה 19.9 שנות הכנסה.
אבל מה קורה בבת ים?
בעיר עם החופים הכי יפים בארץ נרשם הזינוק הגדול ביותר בעשור מכל ערי ישראל, והקושי לרכוש דירה גדל במידה הגבוהה ביותר בעשור האחרון. נכון להיום מי שירצה לקנות דירה בעיר יידרש להקצות 22.6 שנות הכנסה, כיוון שמחירי הדירות בעיר זינקו ב-53% בעשור האחרון. במילים אחרות, כדי לרכוש דירה בבת ים נדרשות 270 משכורות (לעומת 175 משכורות בממוצע הארצי), וזאת גם לעומת 173 משכורות שנדרשו בשנת 2012 – תוספת של 97 משכורות בתוך עשור.

3 צפייה בגלריה
דרך בן גוריון. טיילת בת ים
דרך בן גוריון. טיילת בת ים
דרך בן גוריון. החופים הכי יפים והמחיר בהתאם
(צילום: איילת רוטה-גבאי)

השאלה כמה משכורות צריך כדי לקנות דירה חוזרת על עצמה אצל גברים ונשים בטווח רחב של גילאים. קודם כל, היא חשובה בגלל האופן שבו היא משפיעה על משק הבית ועל היערכות לתקציב. בשביל לעמוד בתקציב שמגלם בתוכו החזר הלוואה של אלפי שקלים בחודש עבור משכנתא לתקופה ארוכה, אנחנו חייבים להבין מה היחס בין גובה ההחזר לבין גובה השכר. כלל האצבע קובע למשל שצריך להקפיד על גובה החזר של עד שליש ההכנסה הפנויה. המשמעות היא שככל שההכנסה הפנויה – ההכנסה שלנו בניכוי הוצאות חובה כמו ביטוח בריאות, מיסים וביטוח לאומי – גבוהה יותר, כך נוכל לקחת הלוואה גבוהה יותר ולהגדיל את ההחזר החודשי הקבוע. בזכות תנאים כאלה, סביר להניח שנצליח גם לממן דירה בשווי גבוה.

קראו גם:

לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק נדל"ן, "כפי שניתן לראות בממצאי המחקר, יכולת רכישת הדירה של הישראלי הממוצע פחתה דרמטית בעשור האחרון ביישובים הנבדקים. כמות המשכורות הנדרשת זינקה בחדות רבה, ואילו השכר הממוצע עלה רק ב-15% בממוצע בעשור האחרון, והוא רחוק מלהדביק את קצב עליית מחירי הדירות הממוצעים שקפצו בתקופה זו בכ-32% בממוצע ביישובים אלה".

3 צפייה בגלריה
רחוב איינשטיין. פארק הים בבת ים
רחוב איינשטיין. פארק הים בבת ים
רחוב איינשטיין. פארק הים בבת ים
(צילום: קובי קואנקס)

אבי זיתוני, מנכ"ל חברת א. זיתוני: "הנתונים משקפים את ההתפתחות של העיר בת ים בעשור האחרון. העיר הפכה לאחת מהערים הכי מבוקשות בישראל למגורים ולהשקעה, והעלייה בביקוש מתרגמת לעלייה במחירי הדיור בה ובמשכורות הנדרשות לדירה. בת ים עברה בשנים האחרונות תנופת בנייה ופיתוח משמעותית עם בנייתן של שכונות חדשות המציעות דירות יוקרתיות ומושכות אליהן אוכלוסייה מחתך סוציו אקונומי גבוה יחסית".