בנת"ע נדהמו לגלות לאחרונה שבניין שנבנה בימים אלה בבת ים מוקם על מה שאמורה להיות תחנת מטרו עתידית. איך קורה דבר כזה ומה יעשו עכשיו?
2 צפייה בגלריה
הבניין ברחוב הנביאים 73 בבת ים
הבניין ברחוב הנביאים 73 בבת ים
הבניין ברחוב הנביאים 73 בבת ים
(צילום: פרטי)

בניין על המטרו


בנת"ע, שבונה את מיזם המטרו העתידי במרכז הארץ, נדהמו לגלות שמיזם תמ"א 38 של קבוצת הנדל"ן גבאי בבת ים נבנה ללא היתרים מתאימים על תחנת המטרו "הקוממיות". יתרה מזאת, בבניין עצמו נבנה גם חניון תת-קרקעי רובוטי (המחנה כלי הרכב באופן אוטומטי), וכך למעשה מסכל את מסדרונות הכניסה והיציאה מתחנת הרכבת המתוכננת.
מיזם הנדל"ן כבר החל בעיר, ולכן משרד התחבורה ונת"ע צריכים לתכנן את פרויקט המטרו מחדש בעיר – מה שעשוי להביא עוד עיכובים נוספים בהקמתו.
הבניין המוקם בימים אלה ברחוב הנביאים 73 כחלק ממיזם התחדשות עירונית (תמ"א 38) אושר על ידי עיריית בת ים. בפרויקט מבצעת חברת "גבאי מניבים ופיתוח" חיזוק והרחבה של 28 דירות קיימות, ומוסיפה עוד 28 דירות חדשות ב-3.5 קומות עליונות.
מיזם הפינוי בינוי נבנה בדיוק מעל תחנת "הקוממיות" של הקו 3M של המטרו – שאמור להיות באורך 32 קילומטרים, וליצור קו חצי טבעתי שיחבר בין כל קווי המטרו, וכך לשרת את הערים בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, קריית אונו, פתח תקוה, תל אביב, רמת השרון והרצליה, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם גליל ים ומערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה (24 רשויות מקומיות בסך הכל).

2 צפייה בגלריה
מטרו
מטרו
הבניין הוקם על תחנת המטרו
(צילום המחשה: canva)

דיירי הבניין חתמו על הסכם הביצוע מול הקבלן כבר באוגוסט 2018, הוועד המקומית לתכנון ובנייה של עיריית בת ים אישרה את הפינוי-בינוי כבר בינואר 2020. חשוב לציין, כי האישור של העירייה ניתן כשנתיים וחצי לפני שאושרו תוכניות המטרו (יוני 2022). בנוסף, העבודות בשטח החלו בדצמבר 2021 – גם פה, כשנה וחצי לפני שאושרה בניית קו המטרו.

צו הפסקת עבודה


יחידה ברשות לאכיפה במקרקעין פנתה לאחרונה לקבלן והודיעה לו כי הוא מבצע עבודות בניגוד להיתר: "במסגרת פרויקט תמ"א 38 במבנה המדובר, בוצעו חריגות בנייה בניגוד להיתר שנתנה הוועדה המקומית ובניגוד לתוכנית המייעדת את השטח לתחנת מטרו עתידית", פורסם במכתב, ואף הוסף: "בשל חריגות הבנייה הוצא צו הפסקת עבודה על ידי הוועדה המקומית. על מנת להסדיר את החריגות ואת הפגיעה בתוכנית המטרו, נקבע כי היזם יתאם את המשך הבנייה עם חברת נת"ע והוועדה המקומית. הובהר ליזם כי אי-ביצוע התיאומים עלול להוביל להמשך הליכי אכיפה על ידי הרשות לאכיפה במקרקעין".

קראו גם:

בפועל, הרשות לאכיפה במקרקעין פנתה לקבלן לראשונה רק ביוני 2022, אז נודע לחברה כי ישנה בעיה הקשורה במיזם. נכון לאותה תקופה, שלב השלד בפרויקט כבר הושלם, ובתת-הקרקע נחפר חניון אוטומטי לרכבים והוחדרו כלונסאות (עמוד תומך שמוחדר עשרות מטרים לקרקע), אשר נמצאים בחלקם בשטח שבו אמורה להיכרות התחנה עצמה. באותה הזדמנות הוצא צו הפסקת עבודה מנהלי, וכבר באוגוסט אותה שנה הוסר הצו, לאחר שברשות לאכיפה במקרקעין סברו שהעניין הוסדר מול נת"ע, החברה הממשלתית שתקים את המטרו, ומינהל התכנון.
בסוף שנת 2023, שיעור ההשלמה ההנדסי במיזם הבנייה עמד כבר על 61%, והחברה השקיעה כ-25 מיליון שקל. סיום הבנייה, לפי הערכת החברה, הוא בחציון הראשון של 2025 - אך בחברה מציינים בדוח המסכם ל-2023 כי ייתכנו בו עיכובים, בשל המחסור בעובדים מפרוץ מלחמת "חרבות ברזל".

תגובות


עיריית בת ים בתגובה: "ההיתר יצא טרם אישור תוכנית המטרו, ובנוסף לכך הוא נבדק על ידי המטרו והוא לא פוגע. מדובר בהיתר שיצא לפני כשש שנים ובשל תקלה לא תואם מול נת"ע. הנושא התגלה בעקבות יוזמה שלנו, ולא להיפך, ואנו נמצא את הפתרון לנושא במשותף עימם. נת"ע, כהרגלה, לא פנתה אלינו מעולם, וגילתה על כך רק עקב יוזמה שלנו. ראוי כי בעתיד נת"ע תקפיד בצורה מקצועית יותר על מעקב נושאים שבתחומי אחריותה".
מנת"ע נמסר בתגובה: "מצירה על כך שישנן רשויות אשר העניקו בעבר היתרים ללא תיאום עם נת"ע, ולעיתים בניגוד לסמכותן ובניגוד לתוכניות תשתית לאומית שאישרה המדינה. בדומה למקרה לעיל, לא תיאמה הוועדה המקומית את מתן ההיתרים מול נת"ע, ולנת"ע אין סמכות לפעול נגד תת"ל 103 אשר אושרה במוסדות המדינה".
ממינהל התכנון נמסר בתגובה: "בשטח המדובר ניתן היתר שלא כדין על ידי הוועדה המקומית וללא תיאום נדרש ביחס לתוכנית המטרו. אישור זה מסכל את תכנון פרויקט המטרו, שעלותו נאמדת בעשרות מיליוני שקלים, ויביא לפגיעה בתושבי בת ים ובנגישות שלהם למטרו. הפרויקט בעל חשיבות לאומית, וישנה חשיבות עליונה לשמירה תכנונית ומניעה של הפגיעה בהיתכנות למימושו. מינהל התכנון רואה בחומרה רבה מקרים מעין אלה, ומקווה שלא יישנו בעתיד".
תגובת קבוצת גבאי תתפרסם כשתתקבל.