פשרה תקדימית: הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בבת ים תחדש את ההליכים למתן היתר להוספת דירות בפרויקטים של תמ"א 38 ברחוב השופטים, למרות שנדחו על ידה. עתירות של שני פרויקטים נוספים שנתקלו בבעיה דומה אוחדו עם העתירה המדוברת והפשרה תכלול גם אותם, אך בעיר קיימים מתחמים נוספים במצב דומה. האם גם הם יקבלו את האישור המיוחל?
2 צפייה בגלריה
הבניין ברחוב השופטים
הבניין ברחוב השופטים
הבניין ברחוב השופטים
(צילום: אביגיל עוזי)
בהמלצת בית המשפט, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בת ים והיזמים המבצעים בפרויקטים של תמ"א 38 ברחוב השופטים בעיר, הגיעו להסכמה לפיה הליכי היתר הבנייה שבוטלו באותם פרויקטים יימשכו כסדרם, וכי ביחס לפרויקטים נוספים הוועדה תבחן לגופה את הבקשה של היזם לקבל היתר להגדיל את מספר הדירות בפרויקט.
ברקע העתירה עומדת דרישת הוועדה מהיזמים בחודש מאי 2021 לקבל היתר עבור שינויים בפרויקטים שכבר אושרו לבנייה בהיתר ראשוני ברחוב השופטים, וזו בתמורה להוספת יחידות דיור.
בחודש אוגוסט התמלאו התנאים והחברה אף שילמה אגרות והיטלים בהתאם לדרישות הוועדה, אך בטרם קבלת ההיתר המחודש, שלחה הוועדה לחברה מכתב בו נקבע כי הבקשה נדחית ונסגרת.
החברה, שכבר השקיעה זמן וכסף רב בבקשה, דרשה תשובות, ולטענתה נמסר לה כי הוועדה נהגה כך בשל פסק דין שבו אסר בית המשפט את הפרקטיקה המדוברת למתן היתר.

2 צפייה בגלריה
עו"ד סמוראי
עו"ד סמוראי
עו"ד סמוראי
(צילום: עמרי מירון)

לטענת עו"ד רון סמוראי, שייצג את התובעים בעתירה שהוגשה בעניין לבית המשפט המחוזי בתל אביב, התנהלות העירייה מנוגדת למדיניות בה היא ועיריות אחרות נהגו מאז ומעולם.
בעתירה נטען כי עיריית בת ים נהגה לאפשר להגדיל את מספר הדירות כל עוד היזם עמד בדרישות. בעקבות הדברים, המליץ בית המשפט לוועדה המקומית להגיע להסכמה עם היזמים ולהמשיך בטיפול בהיתרים שהגישו.

קראו גם:

המקרה של הפרויקט ברחוב השופטים הוא רק דוגמה אחת מבין רבות. שתי עתירות נוספות דומות הוגשו במקביל לעתירה על הפרויקט ברחוב השופטים, לגבי פרויקטים ברחובות בר אילן וחביבה רייך.
לאחר קבלת פסק הדין אוחדו העתירות וגם הן קיבלו פסק דין דומה. לפי הערכות גורמים הבקיאים בשוק הנדל"ן המקומי, קיימים בעיר עוד 13 פרויקטים של תמ"א 38 שנותרו תקועים לאחר שהוועדה המקומית החליטה שלא לאשר לבעלי היתר בנייה קיים לבקש היתר להגדלת יחידות הדיור.
מהייעוץ המשפטי של עיריית בת ים נמסר: "הוועדה המקומית אישרה את הבקשה לשינויים שהתבקשה על ידי חברת הלוי, אלא שלאחר האישור התקבל פסק דין של בית משפט מחוזי בענין ההגנה 32-34, שקבע כי לא ניתן להוציא היתר שינויים לתמ"א 38 לאחר שהוצא היתר בעבר לפי תמ"א 38. לכן סברו מהנדסת העיר והיועצת המשפטית לעירייה כי בהתאם לפסק הדין לא ניתן לתת היתר לשינויים. על כך הגיש היזם עתירה. השופט גלעד הס סבר כי נסיבות המקרה ייחודיות, ולאור העובדה שההחלטה לאשר את ההיתר לשינויים התקבלה לפני פסק הדין של המחוזי, ניתן היתר לשינויים".