"ביום ראשון בבוקר עוד היתה תנועה בטיילת, אבל אחר הצהריים היא התמעטה ואנחנו חוששים שבקרוב הכל יקרוס", אומר בעל פיצוצייה בטיילת בת ים, שבדומה למאות עסקים באיזור ובארץ, נמצא בחרדה קיומית.
כל זאת בשל ההוראות שהוציא משרד הבריאות. רבים מבעלי העסקים האלה כלל אינם יודעים כיצד להתמודד עם המצב שנכפה עליהם וחלקם כבר קיבלו לא מעט החלטות קשות. השבוע דיברנו עם כמה מתוכם כדי להבין כיצד הם מתמודדים עם היום שאחרי התפרצות הקורונה.
6 צפייה בגלריה
ברנרדו ברלחוביץ. ארוחה אחרונה עם העובדים לפני הסגירה
ברנרדו ברלחוביץ. ארוחה אחרונה עם העובדים לפני הסגירה
ברנרדו ברלחוביץ. ארוחה אחרונה עם העובדים לפני הסגירה
(צילום: קובי קואנקס)

כ־500 עובדים נשלחו הביתה ללא תשלום

בין העסקים שנסגרו נמצאות גם תשע מסעדות של קבוצת 'גן סיפור' של המסעדן החולוני ברנרדו ברלחוביץ, שנאלץ להוציא את כל עובדיו לחופשה ללא תשלום.
"מבחינתי זה היה הרגע הכי קשה", הוא אומר. "אנחנו מפרנסים 500 משפחות והלב כאב כשנאלצתי לשחרר אותם. ערכנו ארוחה לצוות מהמזון במסעדות, ומה שנשאר תרמנו. סגרנו הכל, גם לא עשינו משלוחים כי אני מאמין שאנחנו נלחמים במגיפה ואי־אפשר לעשות את זה חצי קלאץ'. סגרו ובצדק חנויות, מסעדות ומכוני יופי, אבל צריך לסגור הכל אחרת אין לזה טעם. כשאני רואה אוטובוסים מלאים ומשפחות בפארק אני חושש לכולנו. אנחנו חייבים להישמע להוראות ונקווה שבקרוב העיר המדהימה שלנו תחזור לעצמה".

'לה פארק': "מחכים עד יעבור זעם"

מתחם 'לה פארק' שכמעט תמיד שוקק חיים היה נטוש השבוע. למעט מספר מסעדות בודדות שהמשיכו להפעיל שירות משלוחים, הנהלת החברה לבילוי ובידור סגרה את כל המסעדות, החנויות, מכוני הכושר, הבריכות והספא. "אלו ימים לא פשוטים וכמו כולם אנחנו ממתינים עד יעבור זעם", אומר מנכ"ל החברה והאיש שבאחריותו עשרות עסקים בעיר, שמשון חן.
6 צפייה בגלריה
מתחם לה פארק בחולון
מתחם לה פארק בחולון
מתחם לה פארק בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
מה אתה אומר לבעלי העסקים שנאלצו לסגור?
"כרגע אנחנו פועלים על פי ההנחיות של משרד הבריאות והממשלה, אבל אני מאמין שכשזה ייגמר נדבר על הקלות, מצידנו או מצד המדינה, כרגע הקפאנו לכולם את תשלומי השכירות וכמעט כולם יצאו לחל"ת, בעסקים ובחברה לבילוי ובידור. באופן אישי אני לא ישן כבר חודש וחצי, זה היה תסריט צפוי מראש, ידעתי שזה עומד להגיע וכשיש כל כך הרבה עסקים שתלויים בך אתה מרגיש אחריות גדולה, השבוע אני כבר ממש לא ישן והתחושות קשות".
יש כבר מחשבות על העתיד?
"אף אחד לא יודע מה יקרה וכמה זמן זה יימשך. באופן אישי אני משתדל להתרכז במה שחשוב, בעבודה וכמובן לדאוג למשפחתי והוריי אותם החלטנו להכניס לבידוד כדי לשמור על בריאותם ואנחנו דואגים לכל מה שהם צריכים".

"מנסים לשדר עסקים כרגיל"

גם בימים הקרים סניף 'קוקי קרים' ברחוב אהרונוביץ בחולון עמוס בלקוחות שלא מוותרים על הקינוח הייחודי, עוגיות פריכות במילוי גלידה מפנקת ותוספות מושחתות. למרות שלבעלים, לירן איילון, יש ניסיון עסקי עשיר, הוא מודה שתקופה כזאת הוא לא חווה מעולם, "המצב קשה, הרחובות ריקים כמו בסרטים, אין נפש חיה ואף אחד לא מתקרב. זה מפחיד".
6 צפייה בגלריה
קוקי קרים חולון
קוקי קרים חולון
קוקי קרים חולון
(צילום: קובי קואנקס)
למעט מספר לקוחות נאמנים, לסניף כמעט ולא נכנסים לקוחות ובימים אלו איילון שוקל לעבור למתכונת של משלוחים בלבד. "אנחנו מנסים לשדר עסקים כרגיל, מסתגלים תוך כדי תנועה, אבל זה מפחיד. אני מעריך שבשבוע הקרוב נעצור אספקה ובהמשך נשלח עובדים הביתה. אני יודע שיש עסקים שסגרו מהיום הראשון, אבל עסק טוב אמור להצליח להחזיק מעמד כמה שבועות בלי הכנסה. הבעיה האמיתית היא שדווקא עכשיו זה הזמן של הגלידריות, אחרי חורף מטורף מזג האוויר צפוי להתחמם והתקופה לפני חורף היא הסיפתח שלנו, כי כולם רוצים להתפנק בלי ללכלך את הבית. לצערי דווקא בתקופה שאנחנו פורחים המצב רע מאוד".
במסגרת תפקידו איילון לא יכול להסתגר בביתו אך משתדל להתרחק מהרחובות: "אשתי בבית עם הילדים, אני עדיין בחוץ אבל מאוד נזהר. אני שומר על אופטימיות ומקווה שנחזור בקרוב לשגרה".

"לא יכולים להתחייב שנקבל פיצויים"

אורלי ושלמה מאור־אל, בני זוג תושבי בת ים בשנות ה־60 לחייהם, המנהלים מזה שנים ארוכות חנות לממכר פיאות, כיפות וציציות ברחוב הרצל 42, מקווים מאוד כי ההגבלות שהוטלו על ציבור בעלי העסקים יסתיימו בהקדם. "זה לא נראה טוב ואנחנו חסרי אונים במיוחד כשני עצמאיים", אומרת אורלי, שמנהלת את העסק, הנושא את שם משפחתה. "האמת היא שכבר כמה חודשים יש לנו בלגן ואנחנו סובלים בגלל עבודות הרכבת הקלה ומה שקורה עכשיו נחת עלינו כמו רעם ביום בהיר".
6 צפייה בגלריה
שלמה מאור אל בעל רכב הסעות פרטי שנותר מחוסר עבודה
שלמה מאור אל בעל רכב הסעות פרטי שנותר מחוסר עבודה
שלמה מאור אל בעל רכב הסעות פרטי שנותר מחוסר עבודה
(צילום: פרטי)
בני הזוג מאור־אל נקלעו בשבועיים האחרונים למצוקה גדולה היות וגם שלמה עצמאי ועובד כנהג הסעות ובימים האחרונים נותר חסר תעסוקה. "שלמה כבר בן 63 ואין לו יותר מדי אופציות לעבודה ולמרות גילנו המבוגר יחסית יש לנו משכנתא לשלם והלוואות ואנחנו ממש חרדים", אומרת אורלי.
בימים האחרונים, כשהבינה כי הגבלות קשות יוטלו על הציבור, החלה אורלי להציע ללקוחותיה עבודות גיהוץ. "נעשה מה שצריך כדי לשרוד", היא אומרת, "וכרגע אין לנו מושג איך זה יקרה כי כסף לא נכנס לקופה. ביום ראשון עזבתי את החנות בצהריים והשארתי פתק עם מספר טלפון שלי על הדלת ונקווה שמישהו יתקשר ושבעזרת השם יקרו דברים טובים".
6 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בטיילת בת ים
עסקים סגורים בטיילת בת ים
עסקים סגורים בטיילת בת ים
(צילום: קובי קואנקס)
גם בני הזוג חרלמוב, איליה ואולגה, נקלעו בימים האחרונים למצוקה קשה לאחר שאולגה, המנהלת עסק ללק ג'ל לציפורניים הפועל מזה שלוש שנים ברחוב הרצל 73, נאלצה להודיע ללקוחותיה על סגירת העסק. "מה שיותר חמור מזה שהעסק נסגר הוא שאף אחד לא יכול להתחייב שנקבל פיצויים", אומרת אולגה ומקווה להצליח לשרוד את התקופה הקרובה עם המשכורת של בעלה העובד כשכיר. "אין יותר מדי מה לומר", היא מוסיפה, "והנחמה היחידה היא שאנחנו ממש לא לבד בסיפור הזה".
6 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בטיילת בת ים
עסקים סגורים בטיילת בת ים
עסקים סגורים בטיילת בת ים
(צילום: קובי קואנקס)
רונן חדידה, בעל פיצוצייה בטיילת העירונית, מספר גם הוא על הקשיים בניהול העסק בימים אלה: "ביום ראשון בבוקר עוד היתה תנועה אבל אחר הצהריים היא התמעטה ואנחנו חוששים שבמהלך השבוע הכל יקרוס. לא נשארה לנו הרבה ברירה אלא לחכות ולקוות לטוב, לעצמנו ולכל עם ישראל".